Interview Het Momentum van hospitality designer Ingrid van der Veen
Soms ben ik ontzettend veel dagen bezig met alleen maar ondernemen en de sales kant, of de bedrijfsmatige kant. En ik heb me daar ook echt in ontwikkeld en ondertussen vind ik het ook superleuk. Maar soms moet je echt even helemaal terug naar jezelf. En als ik dan maak en creëer... oh dan ga ik helemaal los en dan ben je echt in je genius zone. En op het moment dat je dat voelt, dat is echt wel het allerfijnste.
Aflevering #6
Titel: Het Momentum van hospitality designer Ingrid van der Veen
Sprekers: Ingrid van der Veen (hospitality designer)
[Muziek]
Ingrid van der Veen:
Ik ben Ingrid Van der Veen en ik ontwerp hotels en restaurants, dus hospitality designer. En daarin gebruik ik eigenlijk on-Nederlands veel kleur en patronen.
Wat ik probeer te doen met mijn werk is het onbewuste van de kijker aan te raken. Mijn mening is: interieur is iets wat ontzettend op het onderbewuste ook doorwerkt. En bijdraagt aan een gevoel, dus dat is eigenlijk ook het hele idee natuurlijk van een interieur en een goed interieurontwerp vooral. Dat je iets bijdraagt aan de emotie van de persoon die daarin is, dus de beleving. Dus op het moment dat je in een hotel komt en het is eigenlijk off, om het zo maar te noemen, hè dus de dingen zijn niet in balans, dan ga je het heel erg voelen en andersom natuurlijk ook. Dus op het moment dat er dingen wel kloppen, ja doet dat echt iets met je.
Ik heb de kunstacademie gedaan, dat heette toen nog de Aki in Enschede en daar heb ik architectonische vormgeving gestudeerd, dus echt gericht op, nou ja bouwen, maken, 3D. Ik wilde eigenlijk echt graag de theaterkant op, dat heb ik ook gedaan dus echt grote theatervoorstellingen met name op locatie gedaan. Tegelijkertijd was ik bezig met heel veel eigen dingen ontwerpen, dus heb ik een eigen design label opgestart. En op een gegeven moment kwam het punt van, ja past dit bij mij? Welke volgende stap wil ik doen? En daarin merkte ik toch dat ik iets nieuws eigenlijk zocht.
Toen ben ik vrij werk gaan maken in een studio samen met een fotograaf. En ja daar kwam eigenlijk een nieuwe opdracht uit, dat is de Librije, dat is ook waar we nu zijn. Zij hadden mijn werk gezien en hadden zoiets van, dit is toch wel, nou ja iets anders dan anders blijkbaar en daar staan zijn natuurlijk ook heel erg voor. En toen was het van joh, wil je eens komen praten over het ontwerpen van alle hotelkamers? Ja dat was eigenlijk een hele logische match ook, want ik werk graag in grote gebaren en dat kan in hotels en restaurants en in hospitality gewoon heel mooi.
[Muziek]
Ja we zijn hier in mijn nieuwe studio, die zijn we op het moment aan het bouwen. En binnenkort mag ik hier lekker gaan werken, heel veel zin in. Eigenlijk in de studio kan je heel goed zien hoe ik werk. We ontwerpen heel veel dingen op maat, zoals deze tafel, behang, tapijt. En ja dat is echt wel mijn stijl.
Ben ik ondernemer of maker? Ja, interessante vraag. Ik denk in de basis ben ik maker, maar ik profileer me ook als ondernemer, laat ik het zo zeggen.
De grootste uitdagingen die ik denk ik heb als ondernemer of als maker zit 'm in die balans. Soms ben ik ontzettend veel dagen bezig met alleen maar ondernemen en de sales kant, of de bedrijfsmatige kant zeg maar. En ik heb me daar ook echt in ontwikkeld en ondertussen vind ik het ook superleuk. Dus op het moment dat je aan die knoppen weet te draaien en het heeft effect dat is heel tof, maar soms moet je echt lekker even helemaal terug naar jezelf gaan en als ik dan echt maak en creëer, ik kan echt avonden, dan ga ik helemaal los en dan ben je echt in je genius zone, weet je wel. En op het moment dat ik dat voelt, dat is echt wel het allerfijnste. Maar die balans dat is soms, ja daar heb je ook in de loop der jaren wel balans in weten te vinden. Maar dat is soms wel het zoeken. En dat ik soms heel erg in dat ondernemers stuk kan zitten. En op een gegeven moment denk ik: oh even uitzoomen weer, want ik moet weer even helemaal loskomen in mezelf.
Ja een van de dingen die mij daarin helpt is, het zijn meerdere dingen, maar wat ik ook wel doe is echt vrij werk nog steeds maken. Dus ondanks dat ik altijd aan opdrachten werk, heb ik altijd geprobeerd om vrij werk er naast te maken. En dat is voor mij nu, nu ik interieurs ontwerp, eigen projecten. Dus dat is tegenwoordig super fijn met 3D programma's waarin je alles kan renderen, dus dan ga ik echt mijn eigen werelden creëren. En dat kan gewoon in één avond, dan ram ik er een heel ontwerp eruit. En dan weet je, dan zit ik zo ja in mijn flying zone zeg maar, dan is het er ook zo uit.
Het is ook een stuk onderzoek wat ik doe, dus het is vooral fun, maar ik zie het ook als het onderzoek van dingen die je niet altijd in je projecten kan doen, waardoor je als designer wel weer verder komt.
Dus wat ik veel doe voor mijn project is dat ik ook dessins ontwerp, patronen. En in dit geval is het voor gordijnen, maar dat kan ook voor bijvoorbeeld vloeren zijn of voor behang. En dat laten we dan eigenlijk op verschillende materialen drukken zodat je goed kan zien, hé wat gebeurt er nou? Want dit is hetzelfde ontwerp maar op heel verschillende stoffen, waardoor ook de kleur gewoon heel anders uitkomt, zoals je ziet.
Op het moment dat ik een project heb is dat vaak iets anders dan op het moment dat ik vrij werk bijvoorbeeld maak hè? Want op het moment dat ik voor een klant aan het werk ben, dan is het natuurlijk het verhaal van de klant. En dat is niet, hè, dus ik begin echt bij het verhaal van iemand, dat is niet altijd helder, dat proberen we dan boven te krijgen van: hey welk verhaal heb jij te vertellen? Maar dat kan ook, het verhaal kan ook zitten in de locatie of de omgeving van een locatie die iets te vertellen heeft. Dus dat zijn voor mij de aanknopingspunten die mij eigenlijk inspireren. En als ik dan ga ontwerpen, dan heb ik ook heel helder voor mezelf: oké dit is het spectrum waar ik mee ga werken, want vaak is de keuzes stress van: alles kan. Maar door een verhaal te creëren en daar een, nou ja, ik noem het mijn bibliotheek aan te koppelen, dus dat zijn de kleuren, de vormen, de texturen. Dan wordt het voor mij heel duidelijk, want de muur heeft al dit, dan willen we op de vloer dat, en zo ja als een beeldhouwer bouw je dat als het ware op.
Ja, wat mij heeft geholpen in mijn zakelijke ontwikkeling is eigenlijk het intunen op skills die ik nog niet had. Dat begon bij wijze van spreke met dingen als boekhouden, excel, begrotingen maken. Ja ik heb daarin altijd de dingen opgezocht, expertise ook buiten mijzelf gezocht, dus ook door het middel van business coaching. Ik heb net afgelopen 1,5 jaar een intensief traject daar weer mee gedaan en ja, daar ook echt heel stuk mindset, andere mindset op dingen gaan creëren. Want we hebben allemaal zo ontzettend veel belemmerende overtuigingen, die onszelf op een plek houden. Want ja, uiteindelijk ben je zelf de grootste steen in je eigen rivier. Weet je, ik zag mezelf ook echt als zo'n rivier en ik wil ergens naartoe en ik bleef maar stenen in die rivier gooien. En ik zag dat ik het zelf deed. Dus een beetje: je staat er bij en je kijkt er naar. En je wil dat niet, dus dat zijn uiteindelijk die overtuigingen die je niet wilt, dus door al die shit zeg maar te clearen, eh ja, kom je steeds dichter bij jezelf en ga je dingen ook voor je zien. Want heel vaak zien we wel waar we naartoe willen, maar maken we onszelf klein: oh dat kan ik niet, zo ben ik niet geboren, mijn moeder heeft dat ook nooit gedaan, ook al die overtuigingen. En door dat allemaal weg te halen en ja er dan vol voor te kunnen gaan, ja dat is een on going process, daar zit ik nog steeds midden in. Maar ik denk dat dat voor mij het allerbelangrijkste is geweest, naast de letterlijke skills. Dus ook ben ik gaan leren verkoop gesprekken, want we denken vaak: heel veel dingen hebben een proces in het leven bij wijze van spreken eitje bakken: daar heb je al een proces voor, want het gaat zo en zo, eerst de pan pakken en dan het ei en niet andersom, maar voor een sales gesprek denken we dat we het allemaal maar uit ons hoofd moeten kunnen. Maar ook daar kun je gewoon scripts van maken en dat kun je leren. Dus door dat soort dingen ook echt meer te gaan leren van: oké ik heb een gesprek, waar begin ik mee, welke pijn wil ik bij iemand aanboren en welke perspectief zet ik voor hun neer? Dus dat soort dingen.
Ja ik vind zichtbaar zijn als bedrijf wel heel belangrijk, want anders heb ik het gevoel dat ik geen bestaansrecht heb. Nou ja, weet je uiteindelijk wil je gewoon projecten draaien, dus hoe ik dat doe is in eerste instantie social media. Ja, ik wil mensen verder helpen zeg maar, mijn klanten, dus ik geef ook master classes, waar ik eigenlijk in inspireer en kennis deel met ze. Dat zijn ook weer kleine tools op je website, door dat aan te bieden, dan krijg je weer een mailadres, nou daar heb ik een hele funnel achter zitten met een heel mailinggssysteem en zo uiteindelijk ga je steeds aan je potentiële klanten laten weten: oh ja ik ben er nog, ik ben er nog, ik ben er nog. En dan een jaar later, of twee jaar later gaan ze eindelijk dat hotel verbouwen en dan denken ze: oh ja die mail, weet je, dan ineens krijgen ze die mail weer.
Ja mijn grote droom is om projecten te draaien waar ik echt mijn full potential ben en ik voel dat dat ook internationaal kan zijn. Dus dat ik echt projecten kan draaien waar ik nog meer kan betekenen voor mijn klanten, maar ook voor mezelf als ontwerper/kunstenaar. En daarvoor ben ik ook in Afrika aan het kijken.
Ik denk, eigenlijk het allereerste en het belangrijkste ook, wat nodig is, is: geloof in jezelf. Ik ben wel altijd iemand die mezelf op bepaalde plekken ziet staan. Ik weet gewoon van mezelf dat ik het wel kan, dus innerlijk voel ik dat wel, maar je hebt ook vaak dat je denkt: ja maar ik heb het nog niet gedaan, en komt al die shit gewoon weer boven weet je wel. Het is je ego die keihard gewoon achter het stuur gaat zitten, dan zeg ik: ja op de achterbank jij, ik ben aan het stuur en ik ga mijn pad volgen. Dus ja die ego die moet je echt wel aan de kant duwen denk ik voor zulke dingen. Want die wil je in je comfortzone houden, wat die doet, die wil je alleen maar op je plek houden. En ik wil vooruit.
Ja investeer in jezelf en dat kan van alles zijn en elke keer kan dat weer iets nieuws, zijn maar blijf investeren, ook letterlijk financieel, want dat is vaak de drempel hè, ik heb met die business coaching ook, toen ik het bedrag kreeg te horen wat het kostte, dacht ik: dat ga ik echt niet doen! Maar dan kom ik terug bij mezelf: maar ik wil wel verder. En natuurlijk kan ik ook iemand anders kiezen die een 10e daarvan kost maar ik wil dan ook met de beste werken. En dus blijf investeren en blijf daar ook mogelijkheden voor vinden. Want er zijn altijd paden, als je denkt dat kan niet, ja dat bestaat bij mij gewoon niet. Er is altijd een weg linksom rechtsom, boven langs. Dus blijf doorgaan en blijf jezelf ontwikkelen op dingen, eh ja wat niet comfortzone is, want dat vinden we heel lekker, in ons comfortzone blijven zitten. Maar daar kom je niet verder mee.
Ben ik tevreden waar ik nu ben? Oh ja, laat ik zeggen ja. Maar ik voel ook meteen: ik wil meer. Dus ja, maar ik vind dat heel belangrijk om dankbaar te zijn ook waar je nu staat, want die stappen heb je ook allemaal al gezet. Dus als ik terugkijk soms naar momenten en dingen dan denk ik: Wow, ik ben toch wel echt gegroeid. Alleen zie je dat niet altijd. Dus daar ook echt even op reflecteren en dankbaar voor zijn, maar ook altijd bezig zijn met: wat wil ik nog meer?
[Muziek]
Vier inzichten en leermomenten van Ingrid van der Veen
- "Soms ben ik ontzettend veel dagen bezig met alleen maar ondernemen en de sales kant, of de bedrijfsmatige kant. En ik heb me daar ook echt in ontwikkeld en ondertussen vind ik het ook superleuk. Maar soms moet je echt even helemaal terug naar jezelf. En als ik dan maak en creëer... oh dan ga ik helemaal los en dan ben je echt in je genius zone. En op het moment dat je dat voelt, dat is echt wel het allerfijnste."
- "Ik ben wel iemand die mezelf op bepaalde plekken ziet staan. Maar je hebt ook vaak dat je denkt: ja, maar ik heb het nog niet gedaan. Dan wil je ego keihard achter het stuur zitten. Dan zeg ik: op de achterbank jij, ik ben aan het stuur en ik ga mijn pad volgen. Dus ja, je ego moet je echt wel aan de kant duwen voor zulke dingen."
- "Wat mij heeft geholpen in mijn zakelijke ontwikkeling is eigenlijk mezelf ontwikkelen in skills die ik nog niet had. Dat begon bij wijze van spreken met dingen als boekhouden, excel, begrotingen maken. Ik heb daarin ook expertise buiten mijzelf gezocht, bijvoorbeeld door het middel van een business coach. Investeer dus in jezelf, ook letterlijk financieel, want dat is vaak de de drempel. Toen ik het bedrag kreeg te horen wat het business coachingstraject kostte, dacht ik: dat ga ik echt niet doen! Maar dan kom ik terug bij mezelf: maar ik wil wel verder."
- "Heel veel dingen hebben een proces in het leven. Maar voor een sales gesprek denken we dat we het allemaal maar uit ons hoofd moeten kunnen. Maar ook daar kun je gewoon scripts van maken en dat kun je leren. Door dat soort dingen ben ik ook echt meer gaan leren van: oké ik heb een gesprek, waar begin ik mee, welke pijn wil ik bij iemand aanboren en welke perspectief zet ik voor hun neer?"
Over Ingrid van der Veen
Ze werkte jaren in de film- en theaterwereld en richtte haar eigen design label op. Na het maken van vrij werk, kwam ze in gesprek met de Librije, waar ze inmiddels alle hotelkamers heeft ontworpen. Nu richt ze zich met haar onderneming volledig op hospitality design.
Bekijk ook de andere videoportretten van kunstenaars en makers.
-
Bel Krista Heijster
020 530 59 66 -
Stuur een e-mail naar Krista Heijster krista@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Krista Heijster