Interview Amber Grothe gebruikte de crisis om zich zakelijk te verbreden

Kunstenaar, mentor en ondernemer Amber Grothe was professioneel net lekker op dreef, toen corona de wereld op z'n kop zette. Afgelopen jaar moest ze zichzelf — creatief én zakelijk — opnieuw uitvinden. Het resultaat: andersoortig werk, een eigen atelier en een nieuw bedrijf. "Zonder corona was ik nooit zoveel gaan experimenteren."

Ondernemen is een manier om mijn werk met de wereld te delen

Na een jarenlange zoektocht naar zichzelf had de Rotterdamse Amber Grothe (29) haar leven goed op de rit. Ze organiseerde cursussen in zelfontwikkeling en creativiteit en verkocht schilderijen via Instagram. Daarnaast reisde ze de hele wereld over om workshops te geven. Hoewel haar inkomen maandelijks nogal wisselde, verdiende ze met al haar activiteiten in ieder geval genoeg om van te kunnen leven.

En toen kwam corona. Van het ene op het andere moment werden alle fysieke evenementen gecanceld. "Daarmee viel direct de helft van mijn inkomsten weg", vertelt Grothe. "Ineens zat ik de hele dag thuis, met alleen mijn schilderijen als gezelschap."

De overgang viel haar zwaar. Met het verdwijnen van alle externe prikkels verwaterde ook haar inspiratie. Een tijd lang klampte ze zich vast aan haar oude leven, bijvoorbeeld door geplande evenementen steeds opnieuw vooruit te schuiven. "Maar daar werd ik heel ongelukkig van. Na een paar maanden heb ik daarom de knop omgezet en ben ik het anders gaan doen."

Portret Amber Grothe
Amber Grothe aan het werk

Hoe dan?

"Het begon met het bewust loslaten met alle plannen van vóór corona. Dat gaf ruimte in mijn hoofd om me op iets nieuws te richten. In het hier en nu. Ik wilde vooral niet te ver vooruitkijken; dat maakte me alleen maar onrustig. In plaats daarvan stelde ik mezelf iedere dag opnieuw de vraag waar ik zin in had, wat ik wilde creëren. Ik ben lekker gaan experimenteren, bijvoorbeeld door veel groter te gaan schilderen en ook sculpturen te gaan maken. Zonder corona was dat er misschien nooit van gekomen.

"De rode draad in mijn werk was altijd al de zoektocht naar mezelf, naar mijn eigen ik, mijn kern. Dat thema heb ik afgelopen jaar verder uitgediept. Wat vind ik eigenlijk écht belangrijk in het leven? Mijn gevoelens daarover vertaal ik in composities met felle kleuren. Kleuren die binnenkomen en iets met je doen."

Even terug. Op je 25ste had je al twee artistieke bedrijven. Ben je van nature zo ondernemend?

"Ik heb dat in ieder geval niet op school geleerd. Op de kunstacademie in Breda draaide het vooral om nadenken, en het trainen van creativiteit. Praktische teken- en schilderlessen kregen we nauwelijks. Laat staan dat we iets leerden over ondernemerschap. Op commercieel werk werd bovendien neergekeken; dat was minderwaardig. Het maakte me erg in de war. Ik wilde mijn werk namelijk wél graag breed aan de man brengen. Wat dat betreft was ik echt een buitenbeentje. Na mijn opleiding viel ik in een diep gat. Ik was totaal niet voorbereid op de echte wereld. Geen idee wat ik moest gaan doen."

Toch had je een paar jaar later zakelijk succes.

"Daar ging een lange zoektocht aan vooraf. De omslag kwam toen een vriendin via sociale media schilderijen begon te verkopen. Zo kan het dus ook, dacht ik. Op Instagram ontdekte ik veel inspirerende kunstenaars, die buiten de geijkte kaders van de traditionele kunst werken. Daar kon ik eindelijk mezelf zijn, zonder steeds verantwoording te hoeven afleggen. Al snel kreeg ik de vraag of ik mijn werk ook verkocht. Zo is het balletje gaan rollen.

"Daarnaast ben ik andere dingen gaan doen. Zo heb ik samen met ondernemer en fotograaf Sif Yraola een school opgericht voor creatievelingen die, net als ik, op zoek zijn naar zichzelf. En via internationale contacten ben ik onder andere in Italië, IJsland en Argentinië workshops gaan geven. Voor corona losbarstte haalde ik ongeveer de helft van mijn inkomen uit die activiteiten, en de andere helft uit de verkoop van mijn schilderijen."

Amber Grothe met haar werk

Door corona heb je wel flink minder inkomsten. Hoe vang je dat financieel op?

"Deels met steun van de overheid. Verder heb ik geprobeerd online workshops te geven, maar dat voelde niet goed; ik miste het wezenlijke contact. Daarom heb ik besloten me verder te verbreden en een nieuw bedrijf op te richten, met een productlijn met kunstzinnige gebruiksvoorwerpen. Kandelaars of kleding, bijvoorbeeld. Als kind werkte ik al met veel verschillende materialen, zoals klei, hout en textiel. Ik maak graag allerlei soorten objecten. Waarom zou ik die dan niet commercieel verkopen? Een bedrijf is voor mij niet iets negatiefs, maar juist iets moois. Een manier om mijn creaties met de wereld te delen."

Hoe weet je hoe je dat moet aanpakken?

"Ik heb veel zelf uitgevonden, gewoon door het te doen. Voor de dingen waar ik niet uitkwam heb ik afgelopen jaar een businesscoach in de arm genomen. Ik ben heel intuïtief en doe alles op gevoel. Mijn coach heeft een objectieve blik. Zij helpt me met de praktische aspecten van het bedrijf. Bijvoorbeeld door mee te denken over mijn doelgroep en de prijzen van producten. Ik heb er veel lol in. Wie weet ga ik nog eens een businessopleiding doen."

Stop je dan met trainingen en workshops geven?

"Zeker niet. Als de crisis voorbij is, wil ik dat absoluut weer oppakken. Ik vind niet alleen betekenis in dingen maken, maar ook in me verbinden met mensen. Dat is een wezenlijk onderdeel van mijn geluk. Bovendien past de afwisseling goed bij mij."

Welke coronalessen neem je mee naar de toekomst?

"Voor wat is weggevallen, kwam veel moois in de plaats. Wat dat betreft heeft corona me ook goede dingen gebracht. Andersoortig werk. Een nieuw bedrijf. En ik ben buitenshuis gaan schilderen, in een eigen atelier. Daardoor heb ik werk en privé meer uit elkaar getrokken. Ik had nooit gedacht dat me dat zo goed zou doen. Nu werk ik 'gewoon' van negen tot vijf en houd ik de weekenden zoveel mogelijk vrij. Door die structuur en regelmaat voel ik me veel rustiger en gelukkiger. Ik kan het iedereen aanraden."

Heb je tot slot nog meer tips voor collega-creatievelingen?

"Investeer in een goede website. Deel je werk op sociale media. Schakel
zo nodig een zakelijke coach in. En blijf vooral dichtbij jezelf.
Uiteindelijk weet jij het beste wat voor jou werkt."

Amber Grothe met haar werk - social

Kunstenaar, mentor en changemaker Amber Grothe volgde een vooropleiding aan de Amsterdamse Rietveldacademie. Vervolgens haalde ze een Bachelor of Fine Arts (BFA) aan de St. Joost Academie in Breda en een master aan het Britse Schumacher College. In 2017 richtte ze samen met Sif Yraola the Art School of Life op, een school voor creativiteit en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast verzorgt ze met haar bedrijf Artists of life wereldwijd workshops bij evenementen en maakt ze vrij werk. Ze deelt haar creaties op Instagram.

Ben Wiegman

Ben Wiegman

Projectmedewerker zakelijk ontwikkelen