Skip naar content
Skip naar content

Verdieping Begin met het waarom van je organisatie

Als leidinggevende wil je graag een team dat goed functioneert. Met mensen die met plezier hun werk doen, betrokken zijn en als team sterker staan dan alleen. Maar hoe doe je dat? Het begint allemaal met een gemeenschappelijke visie, of een gezamenlijk ideaal: waarom doen we wat we doen? Ga dus op zoek naar het ‘waarom’ van je organisatie.

Het belang van een gemeenschappelijke visie

Een gemeenschappelijke visie is voor elk team belangrijk. Wat onderscheidt jouw organisatie nu van andere organisaties? Wat maakt jullie uniek? Zonder gezamenlijke visie ben je stuurloos. Dan weten mensen niet waar ze precies aan bijdragen. Er is geen collectief belang. En dus krijg je eilandjes. Mensen gaan dan denken: wat ik hier doe, kan ik net zo goed ergens anders doen. Een duidelijke visie is namelijk het enige wat alle individuele collega’s met elkaar bindt. Maar hoe kom je nou tot een gezamenlijke visie? De schrijver Simon Sinek bedacht hiervoor een denkmodel: The Golden Circle.

Begin met het ‘waarom’

De meeste bedrijven vertellen hun klanten alleen over wat ze doen (‘wij verkopen uw computer’). Sommige bedrijven vertellen ook hoe ze dat doen (‘met goede service en garantie’). En maar heel weinig bedrijven vertellen over hun waarom (‘wij willen het mensen makkelijker maken’). Toch worden klanten volgens businesscoach Simon Sinek vooral geïnspireerd door je waarom. Geef je de waarom-vraag niet genoeg aandacht, dan blijft volgens Sinek écht succes uit.

Sinek werd beroemd met zijn TED Talk over leiderschap. Daarin maakt hij duidelijk dat mensen niet kopen om wát een bedrijf doet, maar om waaróm het dit doet. Hij daagt ondernemers uit om het waarom als vertrekpunt te nemen. Het succes van computerbedrijf Apple komt volgens hem doordat zij met de waaromvraag beginnen (‘wij dagen de gevestigde orde uit’). Daarna vertellen ze hoe ze dat doen (‘op een innovatieve manier’), en pas dan wát ze doen: computers maken.

The Golden Circle

Ook om je team te kunnen inspireren, moet je waarom helder zijn. Je waarom is waar je voor wilt gaan, waar je als organisatie goed in bent, en waarin je je onderscheidt van anderen. Probeer dus na te gaan waarom jouw organisatie doet wat ze doet: wat zijn jullie beweegreden? Pas als je samen op zoek gaat naar het gemeenschappelijke, wat jullie allemaal bindt, kun je het verschil maken. Als je een duidelijke visie hebt, volgen het hoe en het wat vanzelf. Sinek noemt dit the Golden Circle: je waarom is de kern, het hoe en wat zijn de cirkels daaromheen.

Een visie geeft richting en inspiratie

Een gezamenlijke visie zorgt voor richting en inspiratie. Dát is waar jullie het voor doen. Het maakt het ook makkelijker om koers te houden. En om beslissingen te nemen. Als je weet waar je naartoe wilt, zie je ook sneller wat wel en niet bij je past. Tot slot kun je elkaar ook makkelijker aanspreken als iemand niet handelt volgens het collectieve belang.

Praktische tips

  • Betrek iedereen in de organisatie bij het bepalen van de gemeenschappelijke visie. Ga op zoek naar wat jullie allemaal willen. Dat is de gemene deler.
  • Sta open voor andere meningen en luister daar ook echt naar. Dat is essentieel voor een gedeelde en door iedereen gedragen visie.
  • Vertaal de visie door naar concrete taken en verantwoordelijkheden. Hoe kunnen we er met z’n allen voor zorgen dat we dat punt op de horizon ook echt bereiken?
  • Je ‘waarom’ kan in de loop der tijd veranderen. Dat is prima, want een visie is een levend iets