Skip naar content
Skip naar content

Nieuws Video: Hoe bepaal je de waarde van je werk en hoe communiceer je hierover?

Hoe bepaal jij de waarde van je werk? Als in geld? Als in artistieke waarde? Als in maatschappelijk waarde?

Het kan lastig zijn om onder woorden te brengen wat de ‘toegevoegde waarde’ van je werk is. Misschien krijg je weleens vragen over de impact of urgentie van je werk. Tijdens de inspiratiebijeenkomst Make your WORTH work! sloegen WORM, het Rotterdamse Instituut voor avantgardistische recreatie, en Cultuur+Ondernemen de handen ineen om kunstenaars hiermee te helpen.

Bekijk hier de video van het event met tips van collega-kunstenaars en -makers over hoe jij je waarde kunt bepalen.

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Video transcript

[Muziek]

Elten Kiene (spoken word artiest):

It’s important to know your own values, to know your own worth, know your own story.

Tijmen Rümke (coach):

You need to find out what the value is of your work so you can explain it to them.

Shafelly Snijders (filmmaker, coach, kunstenaar)

It also helps you to see the possibilities.

[Muziek]

Elten Kiene:

Een tip aan de kunstenaars om je waarde te bepalen?

Bezoeker:

Primair is denk ik zelfreflectie. Ik denk dat niemand, of weinig mensen zoiets hebben van: ik wil rijk worden dus ik word dichter of ik wil rijk worden dus ik word kunstenaar of wat dan ook. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om die impuls, om te maken, dat die zoveel en zo goed mogelijk geanalyseerd moet worden.

Elten Kiene:

Kijk vaak genoeg naar je eigen verhaal. En met de jaren krijgt het meer waarde voor jezelf en dan kan je ook je eigen groei meten, zonder er cijfers aan te koppelen. Je werk naast elkaar leggen van wat maakte je toen en wat maak je nu. Erken de kracht daarin, erken hoe goed het is, en dat is je waarde.

Shafelly Snijders:

Mijn tip aan creatievelingen en kunstenaars is dat zij vooral heel goed zelf weten wat hun waarde is. In de maatschappij, wat de waarde is van een kunstwerk en dat gaat er vooral om dat je een goed gevoel erbij hebt. Ook echt luisteren naar dat gevoel. Dat gaat je ontzettend veel helpen om jouw waarde te bepalen en je waarde ook te belichamen.

Tijmen Rümke:

Ik denk dat kunstenaars van nature heel goed zijn in het voelen bij zichzelf wat ze creëren. Ze zijn heel vaak naar binnen gekeerd. Maar in de waarde die je voor een ander kan betekenen heb je vaak het tegenovergestelde te doen. Dat je juist gaat kijken, wat gebeurt er bij die ander als ik mijn werk naar voren breng. Of je dat nu doet voor een klant of een bezoeker etcetera. Maar wat gebeurt er in die wereld bij die ander? Dus je hebt de skills wel, maar je bent gewend om naar binnen te keren in plaats van naar de ander. Dat zou ik zeggen.

Bezoeker:

Ik denk zelf gewoon dat ik te vaak een beetje op zoek ben naar bevestiging ofzo. Om duidelijk te hebben van: oh het is... ja mensen hebben er wat aan of zo.

Bezoeker:

Durf te vragen. Durf te de vragen. Want dat doen kunstenaars over het algemeen te weinig.

Bezoeker:

Ik bedoel je hoeft maar een paar mensen te hebben die je werk waardevol vinden.

[Muziek]

Ken je verhaal, en kom daar voor uit. Altijd! Waar kom ik vandaan? Waar krijg ik energie van? Met welke mensen omring ik mij? Jouw verhalen vertellen jou wat je waarde is.

- Spoken word artiest Elten Kiene

Logo WORM Rotterdam