Skip naar content
Skip naar content

Ervaringsverhaal Filmproducent AM Pictures groeide dankzij cultuurlening

Dat de kosten voor de baten gaan, weten Adel, Appie en Mustafa Boudellah als geen ander. Met AM Pictures maken de broers grote Nederlandse familiefilms. Voordat die wat opleveren, kosten ze geld. Veel geld. Zie dat maar eens voor te schieten. Op een belangrijk moment ontdekten ze de cultuurlening.

Onze eerste Netflix Original maakten we dankzij Cultuur+Ondernemen.

Adel: “Als het aan mijn vader had gelegen was ik nu automonteur. Mijn ouders kwamen uit Marokko om hier een toekomst op te bouwen en gunden hun kinderen het beste. Ze hadden ons graag een ambacht zien kiezen, maar mijn broers Mustafa, Appie en ik kozen een andere weg. Wij gingen gekke dingen doen zoals films maken. In 2010 begonnen we met AM Pictures, gewoon vanuit huis. Laatst vond ik een foto uit die tijd; Mussi en Appie in de woonkamer achter de laptop. Daar schreven we, met kind op schoot, onze eerste films. Zonder enige support zijn we gestart, heel kleinschalig. Met een klein budget van €250.000 maakten we ‘Sint & Diego’. De film liep prima maar er ging ook echt nog genoeg fout. Het was onze eerste productie, we moesten nog veel leren. Daarna maakten we de familiefilm ‘Heksen bestaan niet’ wat een onverwacht succes werd. ‘F*ck de liefde’ ging helemaal goed, die film trok bijna 400.000 bezoekers.

Familiebedrijf

Adel, Appie en Mustafa Boudellah in een lege vlakte. foto genomen in vogelperspectief.
Adel, Appie en Mustafa Boudellah. Beeld: VARA gids.

Ons jongste broertje Appie heeft een goed stijlgevoel maar in de filmwereld moest hij nog meters maken. Samen met hem schreven we ‘Fashion Chicks’ en dat smaakte naar meer. We hebben hem gekoppeld aan een ervaren regisseur zodat hij technische ervaring kon opdoen. Voor een film zoek ik altijd een mix van bekende acteurs en influencers. Zeker voor de jeugd is dat super interessant. Het zelf regisseren heb ik langzaam losgelaten. Ik ben meer gaan produceren en hield me bezig met de zakelijke kant van onze onderneming. Mustafa is van het structuren en Appie is creatief; een topteam voor het schrijven van scenario’s. Er ontstond een echt familiebedrijf; naast mijn twee broers kwamen er nichtjes werken in de productie en catering. Ook de andere mensen die bij ons werken voelen inmiddels als familie. Je merkt het aan de sfeer, er is vertrouwen en we kennen elkaars werkwijze.

Aangewezen op investeerders

Het maken van een film is kostbaar. Wordt het een succes dan ga je ermee verdienen, maar eerst moet de film er komen. Voorfinancieren is dus altijd een punt. Ondanks de succesvolle producties uit het verleden geven de banken je geen krediet, ze vinden het risico te groot. Wij moeten voor elke film een andere BV oprichten om de rest van het bedrijf veilig te stellen, zo werkt het nou eenmaal. De ellende is: een bank kijkt uitsluitend naar één zo’n BV die dan een paar jaar geld heeft verdiend en daarna is stilgevallen. Dat vinden ze raar terwijl er een logische verklaring voor is. We werkten wel met het Filmfonds of kregen hulp van het Abraham Tuschinski Fonds, maar we waren vooral aangewezen op investeerders. Bij al deze constructies wil men meekijken naar het plan, het scenario. Daar knapt onze creativiteit niet bepaald van op.

Het grote Netflix

In de Corona-tijd begonnen we met draaien van de film ‘Just say Yes’. Tijdens de tweede lockdown werd ik ineens benaderd door Netflix. Het grote Netflix, dat was wel even een momentje. Zij stelden ons voor om de film bij hén uit te brengen als Netflix Original. Het voordeel: zij betalen dan de hele productie. Nadeel: die kosten moet je wel zelf voorfinancieren. Vanwege onze gesprekken met de streamingdienst, had het Filmfonds zich inmiddels teruggetrokken. Omdat we niet meer in de bioscoop zouden uitkomen, moesten we bepaalde kosten terugbetalen. Dat zorgde voor een gat in ons budget. Ik moet zeggen; toen kreeg ik het wel een beetje benauwd. Op dat moment wees een collega-producent mij op de leningen van Cultuur+Ondernemen, ik heb direct een afspraak gemaakt. Met Dennis de Heus, mijn contactpersoon, had ik gelijk een klik. Hij snapte de sector, was realistisch en concreet: is je plan goed, ben je solide en kun je terugbetalen? Top. We konden snel schakelen en sloten een cultuurlening af, een geweldige oplossing. Onze eerste Netflix Original maakten we dankzij Cultuur+Ondernemen.

‘Die lening was een geschenk uit de hemel’

Ook zo prettig: bij Cultuur+Ondernemen hoeven ze geen creatieve vinger in de pap, dat laten ze lekker aan ons over. De lening was voor ons een geschenk uit de hemel, het gaf ons lucht. Gelukkig wilde Netflix ook na Corona met ons door, dat was te gek. Als je me drie jaar geleden had verteld dat we met hun zouden gaan werken, had ik je voor gek verklaard. Kun je nagaan; vroeger waren we de underdog, nu worden we gezien als een serieuze speler. Na die eerste film kwamen er meer die we op dezelfde manier financierden. Voor filmproducenten wordt het lastiger nu het Filmfonds aan verdikking doet; er gaat meer geld naar minder films waardoor alles stagneert. De cultuurleningen zijn nu echt een uitkomst waardoor de plannen weer stromen. In december verschijnt onze nieuwste film ‘Oei ik groei’. Verder hoop ik op deel 2 van ‘Juf Braaksel’, Netflix Originals en mogelijk twee bioscoopfilms.

‘De cultuurlening droeg bij aan onze groei’

Ik vind het belangrijk dat zoveel mogelijk creatieve ondernemers Cultuur+Ondernemen kennen. Mijn advies? Als je een goed idee hebt, ga er dan voor en maak een afspraak met ze. Naast kinderfilms en romcoms heb ik zelf ook nog genoeg plannen. Zo zijn we bezig met een mooie documentaire over een serieus onderwerp, maar ook genres als drama en zelfs horror wil ik verkennen. Cultuur+Ondernemen heeft de afgelopen jaren bijgedragen aan onze groei en het in stand houden van onze cashflow, daar ben ik ze heel dankbaar voor. Zo kunnen we met AM Pictures blijven vernieuwen en dat is nodig. Het mag nu misschien lekker gaan, maar ik weet ook: je bent zo goed als je laatste film.”