Ervaringsverhaal De talentlening van architectuurbureau Namelok
Namelok is een Rotterdams architectuurbureau met een focus op het ontwerpen van identiteit. Wiegert en Kaj, de mannen erachter, werken op alle niveaus, van interieur tot gebiedsontwerp, en laten zich inspireren door de modewereld. Hun motto: ‘To not be vanilla’. Om te professionaliseren kregen ze een cultuurlening toegekend.
Namelok wil de wereld vormgeven ‘op een manier die net zo uniek, verrassend en stoutmoedig is als de mens’. Wiegert vertelt over het ontstaan van het bureau, eind 2014: ‘We studeerden Bouwkunde aan de TU Delft en stoorden ons aan bepaalde ontwikkelingen binnen de architectuur. Bijvoorbeeld dat voor veel nieuwe appartementencomplexen dezelfde esthetiek werd gekopieerd: verticale raampartijen en rode bakstenen. Als reactie op die versimpeling zijn we voor onszelf begonnen. We wilden ingaan tegen het saaie en het voorspelbare.’
De twee Rotterdammers zetten hun studie na het behalen van de bachelor in de wacht. ‘We zouden een jaar nemen om te kijken of we iets konden opbouwen. Maar in dat jaar werd het al zo serieus, dat we nooit meer verder zijn gaan studeren.’
Wiegert en Kaj halen inspiratie uit de modewereld. Ze zien veel overeenkomsten met architectuur. Wiegert: ‘Het zijn allebei functionele kunstvormen, de toepassing is nog belangrijker dan hoe het eruitziet bij zowel een gebouw als een kledingstuk. Modemerken laten zichzelf zien met meer snelheid en diversiteit. Dat willen wij ook, dat jonge karakter naar architectuur doortrekken.’
Op de site van Namelok zijn de projecten, net als in de mode, ingedeeld in collecties. Binnen de collectie Voorjaar 2018 springt meteen het Anne Frank Huis in het oog; het architectenduo ontwierp het nieuwe museumcafé. ‘Daar zijn we in september 2016 mee begonnen. Het museum is natuurlijk een plek vol verhalen en herinneringen, dat wilden we laten terugkomen in de ruimte.’ Ze lieten zich inspireren door de jaren net na de oorlog, ‘waarin warmte en samenzijn centraal stonden’. Dat vertaalt zich in warme kleuren en eenvoudige materialen. Zo is de bar een afgietsel in beton van jabo-tapijt, dat in die tijd opkwam.
Dat oproepen van een gevoel en een bepaalde sfeer, meer dan alleen het uitvoeren van een architectonisch plan, dat is typisch Namelok, meent Wiegert. ‘Er zit altijd een verhaal achter wat we doen.’ Ander voorbeeld: het Belgenmonument in Amersfoort, gedoneerd door Belgische militairen die na de Eerste Wereldoorlog naar België vluchtten. ‘We vonden het cru dat het monument geheel in Amsterdamse Stijl is - de Belgische identiteit komt er niet in terug. Daarom hebben we twee neogotische torens ontworpen die beter aansluiten bij de stijl van de architect die het monument ontwierp. Ze zijn opgebouwd uit zandsteen, gemaakt van zand van de omliggende heide. Binnen een seizoen eroderen ze. Dat benadrukt dat vluchten tijdelijk en veranderlijk is.’
Het stel kreeg een cultuurlening toegekend om te professionaliseren. ‘We merkten na een paar jaar dat onze zogezegde studentenuitrusting niet meer voldeed voor de steeds grotere projecten die we deden. Ook wilden we werken aan onze marketing, en ons bureau echt lanceren. We wisten dat we dat beter konden overlaten aan professionele partijen.’
Nieuwe computers, een nieuwe printer, een nieuwe identiteit, een nieuwe website: Wiegert en Kaj zijn klaar voor de volgende stap. ‘We merken, nu we ruim drie jaar bestaan, en mede door die lening, dat we in een nieuw segment worden herkend en erkend. Dat betekent dat we langzaam ook onze omzet kunnen vergroten. De droom is om te groeien en met onze nieuwe manier van werken impact te hebben binnen de architectuurwereld. Concreter ga ik dat niet maken, want dan is het opeens een taak geworden in plaats van een droom.’
Wie een cultuurlening verkrijgt, moet die ook weer terugbetalen.
-
Stuur een e-mail naar Thijs Mullink thijs@cultuur-ondernemen.nl
-
Stuur een e-mail naar Ingrid Pendavingh ingrid@cultuur-ondernemen.nl