Skip naar content
Skip naar content

Ervaringsverhaal Praktijkvoorbeeld adviestraject Theater Zuidplein

We zijn uitgedaagd om buiten de gebaande paden te denken.

Met haar Theater Zuidplein was directeur-bestuurder Doro Siepel op zoek naar nieuwe vormen van financiering. Ze vroeg een adviestraject aan bij Cultuur+Ondernemen. Met de antwoorden uit het gesprek kan ze verder bouwen aan een model voor de lange termijn.

"Theater Zuidplein is anders dan de meeste theaters", vertelt Doro Siepel, die directeur-bestuurder is van het Rotterdamse theater. "We richten ons op publiek voor wie theater niet gangbaar is. Soms zijn dat mensen met een multi-etnische achtergrond, vaak zijn ze lager opgeleid." Die afwijkende focus maakt het lastig voor de hand liggende partijen te binden als sponsor of partner. "Veel bedrijven vinden onze missie wel sympathiek, maar niet passen bij hun eigen marketing."

Nieuwe partijen

Ze heeft het wel geprobeerd, sponsors werven, maar dat leverde weinig op. "En in de cultuursector is het toch de trend dat er steeds minder publieke gelden beschikbaar komen." Daarom rees de vraag: hoe kunnen we zelf nieuwe partijen aan ons binden? Een goede vraag voor een adviesgesprek bij Cultuur+Ondernemen, wat Siepel dan ook aanvroeg.

Eerst een intake, waarin ze de vraag voorlegde aan adviseur Alexander Ramselaar en hem het nodige huiswerk meegaf. "Hij heeft de eerste versie van ons nieuwe beleidsplan voor de komende periode meegekregen en doorgelezen voor het echte gesprek." Vervolgens kwam hij met ideeën en suggesties voor alternatieve financieringsvormen, gebaseerd op zijn expertise rondom financiering in de cultuursector. Siepel: "Hij droeg geen kant-en-klare oplossingen aan, maar meer suggesties. Die hebben we binnen de organisatie besproken, en de opties gekozen die ons aansproken en het meest haalbaar leken."

Medebelanghebbenden

Zo kwam Ramselaar met het idee eens te kijken naar medebelanghebbenden, ook in heel andere sectoren. Siepel legt uit: "Wij hebben een missie, namelijk theater toegankelijk maken voor een nieuwe doelgroep. We denken vanuit die groep, doen veel onderzoek. Partijen in bijvoorbeeld de zorg zouden daarvan kunnen leren, en wij weer van hen."

Door het adviesgesprek is Theater Zuidplein uitgedaagd buiten de gebaande paden te denken en op een nieuwe manier een visie te ontwikkelen. "Dat is een doel op de lange termijn. Niet iets wat binnen een dag klaar is, maar waar we jaren mee bezig zijn", zegt Siepel. Ze is optimistisch over de toekomst. "Het gaat niet langer om alleen jezelf beter maken, maar veel meer om samenwerken, wat organisaties van elkaar kunnen leren, welke kennis we kunnen uitwisselen. We zijn nu druk bezig daarvoor partijen te benaderen, en zijn er zeker van dat het wat gaat opleveren."

Ook geïnteresseerd in een adviestraject? Lees er meer over of neem contact op met Alexander.

Meer weten over Theater Zuidplein? Bezoek de website.