Rubriek Filmmaker en cameraman Gilles van Leeuwen: makers van nu over hun lening van toen
Sluit je een lening af, dan heb je een plan. Om te investeren in groei, voor een overbrugging of als voorfinanciering. Maar hoe pakt het uit in de praktijk? Is de financiering helpend voor het bereiken van je doelen? Met makers van nu blikken we terug op leningen van toen. Dit keer filmmaker en cameraman Gilles van Leeuwen. Hoe heeft de cultuurlening hem destijds geholpen?
‘Na de zakelijke rekensom was lenen een no-brainer’
Hij huurde een goede camera voor zijn eerste betaalde opdrachten. Later sloot filmmaker en cameraman Gilles van Leeuwen een lening af en kocht hij zijn eigen professionele materiaal: ‘Goed gereedschap zie je terug in je werk’.
Investeren om verder te komen
Gilles: “Tijdens mijn studie aan de Kunstacademie kreeg ik mijn eerste betaalde opdrachten: korte video’s voor een game designer en voor vrienden met een eigen bedrijfje. Mijn eigen camera vond ik kwalitatief onvoldoende, zeker voor betaalde klussen, dus ik huurde het materiaal. Ik wilde echt iets moois kunnen maken. Na mijn afstuderen kocht ik een eigen professionele camera. Daarvoor sloot ik een lening af bij Cultuur + Ondernemen, inmiddels zo’n 10 jaar geleden. Ik kom zelf uit een ondernemersfamilie dus zo’n stap vond ik vrij normaal; investeren is vaak nodig om verder te komen, dan gaan de kosten voor de baten. De rest van mijn omgeving snapte het niet. Ben je net afgestudeerd, sluit je voor een paar duizend euro een lening af? Ze verklaarden mij voor gek, maar ik vond het nodig om goed werk te kunnen leveren.
Alles in een spreadsheet
Niet alles liep altijd zoals gepland. De businesscase die ik voor de lening maakte, heb ik later nog wel eens moeten aanpassen. Wanneer ik even geen filmopdrachten had, kluste ik bij in bedrijven van vrienden en familie. Zo heb ik de lening netjes kunnen afbetalen. Met mijn eerste camera wilde ik lang vooruit kunnen. Het bleek een goede investering; ik heb er jaren plezier van gehad. Steeds vaker begon ik licht- en geluidsapparatuur nodig te hebben. Ook dat huurde ik in het begin. Wel hield ik alles in een spreadsheet bij; wat ik precies huurde, hoe lang en hoe vaak ik het huurde. De zakelijke rekensom die ik toen maakte was een no-brainer: ik kon het beter zelf kopen.
Goed gereedschap werkt voor je
Je gereedschap moet goed zijn, zo simpel is het. Werken met professioneel materiaal scheelt veel. Je kunt natuurlijk ook filmen met je telefoon, maar een echte camera is gemaakt voor dat doel. Alles zit erop, de mogelijkheden zijn enorm en daar raak je steeds vertrouwder mee. Dat zie je aan de kwaliteit van het werk; alles is strakker en cleaner. Een camera die veel kan, vergroot je werkplezier. In Hollywood werken ze met ARRI’s; de crème-de-la-crème onder de camera’s. Die kosten een ton, maar dan hoef je zelf ook minder te zwoegen. Hoe beter je gereedschap, hoe meer het voor je werkt.
En toch, op een oude fiets moet je het leren. In mijn geval: een analoge camera waarop ik rolletje na rolletje vol schoot. Een hoop gedoe maar ontzettend leerzaam. Ik kijk er met nostalgische gevoelens op terug, maar ben blij met de digitale camera. Het geeft je zoveel meer controle, een wereld van verschil.
Bewust kiezen
Tegenwoordig maak ik veel in opdracht. Het liefst videoklussen die je met 1 à 2 man kunt uitvoeren. Nog steeds werk ik voor game designers maar ook het Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) en European Cultural Foundation (ECF) behoren inmiddels tot mijn klantenkring. Mooie opdrachtgevers, daar ben ik heel blij mee ben. Voor het maken van vrij werk heb ik nu weinig tijd. Zeker in combinatie met kinderen is het soms puzzelen, dan moet je keuzes maken. Ik heb ook geleerd niet meer elke opdracht aan te nemen. Onlangs vroeg een bouwbedrijf last-minute iets onmogelijks. Ze hadden dan wel een flink budget, een goed eindproduct was in mijn ogen niet haalbaar. Dan bedankte ik daarvoor. Wat ik in de toekomst meer wil maken is fictie met gescripte opdrachten waarbij je vooraf plant wat je gaat produceren. Het zijn eigenlijk ontworpen plaatjes in beeld en geluid. Met de collega waarmee ik vaak werk, deel ik ook goede materialen. Samen hebben we meer apparatuur en dat biedt ook weer andere mogelijkheden.
Durven ondernemen
Tien jaar later kan ik wel vaststellen dat de leningen mij verder hebben gebracht. Terugkijkend sloot ik de eerste af om echt iets moois te kunnen terwijl de tweede lening veel rationeler was. Beiden hielpen in de doorontwikkeling van mijn bedrijf Mill & Mist. Wat ik andere creatieven wil adviseren: durf te ondernemen. Mensen van de Kunstacademie zijn daar soms huiverig voor en dat is zonde. Dus maak de rekensom en zet die stap. Geld lenen is niet gek, het is investeren in de business waarin jij gelooft.”
Meer weten over de mogelijkheden van de cultuurlening voor jouw onderneming? Bekijk onze informatiepagina of vraag een gratis adviesgesprek aan.
-
Stuur een e-mail naar Claus Verbrugge claus@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Claus Verbrugge