Skip naar content
Skip naar content

Stappenplan Kansen creëren via LinkedIn als kunstenaar doe je met dit stappenplan

  • Zelfstandig kunstenaars, creatieve makers en cultureel ondernemers
  • Optimaliseer je LinkedIn profiel in 3 stappen

Hoe autonoom je ook werkt: een netwerk om je heen als kunstenaar is fijn. Bijvoorbeeld omdat dit zorgt voor interessante samenwerkingen, een prettige sparringpartner, verkoop van werk, nieuwe opdrachten, financiering of plek op gerenommeerde exposities. LinkedIn is een goed medium om online aan zo’n relevant netwerk te timmeren. Dit stappenplan helpt je op weg.

Je tikt een sollicitatiebrief, maakt een portfolio, en hup: je voegt er nog je cv aan toe. LinkedIn is toch ongeveer zoiets als dat: een online opsomming van je leer- en carrièrepad? Met die gedachte doe je LinkedIn volgens trainer Brendy Batenburg grovelijk tekort. En daarmee ook jezelf. Want dit sociale medium biedt, als je het goed inzet, een kanaal waar je veel aan kunt hebben. Je haalt er inspiratie uit én je bouwt er aan een web van interessante partijen om je heen. En ja, dat kan óók nog eens heel leuk zijn.

Maar hoe pak je dat nu aan?

Stap 1: Zorg voor een goede binnenkomer

Laten we LinkedIn voor het gemak opsplitsen in twee verschillende delen. Je hebt een tijdlijn met posts van mensen uit je netwerk, plus advertenties. Daarnaast heb je een eigen profiel. Dit is jouw persoonlijke landingspagina: hier laat je zien wie jij bent en wat je maakt. En net zoals in het echte leven, geldt: een eerste indruk maak je maar een keer. Logisch dus dat je dit goed aan wil pakken.

Maak indruk met je banner

En dat begint al met iets heel simpels. Stel dat de banner (de brede foto aan de bovenkant van je profiel) meteen laat zien dat jij fantastisch kleurrijk werk maakt. Of dat in een blik duidelijk is dat jij dé live illustrator voor zakelijke events bent. Als je dat goed aanpakt en dit mooi zichtbaar maakt, heb je meteen het juiste publiek te pakken.

Opties voor een goede banner:

  • zorg voor een logo of herkenbare huisstijlkleuren,
  • denk aan een duidelijke slogan,
  • maak in een paar woorden helder wat je doet en voor wie,
  • kies voor een representatief (kunst)werk als banner.

Hoe doen anderen het? Bekijk vooral ook banners op profielen van andere collega’s voor inspiratie.

Banner aanpassen? Ga in je profiel naar de brede foto bovenaan de pagina > klik rechtsboven op het potlood > voeg een mooie bannerfoto toe.

Voorbeeld van een goede banner op LinkedIn

Nodig uit tot actie

Wat wil je dat de ander doet wanneer diegene je profiel bezoekt: een kop koffie drinken ter kennismaking, een afspraak plannen via Calendly om te sparren of het portfolio bekijken op je website? Dat regel je makkelijk via ‘link in bio ’. Dat is een link die je onder je profielfoto en titel kunt plaatsen.

Link in bio toevoegen? Zet eerst de creator modus aan. Deze optie vind je in het derde blok onder je profielfoto. Belangrijk: voor deze modus moet je voldoen aan bepaalde criteria. Zo moet je minimaal 150 connecties hebben. Zie je de creator modus niet, dan kan het dus daaraan liggen.

Link in bio toevoegen? Ga dan naar het blok in je profiel waar ook je titel en je profielfoto staat. Klik in dit blok op het potlood rechtsboven > scrol in het pop-upmenu helemaal naar beneden en selecteer ‘aangepaste knop toevoegen’ > voeg in het eerste veld een link toe, en in het tweede veld een call to action (bijvoorbeeld: ‘bekijk hier mijn portfolio’) > vergeet niet om op te slaan.

Laat zien wat jou uniek maakt

Licht zaken uit waar je extra trots op bent, of die goed laten zien wat jij doet. Ook daar heeft LinkedIn mooie mogelijkheden voor. Zo kun je in een speciaal blok voor uitgelichte items posts vastzetten, afbeeldingen delen of links toevoegen. Zie het als een portfolio op kleine schaal, waarmee je volgers kunt prikkelen .

Uitgelichte items toevoegen doe je door bovenaan je profiel te klikken op de knop ‘profielonderdeel toevoegen’ > onder ‘aanbevolen’ klik je op uitgelicht item toevoegen. Je kunt nu aan de slag. Voeg zo veel items toe als je wil. Je kunt ook kiezen voor één item, dat daardoor extra veel aandacht krijgt.

Een goede titel is goud waard

Hoe kom je bij mensen in het vizier? Deels doordat zij met LinkedIn zoeken op bepaalde termen. Daarom is een goede titel in je profiel onmisbaar. Zorg dat hier belangrijke zoektermen in terugkomen, zoals dat wat je bent en doet. Bijvoorbeeld: illustrator. Of: beeldend kunstenaar. Zo ben je beter vindbaar voor anderen die specifiek naar iemand uit jouw vakgebied op zoek zijn. In de titel kun je verder specialisaties aangeven. Bijvoorbeeld: dat je illustreert voor kinderboeken. Of dat je focust op landschappen.

Titel aanpassen gaat via het blok onder de banner > klik op het potlood rechtsboven > scrol naar kopregel, en pas deze naar wens aan.

Stap 2: Vind en benut kansen

Wanneer je al een tijd op LinkedIn actief bent, heb je misschien een aardig netwerk opgebouwd. Je ziet je allerlei posts van connecties, aangevuld met hier en daar een advertentie. Natuurlijk, daar kán wel eens een mooie kans tussen zitten. Maar waarom zou je afwachten tot er iets op je pad komt? Via LinkedIn kun je hier namelijk ook zelf naar op zoek.

Zoekt en gij zult vinden

Dat werkt zo. LinkedIn heeft een zoekfunctie. Het veld daarvoor zit linksboven de tijdlijn. (Klik op ‘home’ om hier te komen). Hier kun je allerlei zoekwoorden invullen. Bijvoorbeeld: ‘zoek illustrator freelance’. Dit zorgt voor zoekresultaten. Klik bovenaan op het filter ‘bijdragen’. Je ziet dan alle posts die jouw zoekwoorden bevatten. Filter ook nog even op ‘nieuwste’ (bovenaan bij ‘sorteren op’) en je hebt de meest actuele resultaten te pakken. Misschien vind je een leuke oproep voor een wedstrijd of klus, of kom je op het spoor van een interessante persoon of organisatie die je nog niet kende. En zo kun je je netwerk uitbreiden met relevante nieuwe partijen of contacten.

Tips:

  • Gun jezelf de tijd om te experimenteren met verschillende combinaties van zoekwoorden. Je vindt meestal niet meteen wat je zoekt.
  • Interessante post gevonden? Sla ‘m op voor later. Dat doe je door in de post rechtsboven op de drie bolletjes te klikken en te kiezen voor ‘opslaan’. Opgeslagen posts vind je terug links naast je tijdlijn onder ‘mijn items’.
  • Klik eens door op de persoon of organisatie die een interessante bijdrage deelde. Wat doet deze persoon of organisatie? En is dat interessant voor jou? Als het antwoord ja is, kun je de persoon of organisatie volgen. Ook toekomstige posts komen dan automatisch in jouw tijdlijn.
Voorbeeld van goede zoekwoorden in een post

Stap 3: Blijf zichtbaar en creëer een netwerk met interessante content

Zelf actief zijn op LinkedIn is een onmisbaar onderdeel van kansen benutten. Zo weten potentiële kopers, samenwerkingspartners of opdrachtgever je sneller te vinden. Maar hoe pak je dat nu aan?

Zorg voor duidelijkheid en structuur

Voor volgers is het fijn als ze weten wat ze bij je kunnen halen. Dat blijkt uit je profiel, uit de manier waarop je op anderen reageert en uit de bijdragen die je zelf deelt. Door te werken met een aantal vaste thema’s, in je verhaal consistent. In je bijdragen kun je zo steeds uit wisselende onderwerpen kiezen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • kennis delen; omdat jij veel kunt vertellen over een bepaalde techniek of manier van werken,
  • de ontwikkeling van je bedrijf,
  • je persoonlijke waarden,
  • en interessante samenwerkingen of exposities.

Kies voor kwaliteit

Hoe vaak je post, is afhankelijk van wat je zelf wil. Belangrijk om te weten is dat de kwaliteit van een bijdrage van invloed is op het uiteindelijke bereik. Hoe relevanter een post voor jouw beroepspraktijk en werkveld, hoe beter het je helpt een netwerk te vinden dat bij jou past. Kortom: post niet omdat je moet, maar omdat je iets interessants te melden hebt. Dat maakt het posten bovendien leuker. Maar daag jezelf wél regelmatig uit om die interessante verhalen te vinden in je eigen werk. En tag daarbij ook mensen met wie je samenwerkt.

Een carrousel (een post met verschillende afbeeldingen waar je horizontaal doorheen scrolt) toevoegen aan je bijdrage werkt goed op LinkedIn. Volgers klikken vaker op je post (want ze willen alle plaatjes zien), wat voor het algoritme betekent dat je post hoger wordt gewaardeerd. Een carrousel is een vierkante pdf die bestaat uit verschillende pagina’s. Zo’n pdf kun je maken in verschillende opmaakprogramma’s of Powerpoint. Canva heeft zelfs een speciale optie voor LinkedIn, waardoor de pdf meteen het juiste formaat heeft.

Reageer!

Reacties en interacties op posts zijn bepalend voor wie jouw bijdragen zien, en wat jij ziet. Het heeft dus zin om te reageren op interessante bijdragen van anderen (met een comment of een like). En reageer ook op anderen die op jouw bijdragen reageren. Je hebt zo zelfs invloed op hoe lang een post zichtbaar is in de tijdlijn van anderen. Wanneer je op een post reageert, ook op een post van jezelf, is die opnieuw in de tijdlijn te zien. Handig, bijvoorbeeld wanneer je nog steeds op zoek bent naar aanmeldingen voor een workshop.

Portretfoto van Brendy Batenburg
Brendy Batenburg

Over Brendy Batenburg

Brendy Batenburg is Linkedin trainer bij Shine Online en werkt samen met partners als Adwise Academy, ICM Opleidingen en Grit Academy.

Ze helpt ondernemers aan meer vrijheid, door een menselijke benadering van LinkedIn marketing. Ze leeft als digital nomad en werkt vanuit zonnig Bali.

Dit verslag is gebaseerd op de tweede bijeenkomst van de Artist Meetings 2023, een reeks van vier sessies waarin kunstenaars samen met experts onderzoeken hoe ze hun onafhankelijke maatschappelijke en economische positie kunnen verstevigen en uitbreiden. De Artist Meetings bieden reflectie, inzicht en concrete tips om stappen te maken in je eigen praktijk.

Artist Meetings 2023 is een initiatief van Art is A Guaranty, filmmaker en art manager Annick Vroom, politiek geëngageerd beeldhouwer en conceptueel beeldend kunstenaar Caspar Berger en Cultuur+Ondernemen. En wordt mede mogelijk gemaakt door CBK Rotterdam.

Partners