Skip naar content
Skip naar content

Interview Zakelijk Bekeken - Interview met Harmen van der Hoek van het Noord Nederlands Toneel

Als zakelijk directeur van Club Guy & Roni en het Noord Nederlands Toneel zoekt Harmen van der Hoek voortdurend naar nieuwe samenwerkingen. “We dagen onszelf uit met nieuwe mensen, nieuwe inzichten en nieuwe disciplines.”

You are a cool company!”, reageerden Aziatische collega’s recent op Harmen van der Hoek. Hij was in Tokio om te netwerken voor zijn Groningse dansgezelschap Club Guy & Roni, dat in de zomer van 2020 optreedt in Japan en China. Met korte trailers liet hij professionals zien hoe je dans combineert met live-muziek, video en tekst. “Het gaat bij ons nooit om dans als esthetiek alleen, we willen een verhaal delen en dat doen we met al die verschillende vormen.”

Samen met artistiek leider Guy Weizman had Van der Hoek altijd al de ambitie om meer te doen dan dans alleen. Dus toen de leiding van het Noord Nederlands Toneel in 2016 vertrok, grepen ze hun kans: ze bedachten een plan om van Club Guy & Roni en het NNT één groot interdisciplinair gezelschap te maken waar plek is voor acteurs, dansers en muzikanten.



LOVE van Club Guy & Roni.

Nieuwe theatertaal

“We willen landelijk vooroplopen. Als je de ambitie hebt een nieuw publiek naar de zaal te trekken, dan moet je ook je werk vernieuwen met een hedendaags idioom.” Zo speelt er nu een dansvoorstelling ‘die voelt als een tindersessie’ over liefde in tijden van FOMO (Fear Of Missing Out). En het werkt: Van der Hoek ziet bij de voorstellingen een steeds jonger publiek verschijnen. De samenwerking met het NNT loste bovendien een praktisch probleem op: “De subsidiestructuur is nog heel verzuild: je kunt alleen per genre aanvragen. Door krachten te bundelen kunnen we toch een nieuwe theatertaal ontwikkelen.”

Met het kleine dynamische Club Guy & Roni en het grotere gevestigde NNT kwamen twee totaal verschillende bedrijfsculturen bij elkaar. “We hebben het ondernemerschap en de flexibiliteit van de club heel mooi weten te integreren met de professionele houding die het NNT had.” Dat was voor beide partijen wennen. “Bij de club wisten ze opeens niet meer van iedereen wat ze aan het doen waren en bij het NNT moesten ze hun vertrouwde institutionele manier van werken aanpassen.” En waren de dansers van Club Guy & Roni gewend om internationaal te werken, voor de toneelspelers van het NNT was dat een spannende nieuwe stap.

Een jong managementteam

Een belangrijke verandering in de organisatie was dat er veel jonge mensen bijkwamen. “Het managementteam is nu bijna helemaal onder de veertig.” Het resulteerde in een professionele, dynamische organisatie met een educatieafdeling en veel aandacht voor talentontwikkeling. "In de nieuwe samenwerking groeiden we van 80 naar 250 activiteiten per jaar. Een belangrijk leerpunt was voor ons dat we veel aandacht moeten hebben voor interne communicatie, omdat niet iedereen meer automatisch van alles op de hoogte is.”

Cultureel ondernemen betekent voor Harmen van der Hoek voortdurend zoeken naar interessante samenwerkingen. “We noemen onszelf obsessieve samenwerkers, bijna alles wat we doen is een coproductie. We willen onszelf blijven uitdagen met nieuwe mensen, nieuwe inzichten en nieuwe disciplines.” Niet alleen binnen Nederland, maar ook daarbuiten. Zo hebben ze op dit moment coproducties met gezelschappen in België, Zweden en Duitsland. “Je leert er veel van, omdat je eigen systeem constant bevraagd wordt door een ander systeem van een andere cultuur. En soms neem je iets mee van de ander waar je nog niet eerder aan gedacht had.”

Before & After door Nite
Before & After door Nite, foto: © Martijn Halie

Blijf elkaar bevragen

Dat elkaar bevragen begint al tussen de verschillende disciplines binnen zijn eigen gezelschap: “Een technicus, een marketeer, een acteur en een regisseur: het zijn allemaal verschillende vakmensen die elkaar bevragen om het beste eruit te halen. Daar moet ergens een chemie ontstaan, als je die hebt gevonden, dan ben je op de beste plek.”

Samenwerken betekent ook compromissen sluiten. Neem de coproductie met de opera in Göteburg. “We hadden daar een ongelooflijk mooi kostuumatelier waar onze ontwerper super goede mensen had om helemaal los te gaan, maar tegelijkertijd was Guy beperkter dan thuis in de hoeveelheid dagen die hij had met de techniek op het podium.” Het leerde hen dat een grote organisatie ook inflexibel maakt “Daar wil ik voor waken. Het maken van kunst moet niet ondergeschikt worden aan procedures. Wij zijn er vooral om te faciliteren dat de kunst zo goed mogelijk kan worden en dat we zo relevant mogelijk werk maken.”

Foto van 'De Poolse Bruid'
De Poolse Bruid door het Noord Nederlands Toneel en Toneelgroep ECHO.

Voor het eerst applaus

Als zakelijk leider zoekt hij ook steeds de samenwerking met de overheid. “De gemeente en de landelijke overheid hebben visie op wat we als samenleving met kunst willen. Als gezelschap kunnen wij daar een rol in spelen.” Zo maken ze samen met het Noord-Nederlands Orkest een voorstelling met honderd vmbo-leerlingen. “Dat is een doelgroep die door de halve samenleving wordt vergeten of overgeslagen. Met zo’n project zien we dat sommigen van hen voor het eerst in hun leven echt applaus krijgen.”

Van der Hoek vindt het belangrijk om zowel artistiek innovatief te zijn als maatschappelijke impact te hebben. “Ik merk dat die verscheidenheid een heel waardevol kenmerk is van onze organisatie. “Dat we in de schouwburg mensen artistiek voor hun bek slaan en publiek confronteren met ingewikkelde maatschappelijke onderwerpen, maar tegelijkertijd ook activiteiten ontplooien om mensen überhaupt kennis te laten maken met kunst en cultuur. Wij laten zien dat je breed toegankelijk kan zijn én artistiek vernieuwend.”

Foto van Harmen van der Hoek
Harmen van der Hoek, foto: © Martijn Halie

Harmen van der Hoek is mentor bij het programma Mentoring voor zakelijk leiders.