Interview Het Momentum van beeldend kunstenaar Marlou Fernanda
In de vijfde aflevering van het Momentum ontmoeten we Marlou Fernanda, beeldend kunstenaar. Wat ze niet kan verwerken in haar schilderwerk, uit ze in haar performance art. De grootste uitdaging waar Marlou Fernanda mee worstelt is dat ze 24-7 met haar kunst bezig is en die knop niet uit kan zetten. Ze vertelt in het Momentum onder andere hoe zij zich weer oplaadt en omgaat met twijfels.
Ik ben bewust met hoe ik mezelf neerzet: als the brand Marlou Fernanda. Je ziet me niet alleen online, je komt in mijn wereld. En om zo'n wereld te creëren moet je toch wel bezig zijn met imago.
Het Momentum - Aflevering 5
Aflevering #5
Titel: Het Momentum van beeldend kunstenaar Marlou Fernanda
Sprekers: Marlou Fernanda (visual artist)
[Muziek]
Marlou Fernanda:
Ik ben Marlou Fernanda en ik ben een visual artist.
Ik shift van painten naar performance art naar direction, creative direction, set design.
Mijn werk is een expressie van waar ik in het moment van dat maken, zeg maar, doorheen ga. En vaak raakt het wel onderwerpen zoals ehm, ja waar ik dan mee deal qua geloof, ook met liefde. Ja, dingen die, waarvan ik twijfel of waarvan ik het antwoord gewoon nog niet heb, waardoor het gewoon zo interessant is dat ik er steeds op verder wil gaan. Dingen die ik niet kan uiten in mijn schilderwerken, die kan ik dan weer uiten in mijn performance art of op een hele andere manier ook en met veel meer, soms met veel meer lading.
Toen ik door een heartbreak heen ging, ik kon gewoon niet schilderen omdat ik er echt middenin zat. Als ik schilder is het vaak de waarheid wat naar buiten komt en soms ben ik niet klaar voor die waarheid. En dan in performance art kon ik alleen maar laten zien hoe het voelde. Dus zeg maar het was meer mijn lichaam.. ik kom mijn lichaam inzetten. En met schilderen is het soms zo van, dat duurt te lang om zeg maar iets kwijt te kunnen, wat zoveel pijn doet.
De grootste uitdaging waar ik mee worstel als kunstenaar is die knop niet kunnen omzetten, zeg maar. Ik ben altijd kunstenaar. Dus het is niet een job wat ik van 9 tot 5 doe en daarna kan ik dat uitzetten. Er gaat zoveel door me heen, ook twijfels natuurlijk, ja angst om te falen. Ik kan het niet uitzetten al die dingen, want ik ben constant ermee bezig.
Mijn manier van opladen is terugtrekken, dus ik heb heel vaak momenten dat ik bijvoorbeeld niet te vinden ben online, dus ik heb dan ook geen social media, mijn website is down en ik ben ook niet te vinden buiten ofzo, ik trek me dan echt terug en ik ben gewoon weer terug aan het gaan naar de kern. De kern van waarom ik überhaupt creëer. Dus het begint gewoon altijd bij mezelf, dus ik ga dan terug naar mezelf en daarna kan ik weer wat geven aan de wereld.
Maar wat me ook heel erg helpt is bidden eigenlijk voor alles wat ik maak. En er was een tijdje dat ik daarmee gestopt was. En ik merkte eigenlijk wel heel erg het verschil van hoe mijn werken waren voordat ik ging bidden voor mijn werken. En toen dus die season dat ik niet aan het bidden was voor mijn werken dat ik een beetje soort van, ja het voelt gewoon anders, het voelt anders. Ik kan het niet goed beschrijven maar anders.
Ik zou zeggen dat het een voordeel is én een nadeel om autodidact te zijn. Als nadeel vind ik dat ik bepaalde termen mis. Dus soms, ik doe eigenlijk alles gewoon op gevoel, maar daar zijn woorden voor, en die ken ik niet, dus die kan ik niet inzetten. Dus hoe ik iets aan het beschrijven ben is echt op basis van mijn gevoel, en zo van: "Oh ik zie dat dit hier moet en daar..." En nu ken ik het woord natuurlijk wel van compositie en al dat soort dingen, maar ik heb het dus over dat soort woorden, die ik voorheen niet kende, die heb ik zeg maar zelf aangeleerd door middel van YouTube vooral. Ik heb heel veel door YouTube geleerd. Dus dat is iets waarvan ik zou zeggen van, ja dat is best wel een nadeel. En ook met fondsen aanschrijven en zo, dat soort dingetjes. Ik weet niet eens of je dat echt zo leert op de kunstacademie bijvoorbeeld, maar je leert in ieder geval wel schrijven en je werk onder woorden brengen, en dat is iets wat ik nu zelf aan het leren ben.
Voordeel is vrijheid. Vrijheid en playfulness, eigenlijk kunnen spelen als een kind, dus ik heb geen regels.
Dat is een goede vraag of ik mezelf als ondernemer zie. Ehm ja en nee, ik denk dat ik een ondernemer zou moeten zijn, maar of ik mezelf als ondernemer zie? Ik ben ondernemend, ja dat klopt wel. In een soort van marketing way, zeg maar. Ik ben wel bewust bezig met hoe ik mezelf neerzet, dus met the Brand Marlou Fernanda. Dus het is niet alleen dat je mijn paintings ziet, bijvoorbeeld online. Je entered mijn wereld. En om zo'n wereld te creëren moet je toch wel bezig zijn met je imago zeg maar.
Bijvoorbeeld laatst stond ik op de cover van Harpers Bazaar. Maar voordat ik die cover had, had ik zo'n gesprek. Bij Harpers Bazaar wilden ze al een andere weg in slaan. En ik zei dus tegen hun: "Als jullie mij op de cover zetten, dan gaan jullie al een andere weg in slaan. Jullie gaan al deuren openen. Het gaat zorgen voor een golf van verandering." Niet alleen voor mij als vrouw van kleur maar als artist op een cover van Harpers Bazaar. Niet artist muziek hè? Want dat gebeurt wel vaak. Maar gewoon een painter, dat is iets wat niet vaak gebeurt. Zij gingen daarin mee, geloofden dat en dat is ook echt daadwerkelijk gebeurd. Dus voor zo'n soort visie, ik denk dat dat ook deel is van ondernemer zijn zeg maar, een visie hebben voor iets, daarnaartoe werken en het uitvoeren.
De meeste samenwerkingen die ik ben aangegaan, die kwamen vooral door mensen die mij zagen via online bijvoorbeeld. Want dat was ook heel erg mijn focus zeg maar, toen ik nog geen gallery had enzo, toen ik niet, ja ik zat niet op school en ik dacht van: Oké hoe ga ik mezelf in de wereld kunnen presenteren? Dus ik heb me heel erg gefocust op online, gezorgd voor die image bouwen zeg maar. En daardoor trok het bepaalde mensen aan die mij nog nooit eerder hadden ontmoet. Want ik was niet perse iemand die super social was, ik was niet de te vinden op events enzo en dus dat was echt mijn way om mensen te bereiken, dus echt social media. Ik denk wat andere mensen aantrekt in mijn werk is dat zij zich ermee connected voelen en dat probeer ik ook op te bouwen, die connectie met de mensen online zeg maar. Maar ook daar buiten, gesprekken die ik voer, dat ik heel erg present ben in dat moment, als ik zo'n gesprek aanga met iemand en daarin ook gewoon mijn waarheden durf te delen, zodat die persoon daar ook weer een connectie mee voelt. Want we zijn allemaal, we gaan allemaal door bijna dezelfde dingen heen, maar niet veel mensen spreken het uit. En ik denk dat uitspreken dat dat ervoor zorgt dat je zo'n connectie opbouwt.
Ik heb nu een expositie in Stedelijk Museum Schiedam en het heet Spirituele Urgentie. Het werk heet ‘’In Noise We Hide’’. En voor mij is dat iets wat ik ook echt heb gedaan. Dus zeg maar schuilen in ruis. En voor mij is ruis de wereld en ik heb me ook best wel verscholen. Dus die momenten waar ik het net over had zeg maar, dat terugtrekken. Ja, ik voelde zelf ook die spirituele urgentie en daarom vind ik het zo tof dat ik deel ben van de expositie.
Een groot moment wat voor mij bepalend was klinkt niet als een groot moment, maar het was zo bepalend. En dat was dat moment dat ik dat ik met mijn moeder en mijn zussen woonden op Curaçao. En ik was toen, ik denk iets van een jaar, twee jaar aan het schilderen. En ik was nog echt door een zoektocht heen aan het gaan van ja, wat is die signature, wat is echt Marlou Fernanda? En ik kreeg het antwoord maar niet, dus toen dacht ik van: oké, wat als ik gewoon letterlijk begin met mijn gezicht in het werk te verwerken en dan zie ik mezelf gewoon letterlijk. En toen ontstond er zeg maar een, wat ik nu dus een character noem en ze heet Nu-Nu. En dat was voor mij best wel een bepalend moment, dus ik heb heel veel werken gemaakt daarna met dus die character Nu-Nu.
[Fernanda laat een van haar werken zien]
Ja, dus dit was eigenlijk een schets. Maar er staat: what will happen to Marlou Fernanda, who knows? Ja, dit is dus ook weer zo'n vraag van, als deze persoon, zeg maar als ik, hoe ik hier was, mezelf nu zou zien, dan is het zo van: it's gonna be alright, weet je wel?
Wat nog meer echt bepalend was, was mijn expositie in Kunsthal, want dat dat ging echt over transformatie. Omdat ik dus zo vaak die character had gemaakt; Nu-Nu, was ik haar een beetje zat. En ik wilde er van los breken, want dat was nu waar ik geleidelijk een beetje bekend om stond, van dus die character. Maar ik dacht: "Nee, nee, nee ik kan zoveel meer, en ik kan ook werk maken zonder die character." Dus mijn expositie in Kunsthal was eigenlijk weer een zoektocht, maar nu naar transformatie en eigenlijk de-construction of Nu-Nu in allemaal verschillende shapes en kleuren, en eigenlijk hoe ik altijd mijn werken start. Want mijn werk starten altijd abstract. En daarna maak ik het soort van clean met die character zeg maar. Het was af als Nu-Nu er op stond. En nu zeg ik: "Het is af, zelfs zonder Nu-Nu.
Mijn advies zou zijn: blijft dichtbij jezelf. Heb dat soort momenten dat je, dus zeg maar, even terugtrekt, want dat zijn die momenten waarin je oplaadt en weer terug kan gaan naar de kern. En de kern hoeft niet zozeer jij zelf te zijn, want voor mij is dat eigenlijk God, maar voor iemand anders is dat weer wat anders. Maar dat je daar wel dichtbij blijft, want dan ben je zeg maar connected to a higher frequency. En dan doe je niet alleen maar dingen die die je denkt dat mogelijk zijn in de realiteit, maar krijg je een soort van, ga je naar een andere level in je denken, waardoor je ook heel anders gaat maken. Wees niet bang voor jezelf, wees niet bang voor je licht, blijf creëren, want dat is waar alles begon, dus blijf dat doen. Blijf creëren en wees niet ontmoedigd, al ga je wel door dat soort momenten heen, dat je ontmoedig bent, dat je niet weet waar je het voor doet en dat zijn die momenten dat je dus terugkeert naar jezelf, recharge, en dan weer de terug de wereld in. En zorg dat je jezelf niet beperkt en dat je jezelf niet tegenhoudt. Want dat is eigenlijk iets wat ik zoveel heb gedaan, mezelf tegenhouden, om bepaalde dingen te doen, bepaalde dingen te zeggen. Omdat de worst critic ikzelf ben. Dus dat is iets waar ik nog steeds mee worstel, met mezelf eigenlijk. Maar probeer dat gevecht te winnen van jezelf.
Ik ben content in het proces. Ja, dus ik ben niet per se zo van oh: waar ik ben is waar ik wil zijn. Ik geloof dat waar ik ben is waar ik moet zijn. En ik heb veel geduld voor wat er nog allemaal gaat komen.
Maar ik ben er nog lang niet.
Drie leermomenten en inzichten van Marlou Fernanda
- "Ik ben bewust met hoe ik mezelf neerzet: als the brand Marlou Fernanda. Je ziet me niet alleen online, je komt in mijn wereld. En om zo'n wereld te creëren moet je toch wel bezig zijn met imago. "
- "Ik denk dat wat mensen aantrekt in mijn werk, is dat ze zich ermee verbonden voelen en dat probeer ik ook op te bouwen, die connectie met de mensen. Dat ik gesprekken voer en heel erg present ben en mijn waarheden durf uit te spreken. "
- "Blijf dicht bij jezelf en heb momenten dat je je terugtrekt. Dat zijn de momenten dat je weer oplaadt en weer terug kan gaan naar de kern. En de kern hoeft niet zozeer jijzelf te zijn, want voor mij is dat God. En voor iemand anders is dat weer wat anders. Maar dat je daar wel dichtbij blijft, want dan ben je verbonden met een hogere frequentie en dan ga je naar een ander level in je denken, waardoor je ook heel anders gaat maken."
Over Marlou Fernanda
Marlou Fernanda (1996) groeit op in Rotterdam en is een autodidactisch beeldend kunstenaar die zich tot meerdere kunstvormen wendt om haar verhaal te vertellen. Haar werk kan worden omschreven als figuratief, abstract en kleurrijk, waarbij de felle kleuren een groot contrast vormen met de thema’s in haar werk: eenzaamheid, raciale ongelijkheid, geloofsovertuiging en levensvragen. Fernanda trad met haar performances eerder op in Museum Boijmans Van Beuningen en Foam en werd door de British Fashion Council genomineerd tot NEW WAVE: Creative for 2020, een lijst met de 50 meest innovatieve en inspirerende jonge talenten van over de hele wereld. Door Vogue Nederland werd ze in 2021 uitgeroepen als the creative to watch. In 2022 had ze onder andere een expositie in Kunsthal Rotterdam en Stedelijk Museum Schiedam en stond ze op de cover van Harper's Bazaar.
Bekijk ook de andere videoportretten van het Momentum.
-
Bel Krista Heijster
020 530 59 66 -
Stuur een e-mail naar Krista Heijster krista@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Krista Heijster