Ervaringsverhaal Interview met filmproductent over lonked Hollywood en een gewonde sector - Lenen

Samen met Bobby Boermans richtte Edvard van ‘t Wout in 2013 het productiehuis 2CFilm op. In tijden van dichte bioscoopdeuren worden zij hard geraakt. Hoe verdienen zij nog geld, waar de ‘ouderwetse’ kaartverkoop normaliter de grootste inkomstenbron vormt?

Onze film Casanova’s, met Lieke van Lexmond en Tycho Gernandt, had bijna 150.000 bezoekers. In een normaal jaar was dit minstens het dubbele geweest
Portret Edvard van ’t Wout (47)
Edvard van ’t Wout


Ze hebben net een film gedraaid in Riga, in april komt de komedie Niks Vreemds Aan in de bioscoop. En ze zijn bezig met de ontwikkeling en financiering van twee Europese series. Edvard van ’t Wout (47), mede-eigenaar van filmproductiemaatschappij 2CFilm is ‘druk zat’. Met een achtergrond als ingenieur lag voor hem een technisch carrièrepad voor de hand, maar Van ’t Wout koos eind jaren ’90 voor film en voor zelfstandigheid.

Dat ondernemen in deze branche behoorlijk complex is én je een lange adem nodig hebt, vindt hij juist zo aantrekkelijk. ‘In een winkel breng je vrij simpel een product aan de man. Wij werken met zoveel verschillende partijen samen, van distributeur tot regisseur en van investeerder tot bioscoop, dat maakt het divers en super interessant.’ Tussen idee en daadwerkelijk uitbrengen kan zo jaren zitten. ‘Als het project, de film of serie, dan eenmaal geslaagd is, geeft dat een enorme kick.’

Architect, aannemer en makelaar

Samen met Bobby Boermans (39) richtte Van ’t Wout in 2013 hun productiehuis op. Ze vestigden zich in hartje Amsterdam, aan het Rokin, om de hoek bij het bekendste filmhuis van de stad, Pathé Tuschinski. Boermans is regisseur, Van ’t Wout is producent, het zakelijk brein. ‘Je kan mij zien als architect en aannemer ineen, maar ook als makelaar. Want ook het in de markt zetten van de film ligt op mijn bord.’ Bij de eerste draaidag zit meer dan de helft van het werk voor Edvard Van ’t Wout erop, ‘alleen nog “even” de boer op’. 2CFilm werkt verder ‘mean and lean’, ze hebben momenteel geen medewerkers in dienst, werken louter projectmatig met een grote poel van freelancers. Een bewuste keuze en ten tijde van corona niet verkeerd.

Vertraging

Want de pandemie heeft natuurlijk ook de filmwereld ernstig verwond. Bioscopen zijn dicht of slechts voor een deel gevuld, terwijl die ‘ouderwetse’ kaartjesverkoop ook voor een productiehuis de grootste inkomstenbron vormt. ‘Onze film Casanova’s, met Lieke van Lexmond en Tycho Gernandt, had bijna 150.000 bezoekers. In een normaal jaar was dit minstens het dubbele geweest.’ Ook zijn alle beurzen geannuleerd, dé gelegenheden om films en series of werk in productie te financieren en te promoten. De meeste bijeenkomsten worden nu online georganiseerd, maar dit blijkt toch een stuk minder effectief. Van ’t Wout: ‘Netwerken doe je toch het beste live. Al onze internationale projecten lopen nu vertraging op.’

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Gelukkig is er steun vanuit het Filmfonds. Het stelde een protocol op, om ‘coronaproof’ in veiligheid te kunnen blijven produceren. En met een garantiebijdrage vanuit het fonds wordt financiële zekerheid geboden ter dekking van onverzekerde kosten, voortkomend uit pandemieschade tijdens het productieproces. Een tweede ‘gelukje’: Van ’t Wout las de nieuwsbrief van de beroepsvereniging NCP (de vereniging van Nederlandse Contentproducenten, red.) grondig, waarin de Cultuur Opstart Lening werd toegelicht. ‘Het klonk als een aantrekkelijke deal. Ik las er meer over op de site van Cultuur+Ondernemen, de afspraak voor de intake was snel gemaakt.’ Daarna moesten we alle benodigde bedrijfsinformatie verstrekken . Al met al was het best een klus, maar Van ’t Wout vindt dat niet meer dan terecht: ‘Logisch dat je aan moet kunnen tonen dat er onder je aanvraag een behoorlijke, haalbare en doordachte casus zit.’

Risico spreiden

In de filmindustrie is lenen heel gebruikelijk. Elke som geld van investeerders, elk fonds en iedere subsidie, hoewel uiteindelijk soms kwijtgescholden, is voor ons vaak in de vorm van een lening. ‘Ik vind dat heel prettig, het is de meest zakelijke vorm.’ Van ’t Wout is blij met de voorwaarden van de Cultuur Opstart Lening. ‘De rente is laag en de terugbetalingsregeling is op onze prognoses afgestemd. In 2022 moeten we gaan afbetalen. Ik verwacht dat we dat prima gaan redden. En doordat we de lening steken in verschillende projecten, verspreiden we het risico.’

Hollywood lonkt

De Cultuur Opstart Lening zal worden besteed aan de ontwikkeling van een nieuwe serie en de productie van een kinderfilm, een comedy en een Europese thriller. Daaruit valt wel op te maken dat 2CFilm niet genregericht werkt, hun scope is breed. Een gevoelige film als Intouchables, briljant in zijn eenvoud, over een onwaarschijnlijke vriendschap tussen een oudere, gehandicapte heer en zijn verzorger, zou Van ‘t Wout graag nog eens maken. Maar natuurlijk lonkt ook Hollywood. ‘Een vette, grootschalige en technisch ingewikkelde blockbuster is toch wel de ultieme droom.’

Hoe versterkt lenen het ondernemerschap? Ook nu. Lees het interview met Alexander Ramselaar, adviseur Financieren.

Meer informatie

Net als 2CFilm ook financiële mogelijkheden vergroten met lening? Bekijk dan eens onze leenproducten. Meer weten over andere passende financiering voor jouw organisatie of onderneming? Neem gerust contact op of vraag een kosteloos oriëntatiegesprek aan.

Disclaimer
Wie een Cultuurlening verkrijgt van Fonds Cultuur+Financiering, moet die ook weer terugbetalen. Het Fonds Cultuur+Financiering beoordeelt elke aanvraag na een zorgvuldige afweging. Cultuur+Ondernemen adviseert, maar is niet verantwoordelijk voor de toekenning of afwijzingsbesluiten van het Fonds.

Pauline Rudolph

Pauline Rudolph

Projectmedewerker financiële faciliteiten