Skip naar content
Skip naar content

Verdieping Hoe impact maken en geld verdienen samen kunnen gaan

Organisaties in de culturele sector hebben hun artistieke werk met stip op één staan. En met een goed verdienmodel kan je daar ook geld mee verdienen. Een mooi voorbeeld hiervan is de Nederlandse Bachvereniging die met hun project ‘All of Bach’ laat zien dat je met het online beschikbaar maken van muziek je bereik kan vergroten én ook nieuwe inkomsten kan verwerven.

Een verdienmodel gaat over meer dan alleen geld verdienen. Een verdienmodel dat uitgaat van aanbod, bereik, impact én verdienvermogen zorgt ervoor dat je een zo groot en breed mogelijk publiek op een betekenisvolle manier bereikt én dat je dit op een economisch duurzame manier kunt doen.

Het project 'All of Bach'

Met het project ‘All of Bach’ heeft de Nederlandse Bachvereniging precies dát gedaan. De opnames van hun concerten hebben zij online beschikbaar gemaakt via hun eigen Youtube- kanaal. Deze opnames hebben ze daarnaast verrijkt met beelden van achter de schermen, interviews met musici en achtergrondinfo.

De online opnames worden gratis aangeboden en leiden dus niet direct tot inkomsten. Het project hebben zij in eerste instantie gefinancierd met geld van fondsen, projectsubsidies en private donaties.

Hoewel er in het begin best wat sceptici waren over het idee om de opnames online gratis toegankelijk te maken, heeft het project veel teweeg gebracht. Zo is door het grote bereik van de opnames de naamsbekendheid van de Nederlandse Bachvereniging enorm toegenomen. Musici worden herkend, en het ensemble krijgt nu meer opdrachten en uitnodigingen dan voorheen. Daarnaast mogen musici de opnames ook gebruiken voor hun eigen promotie. In dit project komen aanbod, bereik, impact én verdienvermogen dus geweldig mooi samen.

Foto door Onno van Ameijde
Foto door Onno van Ameijde

Belangrijkste lessen

De belangrijkste lessen uit het project ‘All of Bach’:

  1. Digitale transformatie omarmen: het succes van het YouTube-kanaal laat zien hoe digitale platforms kunnen bijdragen aan het bereiken van een wereldwijd publiek.
  2. Indirecte waarde creëren: door content gratis aan te bieden, heeft de Nederlandse Bachvereniging andere vormen van waarde gecreëerd, zoals een grotere fanbase en meer professionele kansen.
  3. Diversificatie van inkomstenbronnen: het project is gefinancierd door een mix van fondsen, projectsubsidies en particuliere donaties. Door verschillende inkomstenbronnen te gebruiken leg je een stevige financiële basis.

Wil je meer weten over verdienmodellen? Kijk dan eens in dit dossier over verdienmodellen in de culturele en creatieve sector.

Wil jij uitgebreider lezen hoe de Nederlandse Bachvereniging dit heeft aangepakt? Kijk dan op de website van DEN voor het volledige artikel over dit project.