Skip naar content
Skip naar content

Interview Dora Urai van Adoráble Art: 'Je moet wel een beetje een terriër zijn'

In 2019 bestaat Adoráble ART+DESIGN vijf jaar. De galerie is opgericht door een echtpaar met liefde voor zowel hedendaagse kunst als vormgeving en design. Adoráble begeeft zich dan ook precies op dat snijvlak. Een interview met eigenaar Dora Urai.

"Op 1 september vierden we hier ons vijfjarig jubileum", glundert Dora Urai, terwijl ze haar tentoonstellingsruimte laat zien. De galerie is op de eerste etage van een chic herenhuis in Den Haag, waar zij en haar man wonen en werken. "Het was een groot succes: we ontvingen maar liefst 86 verzamelaars. Daar ben ik natuurlijk hartstikke trots op.""Op 1 september vierden we hier ons vijfjarig jubileum", glundert Dora Urai, terwijl ze haar tentoonstellingsruimte laat zien. De galerie is op de eerste etage van een chic herenhuis in Den Haag, waar zij en haar man wonen en werken. "Het was een groot succes: we ontvingen maar liefst 86 verzamelaars. Daar ben ik natuurlijk hartstikke trots op."

Foto galerie Adoráble ART+DESIGN
Adoráble ART+DESIGN, expositie maart 2019.

Van niets naar iets

Adoráble ART+DESIGN is een relatief jonge galerie. Wist Dora tien jaar geleden ook al dat ze hier ooit mee zou beginnen? Lachend: "Nee, zeker niet. Ik heb dertig jaar een bureau voor concept en design gerund. Van huis uit ben ik grafisch ontwerper", legt ze uit. "Toen in 2009 de crisis toesloeg en er steeds minder freelance-opdrachten binnen kwamen, wist ik dat ik iets anders moest gaan doen." Dora en haar man Melchior van Dansik zijn verzamelaars (en makers) van hedendaagse kunst. Een aantal jaar geleden verhuisde Deining, de galerie die Melchiors werk vertegenwoordigde, van Den Haag naar Brussel. "Dat sloeg een gat in het galerie-aanbod hier in de regio. Ik dacht: waarom niet?", aldus Dora. "Ik ben toen in dat gat gesprongen. Zo ontstond Adoráble ART+DESIGN."

Zichtbaarheid

"Als je in je galerie gaat zitten wachten op verzamelaars of bezoekers, red je het niet", vertelt Dora. Dit is misschien wel de belangrijkste les die ze in de afgelopen jaren heeft geleerd. Al sinds het begin trekt ze daarom langs alle belangrijke kunstbeurzen in Nederland. "De eerste drie jaar heb ik zelfs álleen maar beurzen gedaan. Dat werkt goed, merk ik. Zo bouw je namelijk razendsnel een netwerk op. Bovendien: goede relaties begin je door elkaar te spreken, te zien. Daar geloof ik heilig in."

Foto galerie Adoráble ART+DESIGN
Adoráble ART+DESIGN, expositie maart 2019

Galerielening

Toen één van de kunstenaars in het portfolio van Adoráble werd gevraagd voor een solotentoonstelling in Museum Belvédère, besloot Dora dat ze dat niet ongemerkt voorbij mocht laten gaan. "Er moest een catalogus komen, speciaal over het werk van kunstenaar Martin Jarrie. Om hem een podium te geven én om onze galerie te profileren." Zo'n boekwerk maken kost wel wat. Hoe financier je zoiets? "Bij een bijeenkomst van de Nederlandse Galerie Associatie vertelde iemand over de Galerielening. Dat was een eye-opener voor me. Ik was drie jaar bezig. Precies een moment waarop ik dacht: hoe ontwikkel en professionaliseer ik de galerie verder?"

De Galerielening is een voor galeriehouders met ambitie, die willen investeren in groei en ontwikkeling. Met een goed onderbouwd plan moeten ze laten zien dat de galerie de investering kan terugbetalen. De NGA maakt de lening mede mogelijk door voor een deel garant te staan. "Het aanvragen van de lening viel mee. Zeker in vergelijking met de meeste subsidies", glimlacht Dora. "En helemaal in vergelijking met het verkrijgen van een lening bij de bank."

Is een cultuurlening iets voor jou? Onderzoek het met onze Besliskaart Cultuurlenen.

Financiële ruimte

De catalogus over het werk van Martin Jarrie is inmiddels af, 21 december start zijn expo in Belvédère. "Zonder de lening was dit boekje er niet gekomen. En er zijn meer kansen ontstaan", vertelt Dora. "De financiële ruimte geeft me vleugels. Die helpt me de doorontwikkeling van mijn galerie doeltreffend in gang te zetten." Zo schafte Dora dankzij de lening ook goede, energiezuinige lichtspots aan. Zo kan ze kunstwerken in de galerie nog mooier uitlichten. "De spots kan ik bovendien makkelijk losklikken en meenemen naar een beurs. Zo hoef ik voor mijn stand geen verlichting meer te huren én weet ik zeker dat onze kunstwerken altijd goed tot hun recht komen. Heel belangrijk: de stand is mijn visitekaartje op zo'n beurs.”

Foto catalogus Martin Jarrie
100 guaches, catalogus Martin Jarrie

Bekend over de grens

Hoe ziet Dora de volgende vijf jaar voor Adoráble? "De komende tijd wil ik hard trekken aan het verbinden van nieuwe Nederlandse én internationale kunstenaars aan de galerie. Ik werk al met vier kunstenaars uit Frankrijk en één uit België. Een andere wens is om ook aan buitenlandse beurzen mee te doen." Dat vraagt veel research om in het juiste netwerk terecht te komen, legt Dora uit. Bovendien zijn de toelatingscriteria van betere beurzen redelijk streng - ze kan er nu nog niet aan voldoen. "Natuurlijk is dat jammer, want mijn handen jeuken en mijn kunstenaars zijn het meer dan waard", zegt ze, "maar het is ook weer een extra motivatie voor me om door te zetten. Ik ben altijd aan het leren. Dat is het resultaat van dertig jaar ondernemerschap. Je moet een beetje een terriër zijn om die berg te beklimmen. Het heeft altijd zin om lef te tonen en je smoel te laten zien."

Wie een cultuurlening afsluit, moet die ook weer terugbetalen.