Skip naar content
Skip naar content

Verdieping Hoe een verhaal krachtig en geloofwaardig over te brengen

Niet omheen te komen: het presenteren van je idee, werk of organisatie. Het goed, krachtig en geloofwaardig overbrengen van een verhaal kan moeilijk zijn. Toch is het een belangrijk onderdeel van ondernemerschap: uiteindelijk is het wel de bedoeling dat potentiële partners of opdrachtgevers met je in zee willen. Wat wel en niet te vertellen? Wat is het belangrijkst? Hoe blijft het voor luisteraars interessant?

Trainer Marlies Leupen ontwikkelde een methodiek die creatieven, ondernemers en beleidsmakers moet helpen hun projectidee of ontwikkelingsvraag voor publiek te pitchen. Met B hungry & get fed geeft ze een vijfstappenplan voor de opbouw van een goed verhaal:

1. Begin je verhaal met een waarneming

Als jij met je verhaal begint, zijn je toehoorders nog ergens anders met hun gedachten. Of tenminste, die kans bestaat. Bij die drukke vergadering van net, bij hun boodschappenlijst of bij een lastig telefoontje... Houd daar rekening mee door ze eerst rustig aan te laten komen. Geef ze een opstapje, help ze hun aandacht op je verhaal te richten. Hoe je dat doet? Neem je publiek mee in je belevingswereld - leg uit wat jou triggerde om dit idee uit te werken. Of neem luisteraars mee in de actualiteit, je werkgebied, frustraties of juist goede voorbeelden. Schets in je verhaal duidelijk wat er aan de hand is, zodat ze het voor zich zien. Als je het goed doet, zit je publiek in je verhaal en zijn ze gemotiveerd om naar je idee te luisteren.

2. Noem dan een ontdekking

Deel een persoonlijk inzicht met je publiek: wat heb je ontdekt over deze trend of ontwikkeling? En waarom fascineert dit jou? Zo laat je aan je publiek merken dat je een visie hebt en dat werkt je eigen betrouwbaarheid in de hand.

3. Vervolg je verhaal met je waardepropositie

Dit is de kern van je verhaal. Na stap één en twee vervolg je je verhaal logisch met: ‘Daarom wil ik…’ Of: ‘Daarom bied ik…’ Tot welke dienst, product of oplossing heeft je inzicht geleid? Wat houdt het in en waarom is dit van meerwaarde voor je publiek? Volgens Marlies luisteren mensen met een denkbeeldige buidel geld (of tijd, aandacht) naast zich. Door de meerwaarde van je verhaal uit de doeken te doen motiveer je de luisteraar een greep in die buidel te doen.

4. Deel je ervaring

Dit is het moment waarop je je wapenfeiten presenteert: welke ervaring heb je, wat heb je tot nu toe bereikt? Zorg dat je publiek jouw profiel kan ‘meetekenen’ op het denkbeeldige whiteboard in hun hoofd, zodat er bij hen een duidelijk beeld van je ontstaat. Noem bekende namen, vertel over actuele successen, en laat zaken die afbreuk kunnen doen aan je imago liever achterwege.

5. Eindig je verhaal met een vraag

Maak van je pitch een poreus verhaal, zodat er nog wat op aan te vullen valt, in plaats van een hermetisch dichtgetimmerd betoog. Bij dat laatste zijn mensen namelijk geneigd achterover te leunen en te klappen. Ze denken: ‘Goed verhaal, niets meer aan doen.’ Maar wat je wil is juist dat ze je vooruit helpen, dat ze met je mee gaan denken. Dus hoe zet je die denkkracht bij mensen aan? Mensen helpen graag anderen. Het enige dat je nu nog hoeft te doen is de vraag te stellen. Waar zit jij nog mee? Waar heb je hulp bij nodig? Wat zoek je? Maak de vraag niet te groot: geef aan welke stappen je al hebt gezet en welke gaten er dan nog overblijven.

Deze graphic werd gemaakt tijdens de bijeenkomst Alles wat je aandacht geeft, groeit en geeft rechtsonder de vijf stappen van Marlies weer:

Infographic Authenticiteit en Persoonlijk Meesterschap c
Infographic Authenticiteit en Persoonlijk Meesterschap © Saskia Schreven

Praktische tips:

  • Bak een taart of kook een pan soep en test je pitch op anderen. Vraag je publiek op welke momenten ze op het puntje van hun stoel zaten bij je verhaal, en op welke punten hun aandacht juist afdwaalde. Feedback van anderen is goud waard - het helpt je je verhaal en de rode draad daarin verder aan te scherpen.
  • Pas op met het woord ‘leuk’. Als je in termen van ‘leuk’ over je werk praat, dan bestaat de kans dat het in de hoofden van toehoorders een hoog fröbel-gehalte krijgt.
  • Kijk uit met veralgemeniseren. Probeer niet te oordelen voor je luisteraars (‘Iedereen weet dat zus of zo’), want dan jaag je luisteraars mogelijk juist weg.
  • Wees voorzichtig met persoonlijke verhalen. Gebruik hiervan kan luisteraars afschrikken en het kan bovendien afbreuk doen aan je (professionele) verhaal.

Wil je meer van Marlies horen? Luister de eerste aflevering van onze nieuwe podcast Hoe ik kunstenaar blijf, waarin ze te gast is.

Marlies Leupen © Sjaak Leene
Marlies Leupen © Sjaak Leene