Ervaringsverhaal Twee-ater zocht sponsoren voor voorstelling over Dikkie Dik
Hoe financier je zelfstandig, los van eventuele ondersteuning van fondsen, een theatervoorstelling? Bij Stichting Twee-ater vonden ze een creatieve oplossing: samenwerken met sponsoren. Zakelijk leider Annelien Hoedjes vertelt hoe ze het voor elkaar kregen, en hoe de sponsorervaring verschilt van een subsidieaanvraag.
Hoedjes: ‘Al tien jaar ben ik betrokken bij Stichting Twee-ater, sinds een jaar als producent en zakelijk leider. Ons doel is om totaaltheaterconcepten te leveren voor kinderen van twee tot twaalf jaar. We willen dus altijd proberen verder te gaan dan alleen een voorstelling. Zo begint bij Dikkie Dik & Ik de ervaring al in de foyer, waar we een poezenspeeltuin hebben ingericht. Al onze producties moeten een beleving zijn voor kinderen en hun ouders.’
‘We worden regelmatig ondersteund door fondsen, zoals Fonds21 en het Amsterdams Fonds voor de Kunsten. Zo’n aanvraag is intensief, veelomvattend en de uitkomst vaak onzeker. Succesfactoren zijn daar de concrete speellijsten die we kunnen aantonen, maar ook de input vanuit het artistieke team. In het huidige speelveld is financiële onafhankelijkheid steeds belangrijker. Dat is dan ook iets waar we hard aan werken. Een van de dingen die we daarvoor doen, is sponsoren zoeken uit het bedrijfsleven voor voorstellingen.’
Passende partners
‘Bij Dikkie Dik hebben we dat voor het eerst gedaan. Het was wel even een denkproces: welke partners passen bij een voorstelling over een rode kater? We zochten echt partijen met een inhoudelijke match. Omdat het idee voor de voorstelling is ontstaan vanuit het jubileumjaar van Dikkie Dik - in 2018 werd hij veertig, voelde een samenwerking met zijn uitgever Gottmer vrij natuurlijk. Zij zijn al vanaf het begin betrokken geweest bij de productie.’
‘De samenwerking met de tweede partner had meer voeten in de aarde: Smølke, een kattenvoermerk. Klinkt logisch, als je een voorstelling maakt over een kat. Maar grote kattenvoermerken hebben al een bepaald type kat als uithangbord. Dus moesten we op zoek naar een merk dat dat nog niet zo sterk had. Dikkie Dik is een allemansvriend, een goedzak. Dat karakter paste gelukkig bij wat Smølke wil uitstralen.’
‘Het had wel een aanloop nodig, deze sponsoring. Eerst wilden ze weten wie we waren, wat we deden, wat we nodig hadden. Ook omdat het natuurlijk niet heel vaak gebeurt. Gelukkig hadden we het concept van de voorstelling en de speellijst al om concreet te maken waaraan het merk werd verbonden, en waar het allemaal zichtbaar zou zijn. Het merk wilde meer naamsbekendheid bij gezinnen met jonge kinderen en een kat, dat sloot mooi aan bij ons publiek. Samen hebben we de voorwaarden vastgesteld: ze zijn bijvoorbeeld zichtbaar in het theater, en we delen in de foyer gratis proefzakjes uit. Wel grappig, omdat daar ook de poezenspeeltuin is.’
Aanloopkosten overbruggen
Het aantrekken van sponsoren was een nieuwe stap in de ontwikkeling van Twee-ater. Daarmee kwam ook de Talentlening in beeld. ‘Als overbrugging voor de kosten die we in het maakproces maakten, maar pas zouden terugverdienen met de kaartverkoop, hebben we via Cultuur+Ondernemen een cultuurlening afgesloten. De uitkoopovereenkomsten die we met verschillende theaters hadden gesloten konden ter zekerheid dienen voor dit krediet. Ook dit was een fijn traject. Ik kreeg een enorm no-nonsense-gevoel: het is helder welke zaken je moet aanleveren, daar wordt in een duidelijk gesprek naar gekeken, en al vrij snel kwamen we tot een overeenkomst. Ook prettig was dat we vrij snel de eerste uitbetaling kregen, waardoor we aan de slag konden.’
‘Het regelen van een sponsor kan stukken sneller gaan dan een subsidie. Je hebt er ook zelf meer grip op. Ik probeer altijd om zo snel mogelijk te komen tot een vrijblijvende ‘live’ ontmoeting ter kennismaking. Eerst maak je duidelijk of het een match is, en zo ja, dan ga je nadenken over voorwaarden. De communicatie is veel opener. We willen dit zeker vaker gaan doen, omdat ik nu, met de positieve ervaringen die ik heb gehad, zie hoe we elkaar kunnen versterken. Wij hebben een creatieve aanpak, zij de zakelijke kennis. We hebben allebei veel te bieden.’
Dikkie Dik & Ik is tot en met 26 mei 2019 te zien in theaters door het hele land.
-
Stuur een e-mail naar Thijs Mullink thijs@cultuur-ondernemen.nl
-
Stuur een e-mail naar Ingrid Pendavingh ingrid@cultuur-ondernemen.nl