Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kennisplatform voor ondernemerschap in de cultuursector.
Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek

Column ondernemerscoach

Een kleine stap buiten de sector om aan het werk te blijven

De coronacrisis heeft ook het nieuwe culturele seizoen flink aangetast. Doorgaan op de oude voet is voor veel zelfstandigen lastig tot onmogelijk. Binnen de sector zijn al veel initiatieven en creatieve oplossingen te vinden. Maar wat als je daaraan niet genoeg hebt? Ondernemerscoach Miranda Apeldoorn komt met een suggestie buiten de gebaande paden om toch je vak te kunnen blijven uitoefenen.

© Miranda Apeldoorn - ZinVol

 

Overgaan op Plan B?

Iedere zelfstandig ondernemer die dat moest en kon, is overgegaan op Plan B. Overleven, aanpassen en transformeren: ondernemers in de creatieve sector doen wat ze kunnen. Lees de ‘Coronapraktijken’-interviewserie in de Theaterkrant er maar op na. Wie zijn heil buiten de sector moet zoeken, keert vaak terug naar werk waar ook een opleiding voor was genoten. Zo zijn tal van zzp’ers nu aan de slag in de zorg of het onderwijs. Of ze teren in op hun spaargeld dat eigenlijk als pensioen bedoeld was.

Ik zie nog een derde optie: je creatieve werk doen, maar dan nét buiten de sector.

Actrice werd yogafenomeen

Ter inspiratie neem ik het verhaal van Adriene Mishler. Een Texaanse, die het graag wilde maken als actrice. Het lukte haar hier en daar eens een kleine rol te pakken te krijgen, maar verder was het sappelen en bleef het werk uit. Om in vorm te blijven voor haar acteerwerk, deed Mishler al jaren aan yoga. Op een dag begon ze met het op video zetten van alles wat ze geleerd had.

Inmiddels speelt ze de hoofdrol in honderden korte, zeer goed bekeken films op internet en heeft ze een trouwe schare fans over de hele wereld: haar bedrijf Yoga With Adriene is een fenomeen geworden.

Het is ongetwijfeld niet wat ze zich had voorgesteld bij een acteercarrière. Maar ze kan er alle talenten en vaardigheden van haar vak in kwijt – en meer. Ze heeft nu meer zeggenschap over de regie, het decor, de styling, enzovoorts, dan ze ooit zou hebben tijdens reguliere klussen in het circuit.

Alternatief als tijdelijke oplossing

Wat betreft talenten en vaardigheden inzetten in een andere carrière dan ze zich hadden voorgesteld: hetzelfde zou kunnen gelden voor het team dat Adriene ondersteunt. Haar camera- en geluidsmensen, de productieleiding, de regisseur.

Bedenk eens welke waarde jouw werk en vaardigheden hebben voor anderen, organisaties of zelfstandigen, die nu nog wel goed boeren. Hoe kun je jouw werk doen in een andere branche, of voor een ander soort publiek, of voor andere klanten? Zo’n alternatief pad kan tijdelijk verlichting brengen. Het hoeft geen permanente oplossing te zijn. Mogelijk leer je zelfs dingen die je, als het weer aantrekt, mee terug kunt nemen naar de cultuursector.

Een groep die er geld voor over heeft

Wat voor branche kun je dan aan denken? Ik noem bijvoorbeeld die van mij. Ik werk als ondernemerscoach. Tien jaar geleden was dat nog een vies woord. Veel ondernemers bekeken het als alleen iets voor starters, of anders als een soort laatste redmiddel, als iets waar je alleen in uiterste nood van gebruikmaakte.

Maar inmiddels is het heel gebruikelijk geworden af en toe iemand te raadplegen om je bedrijf een zet te geven. Zo is een grote markt ontstaan, waarbij niet alleen ondernemerscoaches, maar ook bijvoorbeeld social media-experts en videotrainers in rap tempo zijn geprofessionaliseerd. En velen van hen hebben ook nu goed gedraaid, ondanks alle corona-penarie.

Om op te vallen en zich te onderscheiden, maken ze vreselijk veel content. Dat doen ze in de vorm van video’s, audioboeken, podcasts, webinars, en ook nog steeds (waar mogelijk) via het organiseren van live evenementen. Soms beginnen ze eerst zelf met het maken van al deze content of het organiseren van hun activiteiten. Maar zodra ze het te druk krijgen, of zien dat anderen het sneller en beter kunnen, zoeken ze freelance teamleden.

Zo werk ik zelf het hele jaar door met een creatief die een deel van mijn marketing op zich neemt en huur ik van tijd tot tijd een vormgever en illustrator in. Ik hoor en zie dat collega-zzp’ers zie mensen inhuren voor schrijven, fotograferen, filmen, het editen van vlogs en video’s, en voor allerhande regelwerkzaamheden.

Dit is een groep die, ook nu, geld heeft voor het uitbesteden van al die zaken. Of laat ik het zo schrijven: geld ervoor óver heeft. Dit is een groep die begrijpt wat de waarde is van het werk van zelfstandig geluids- en filmtechnici, cateraars, (trainings)acteurs en muzikanten, bouwers, mensen met verstand van publiciteit. Een groep die niet standaard verwacht dat je je werk gratis en voor niks komt doen, in ruil voor naamsbekendheid.

Werk samen, ook voor later

Voor een andere groep (tijdelijk) aan de slag gaan, kan je mogelijk zelfs helpen als je je na corona – wanneer dat ook moge zijn – weer puur concentreert op de culturele of creatieve sector. In mijn vorige blog schreef ik dat bedenken wat het individu en de wereld heeft aan je werk, een manier is om je ondernemerspositie te versterken. Door met nieuwe partijen samen te werken, zie je van dichtbij hun aanpak, en wat daarvan ook voor jou zou kunnen werken.

Ondernemerscoach Miranda Apeldoorn

Over Miranda Apeldoorn

Miranda Apeldoorn is een nuchtere ondernemerscoach voor zelfstandige makers die hun geld willen verdienen met het werk dat ze leuk vinden. En die graag willen weten hoe dat je dat voor elkaar krijgt zonder goeroegedoe. Bespreekbaar is alles van hoe je klanten vindt en welke prijzen je vraagt, tot hoe je sociale media inzet en wat je op je website moet zetten. Miranda werkt onder de naam ZinVol en doet dit al sinds 2000. (foto © Valerie Ardini)

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht