Handreiking Drie manieren om AI in te zetten als assistent bij je werk
Artificial Intelligence (AI) – daar blijven ondernemers in de creatieve sector liever ver weg van. Of toch niet? Visual storyteller Jeroen van de Bovenkamp is het met die stelling in ieder geval oneens. Hij gebruikt de technologie namelijk volop voor de artistieke en zakelijke kant van zijn werk, als slimme assistent. In dit artikel deelt hij praktische tips.
Een gelikte vakantievideo van een man en een vrouw op fietsreis door de Ardennen, aangedikt met commentaar van een Amerikaanse voice-over. Je zou de trip zo boeken, als het kon. Het is een privéfilm die Jeroen maakte, voor de lol en om te experimenteren met AI.
De tekst en stem van de voice-over rolden voor een groot deel uit zo’n algoritme, dat de filmmaker voedde met een aantal scherp geformuleerde prompts. Een deel van de tekst bedacht hij zelf, en het deel dat het algoritme uitspuugde, checkte hij nog op fouten, onjuistheden en toon. Het eindresultaat ís wat over de top, maar toch, niet verkeerd.

Jeroen werkt als filmmaker, videograaf en fotograaf. Daarnaast geeft hij les aan av-specialisten in opleiding, bij Firda in Leeuwarden. Hij gebruikt dagelijks AI: in zijn creatieve werk en in zijn lessen. Hoe? In dit artikel lichten we drie voorbeelden uit.
1. Check op spelling en vlotte, coherente teksten
Een artikel, post, plan slingert Jeroen tegenwoordig pas de wereld in na een check met ChatGPT. Jeroen heeft namelijk dyslexie. De opdracht aan het algoritme: haal gekke zinnen en taalfouten uit de tekst. En het werkt: of het stuk nu lang, kort, inhoudelijk of juist oppervlakkig is. Bij meer inhoudelijk werk kan een AI-tool bovendien helpen om de teksten coherenter te maken, door er bijvoorbeeld dubbelingen of tegenstrijdigheden uit te filteren. Of, in het geval van subsidieaanvragen: door het algoritme te laten controleren of met de tekst of het plan wel aan de voorwaarden wordt voldaan. Hij waarschuwt wel: doe zélf altijd de laatste check. Het algoritme strooit soms met gekke toevoegingen en zinsconstructies die minder goed bij je eigen manier van verwoorden passen. Door zelf de teksten nog een laatste keer te finetunen, bepaal je je eigen toon.
2. Oppoetsen en opschonen
Er zal in verschillende talen gevloekt zijn: Jeroen en zijn team ontdekte dat het geluid van een bijzonder interview in zijn film ‘Arctic Mirage’ ronduit slecht was. Iets met een verkeerde afgestelde microfoon, en de ellende was geschied. Het interview kon niet opnieuw. En de film, tja, die kon eigenlijk niet zonder dat bijzondere interview. Wat te doen?
De AI-tool Adobe Podcast
bood uiteindelijk de oplossing. Jeroen liet het programma de audio opschonen, maar hield wel steeds de regie in handen. AI vulde soms namelijk ook dingen in waar hij het als filmmaker niet mee eens was. Jeroen kwam deze tool op het spoor door, heel simpel, te googelen. Daarnaast gebruikte hij voor zijn filmwerk ook al andere programma’s van Adobe, dat gaf vertrouwen. En het eindresultaat is er wat hem betreft ook naar.
3. Bekijk je creatieve plannen op een andere manier
De eerste versie van een artistiek plan bedenk je vaak in je eentje. Een interessant en soms ook eenzaam proces. Soms komt er dan een moment waarop je vastloopt. In dezelfde rondjes blijft draaien. Geen verdere verdieping kunt vinden. Terwijl je gevoelsmatig nog niet bij hét idee bent.
Ook Jeroen kent dit moment. Het liefst neemt hij dan afstand van de creatieve puzzelstukken die hij tot dan toe verzamelde. Om ze vast te pakken, rond te draaien en vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Maar als je zelf tot aan je schouders in zo’n creatief denkproces zit, is uitzoomen lastig. Hoe pakt hij dat aan?
Ook hier komt AI van pas. Jeroen gebruikt bijvoorbeeld een tool als NotebookLM van Google. Dit programma maakt samenvattingen en legt verbanden op basis van informatie die je erin stopt: video’s, pdf’s, audio- en tekstbestanden. Dat is nuttig voor research. Je kunt de tool ook voeden met je eigen creatieve ideeën, zoals, in Jeroens geval, een concept filmplan. Zijn tip: laat NotebookLM een podcast maken op basis van je plan. Op die manier luister je naar je eigen plannen, en dat kan zorgen voor een nieuw perspectief. Ook zijn studenten av-specialist bij Firda geeft hij dit regelmatig als opdracht mee.
En wat dacht je van brainstormen met een digitale sparringpartner? Helemaal feilloos is het nog niet, maar wie weet doorbreekt het net die artistieke eenzaamheid. Er zijn verschillende tools, zoals deze van Sesame.

Zijn creatieve ideeën zijn van hem. Toch schuwt filmmaker Jeroen het gebruik van AI niet. Sterker nog: hij zoekt met slimme tools naar manieren om zijn zakelijke en artistieke werk leuker en makkelijker te maken. Zónder dat het zijn authenticiteit aantast. Want wat er in woord en op beeld verschijnt, dát bepaalt hij nog altijd zelf.
Dit is een samenvatting van de workshop die Jeroen van de Bovenkamp op 3 april 2025 gaf tijdens CreativeRoadz: event van en voor freelancers in de creatieve sector. CreativeRoadz werd georganiseerd door De Creatieve Coalitie, Cultuur+Ondernemen en Platform ACCT.
-
Bel Krista Heijster
020 530 59 66 -
Stuur een e-mail naar Krista Heijster krista@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Krista Heijster