Skip naar content
Skip naar content

Interview Wapke Feenstra en Dré Wapenaar over hun adviestraject

We waren heel bleu, het was een onbekende wereld voor ons.

Van huurder naar eigenaar van een atelier: kunstenaars Wapke Feenstra en Dré Wapenaar konden hun twee oude gymzalen in Rotterdam van de gemeente kopen. Zonder advies van Cultuur+Ondernemen was dat lastig geweest: "We hadden het idee dat we bij de bank hard zouden worden uitgelachen."

"Al sinds ‘98 huur ik dit pand van de gemeente", vertelt beeldend kunstenaar Wapke Feenstra. Ze huist samen met Dré Wapenaar in twee oude gymzalen, gebouwd in de jaren ‘20 en gelegen in de Rotterdamse wijk Feijenoord. "Heel lang was de huur schappelijk, maar zo’n jaar geleden stond er opeens een enorme verhoging gepland. Dat leek ons een goed moment om te gaan kopen."

De twee deden een bod, de gemeente wilde in onderhandeling, en Feenstra nam contact op met Cultuur+Ondernemen. "Een atelier kopen is geen dagelijkse bezigheid, en ik wist dat we als kunstenaars en zelfstandig ondernemers moeilijk bij een bank konden aankomen." Een financiële gids was meer dan welkom. Wapenaar: "We waren heel bleu, het was een onbekende wereld voor ons."

Wisselend jaarinkomen

Die gids werd Alexander Ramselaar, programmamanager financieren. Een financieel adviseur mét kennis van de cultuursector, dat vond Feenstra ideaal: "Kunstenaar is een atypisch beroep. Bijvoorbeeld omdat je gemiddeld jaarinkomen heel erg wisselt. Dat zijn dingen die je altijd maar weer moet uitleggen bij de bank, maar ook bij de belastingdienst en verzekeringsmaatschappijen. Alexander snapte dat, en ging met ons op zoek naar gepaste oplossingen."

Ramselaar: "Ik heb hen een financiële structuur aangereikt, die de basis vormde voor een financieringsmemorandum. Zij moesten dat invullen en gegevens aanleveren. Vervolgens was ik de kritische tegenlezer." Het doel daarbij: een overtuigend dossier opbouwen. Feenstra: "Ik weet best hoe ik een rapport moet opstellen, maar waar de prioriteiten liggen, hoe je het verhaal het beste kan opschrijven, daarvoor heb ik veel steun aan Alexander gehad."

Ook Wapenaar vond het fijn om iemand te hebben die het proces begeleidde: "Je kan het wel zelf uitzoeken, maar dan ben je maanden kwijt. Met Alexander kwamen we snel to the point, wisten we wat er allemaal in ons financiële dossier moest en hoe we dat moesten invullen."

Financieringsvorm

Uiteindelijk vonden beide kunstenaars een financieringsvorm die paste bij hun persoonlijke situatie. Voor Feenstra, die genoeg eigen geld kon vrijmaken, werd het een hypotheek bij de Triodosbank. Wapenaar kende roerigere tijden: het laatste jaar had hij minder inkomsten uit zijn bedrijf, en tijdens het koopproces overleed zijn moeder. "Natuurlijk had ik haar er veel liever bij gehad, maar daardoor kwam er wel wat geld vrij."

Zijn betalingsvorm? Een deel eigen geld, én een Talentlening. Volgens Ramselaar een passende financieringsvorm: "De koop van een atelier stelt Dré in staat zijn praktijk verder te ontwikkelen, en dat past bij de invulling van de Talentlening."

Een maand geleden tekenden Feenstra en Wapenaar het koopcontract bij de notaris. Wapenaar: "Alexander heeft ons laten zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden, waardoor ik nu mijn eerste stap in het vastgoed heb kunnen zetten. Fijn dat iemand zo zijn nek voor je uitsteekt." "Nu betalen we hetzelfde als de oude huur, maar worden we langzaam eigenaar", vertelt Feenstra blij. "We hebben het pand nu in eigen hand, dat is een fantastisch gevoel."

Meer informatie

Lees meer over onze adviestrajecten.