Blog Hoe financier je de boel?

De komende maanden trakteert ondernemerscoach Miranda Apeldoorn je op een reeks blogs over de complexiteit van financiering vinden. Hoe dan? Hoe financier je de boel?

Blog #1 - Als je niet langer de prijs wil betalen die het je kost om gratis te werken

Het gebeurt aan de lopende band. Iemand die zelf graag betaald wordt voor zijn werk, vraagt jou of je gratis je ding wil komen doen. Bekendste voorbeeld: Prins Bernard die de band Chef’Special benadert voor een onbetaald optreden tijdens de Dutch Grand Prix. Want goede PR toch? Je voelt de aanvechting de strip van The Oatmeal over exposure terug te sturen. Want je bent moe van het stigma dat mensen die werken in de culturele branche dat puur en alleen voor de lol zouden doen. Alsof jij geen rekeningen te betalen hebt.

Hoe maak je klanten duidelijk dat je niet gratis werkt?

Mensen hebben van elkaar gehoord, dat makers en artiesten voor niks komen opdraven. Dus die proberen je uit en gooien hun verzoek over jouw schutting.

Je reageert al op elke mail die je binnenkrijgt met: wat is je budget? Dat scheelt. Maar dan nog kost de mailwisseling je waardevolle tijd en energie om de serieuze opdrachten eruit te filteren.

Je kunt daarnaast iets doen om de berg aan budgetloze bedelmails die binnenkomt te verminderen. Door overal al vóóraf expliciet aan te geven, dat je graag meewerkt tegen betaald tarief.

Maar het is toch idioot, dat ik dat moet uitleggen?

Ja. Maar even praktisch: bij iedere ‘kan het gratis’-mail stijgt je bloeddruk en houdt je ergernis je af van de zaken die wél je aandacht verdienen. Dat is zonde. Dankzij je vriendelijke maar zakelijke disclaimer kom je tenminste aan je echte werk toe.

Goed. Waar zet ik zo’n zin neer?

Op je website, bijvoorbeeld bij contact en in je footer. In je e-mailhandtekening. Als afsluiter bij je posts op social media: P.S. Als jij budget meebrengt, brengen wij een voorstelling.

Je zult nog steeds verzoeken om gratis werk binnen krijgen

Verzamel ze en gebruik de voorbeelden in de workshops en trainingen die je aan nieuwe collega’s in het vak geeft, zodat je met elkaar bewustzijn creëert: wanneer is het een goed idee iets gratis te doen en wanneer beslist niet?

En sluit je aan bij initiatieven zoals die van de Kunstenbond. Die pleit voor een minimumgage voor de artiest, als een tv-programma haar vraagt te komen optreden. Dat is een klein lichtpunt: er is steeds meer bewustzijn dat je het als maker verdient om betaald te worden, net als ieder ander. Ook Kunsten ’92 maakt zich via de Fair Practice Code hard voor fair pay.

Maak ondertussen een standaardbericht aan

Het voelt lekker om een #tegendebakker-antwoord te verzinnen: u vraagt de bakker toch ook niet gratis brood te komen bakken in uw huiskamer? Maak die voor jezelf, om stoom af te blazen. Wacht even met je echte antwoord tot je emoties gezakt zijn. Bedenk dan op een rustig moment iets professioneels. Dat bericht stuur je wanneer iemand je vraagt gratis te komen werken.

Bijvoorbeeld:
Leuk dat je aan ons denkt. We spelen graag voor live publiek in cafés en op festivals! Ons standaardtarief is bedrag XX voor een optreden van een uur. In bijgaand document vind je wat erbij is inbegrepen en wat alle extra mogelijkheden zijn.
Mocht je belangstelling hebben, laat het ons weten.

Kort maar krachtig. In het document kun je dan details opnemen of een uitgebreid prijsoverzicht. Daarin zet je wat je kwijt wil over je reiskostenvergoeding, technische benodigdheden, afspraken over kleedkamers en consumpties, mogelijkheden voor uitbreiding van je set, enzovoorts.

Soms beseft de ander wat hij van je gevraagd heeft en huurt je alsnog netjes betaald in. Wat in dit geval kan zonder gezichtsverlies voor hem.

De rest vangt bot. En hoe vaker dat gebeurt, hoe meer mensen zullen begrijpen, dat met de culturele branche niet langer te piepelen valt.

Over Miranda Apeldoorn

Ondernemerscoach Miranda Apeldoorn
© Miranda Apeldoorn

Miranda Apeldoorn iseen nuchtere ondernemerscoach voor zelfstandige makers die hun geld willen verdienen met het werk dat ze leuk vinden. En die graag willen weten hoe dat je dat voor elkaar krijgt zonder goeroegedoe. Bespreekbaar is alles over hoe je een volgende stap zet in je ondernemerschap: van hoe je klanten vindt en welke prijzen je vraagt, tot hoe je sociale media inzet en wat je op je website zet. Miranda werkt onder de naam ZinVol en doet dit al sinds 2000.