Ervaringsverhaal “Een heidag met jezelf en even uit de waan van de dag met Slagkracht.”
Zo’n acht maanden is Marthe van der Hilst zakelijk directeur/bestuurder bij Vocal Statements, een organisatie die jongeren via kunsteducatie helpt hun stem te vinden. Samen met haar team werkt ze aan professionalisering van de organisatie. Het afgelopen jaar deed ze mee aan drie trainingen van Slagkracht, het programma voor startend zakelijk verantwoordelijken in de cultuursector.
Je studeerde kunstgeschiedenis en algemene sociale wetenschappen. Wat wilde jij ‘later’ worden?

“Ik koos kunstgeschiedenis vanwege mijn interesse in kunst en cultuur. Maar het was niet zo dat ik daarmee een uitgestippeld pad voor ogen had. Tijdens die studie merkte ik wel dat de maatschappelijke kant van kunst me trok – zoals community art en andere vormen van cocreatie. Daarom studeerde ik na kunstgeschiedenis ook nog een jaar algemene sociale wetenschappen. Daarna werkte ik als project- en productieleider bij verschillende culturele organisaties waar altijd wel een maatschappelijke component aanwezig was. Via via kwam ik uiteindelijk bij Vocal Statements terecht. Eerst 4,5 jaar als projectleider, en nu als zakelijk directeur/bestuurder. Hier starten voelde meteen goed: de dingen die ik belangrijk vind, komen hier samen.”
Was het van tevoren je plan om zakelijk verantwoordelijke te worden bij Vocal Statements?
“Haha, nou, nee. Mijn voorganger hintte daar al wel eens op toen ik hier nog projectleider was. Maar dan zei ik: no way! Ik zag mezelf echt niet in deze rol. Door de jaren heen ben ik er toch stap voor stap ingegroeid. Tot het moment dat deze plek vrij kwam en ik besloot ervoor te gaan.”
Wanneer ben jij het meest trots op jullie werk?
“Vaak zijn dat kleine momenten. We zijn er voor leerlingen op het vmbo, praktijkonderwijs en speciaal voortgezet onderwijs in Utrecht. Dat zijn vaak jongeren die het gevoel hebben minder te zijn dan iemand op bijvoorbeeld een havo.
Ik herinner me een stil meisje. Een traject op een school sluiten we altijd af met een opvoering. Dit keer was dat in TivoliVredenburg. Dat is best spannend: op zo’n groot podium, microfoon in de hand, allemaal ogen die naar je kijken en dán je statement vertellen. Dat van haar ging over je thuis voelen, over de warme band met haar familie. We benadrukten: je hoeft niet op het podium als je niet wil. Maar ze was duidelijk: dit wil ik doen. En ze stond er. Met licht trillende stem, maar stralend. Iedereen luisterde naar haar. Dat vergeet zij natuurlijk nooit meer. En ik ook niet, trouwens.”
Wat zijn op dit moment uitdagingen voor jou als zakelijk directeur?
“Mijn voorganger was langdurig ziek. Er was toen wel een interimmer, die zorgde dat de organisatie bleef draaien. Maar niemand was in die tijd kartrekker. Daarom werken we nu eerst aan een stevige basis. Dat doen we door ons team met muziekdocenten uit te breiden, om nog meer scholen en leerlingen te bereiken. Door het financiële stuk te verstevigen en door ons netwerk in gemeente Utrecht te verbreden.”
Zijn er lessen uit de trainingen van het programma Slagkracht die je daarbij helpen?
“Zéker. De training over communicatievaardigheden voor zakelijk leiders ging bijvoorbeeld deels over persoonlijk leiderschap. Op een bepaald moment spraken we over hoe je handelt als je iets spannend vindt. De trainer kantelde mijn perspectief. Ze zei: kies bewust – ga je naar de angst toe, of laat je het gaan? Die les speelt nog regelmatig door mijn hoofd. Bijvoorbeeld toen deze functie voor zakelijk directeur vrijkwam. Toen ik de training volgde, was ik nog projectleider bij Vocal Statements. Precies deze les hielp me om de stap ook echt te zetten. Gelukkig! In het begin was het wennen, maar nu voelt het ontzettend goed.”

Dat klinkt mooi. Maar is zo’n trainingsdag ook niet enorm intens?
“Natuurlijk. Zeker voor Grip op financiën en Van projectenorganisatie naar toekomstbestendige organisatie – de andere Slagkracht trainingen die ik volgde – gold dat. Maar je hoeft niet alles in een keer te onthouden. Ik vond het fijn om alle termen en belangrijke zaken de revue te laten passeren. De training over het werken aan een toekomstbestendige organisatie zorgde bij mij voor herkenning. Dit is namelijk precies de stap waar wij als organisatie voor staan.
Een andere fijne les die ik aan de training Van projectenorganisatie naar toekomstbestendige organisatie overhield, gaf me een nieuw perspectief op mijn werk. Tijdens de training leerde ik de term ‘baathebbers’ als vervanging voor financiers. Door een financier als baathebber te zien, verandert de verhouding. Zij hebben iets dat wij nodig hebben, maar wij hebben net zo goed iets voor hen. We zijn gelijkwaardig. Dat maakt een wereld van verschil.”

Zou je de trainingen van Slagkracht aanraden aan andere zakelijk leiders?
“Absoluut. Zie het als een heidag met jezelf – afgebakende tijd voor je eigen ontwikkeling en voor het grotere plaatje. Zaken waar je in de dagelijkse drukte vaak niet aan toe komt. Als zakelijk directeur heb ik veel op mijn bord: van de dagelijkse operatie tot en met hr (human resources), van lobbyen, in beeld blijven bij de politiek en relatiebeheer tot en met de langetermijnstrategie en meer. Dat is druk en soms ook alleenig. Het contact tijdens de trainingen met anderen die in hetzelfde schuitje zitten, vond ik fijn. Na de laatste training wisselde ik zelfs telefoonnummers uit met de zakelijk leider van een theaterschool. We zijn later in Utrecht nog koffie gaan drinken, om van elkaar te horen wat er speelt.”
Wat is jouw tip aan andere startend zakelijk leiders?
“Neem de tijd om je de dingen eigen te maken. Het is véél – je kunt niet alles in een keer doen. Hak het op in stukjes: wat heeft nú prioriteit? En breng voor jezelf in kaart: waar krijg ik energie van en wat ligt me juist minder goed? Je kunt er dan voor kiezen om hulp te vragen, het uit handen te geven of jezelf bij te spijkeren. Door op zo’n manier naar je volle bord te kijken, maak je het behapbaar. Zo houd je energie voor wat je echt leuk en belangrijk vindt.”
Video van Vocal Statements gemaakt in samenwerking met eerstejaars leerlingen van Mpower over het thema 'Ik geloof in..' 2025
Slagkracht
Het ontwikkelprogramma Slagkracht geeft jou als zakelijk verantwoordelijke handvatten. Het programma helpt je te ontwikkelen en te professionaliseren in de zakelijke kant van de culturele en creatieve sector. Slagkracht biedt een online en offline platform waar je maandelijks kunt deelnemen aan een programma met uiteenlopende onderwerpen, waarmee je een stevige basis legt onder je vak.
-
Stuur een e-mail naar Karen de Meester karen@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Karen de Meester