Skip naar content
Skip naar content

Ervaringsverhaal ‘De investering gaf een impuls aan mijn carrière’

Geld uitgeven dat je niet hebt? Zo was fluitist Rogier de Pijper niet opgevoed. Voor zijn ultieme jongensdroom -een gouden fluit- zou hij sparen in plaats van lenen. Bij een mooie kans overweegt hij toch te investeren, voor een musicus geen dagelijkse kost. Gesprekken met Cultuur+Ondernemen geven hem vertrouwen. ‘Met een lening trek ik mijn droom naar voren.’

‘Je klinkt goed op goud’

Rogier: “Na mijn studie aan het conservatorium, ben ik er zelf les gaan geven. Tot 2013 werkte ik als docent ‘moderne speeltechnieken voor fluit’. Inmiddels ben ik als zzp-er fulltime musicus. De combinatie muziek en ondernemen is wel een dingetje. Muzikanten zijn creatieve en vrije denkers, maar ondernemen? Dat is een heel ander verhaal. Ik was niet zo bezig met investeringen, maar een jongensdroom had ik wel: een gouden dwarsfluit. De veelzijdigheid aan klankkleur is geweldig. Zilver klinkt wat brutaler, rood goud soms ook, maar geel goud klinkt altijd goed. Ik had ‘m al eens geprobeerd op een beurs waar ze zeiden: ‘Je klinkt goed op goud’.

Vorig jaar, in een gesprek met de vertegenwoordiger van het merk dat ik bespeel, kreeg ik een mooie aanbieding. Met een flinke korting kon ik ‘m kopen: de gouden fluit. Heel aantrekkelijk maar genoeg spaargeld had ik niet en bij leningen voelde ik een aversie. Van huis uit leerde ik: geld dat je niet hebt, moet je ook niet uitgeven. Toch dook ik erin want informeren kon geen kwaad. Een meedenkende collega wees me op Cultuur+Ondernemen. Sparen zou lang duren, met een lening zou ik mijn droom naar voren kunnen trekken. Het bleek letterlijk een gouden tip.

Afpellen van scenario’s

Rogier de Pijper met zijn gouden dwarsfluit
Rogier de Pijper

Over de afspraak bij Cultuur+Ondernemen was ik positief verrast. Mijn verwachting -toch een soort strenge bank- bleek absoluut niet te kloppen. Het uitgebreide gesprek met adviseur Alexander was hartelijk en warm. Hij kende mijn werkgebied en stelde oprecht geïnteresseerde vragen. Hij rekende alles voor en samen pelden we de verschillende scenario’s af: wat was het risico, de rente, de restwaarde? Maar ook: wat zou het mij brengen als ik me sneller kon ontwikkelen? Deze investering kon mijn carrière een nieuwe impuls geven. Het instrument zelf moest niet lijken op wat ik al had, maar een duidelijk verschil maken. De vertegenwoordiger had twee exemplaren achtergelaten om te proberen. Eén was eruit gesprongen; stugger, met een diepere klank en meer mogelijkheden in dynamiek en kleur. Ik voelde de potentie, hiermee kon ik groeien.

Alles was helder: ik had een passende financieringsbron, lage risico’s en de mogelijkheid me sneller te ontwikkelen. Deze investering durfde ik aan. De gesprekken met Cultuur+Ondernemen hadden me het vertrouwen gegeven. Eindelijk kocht ik mijn gouden dwarsfluit en ik ben er nog steeds heel blij mee. Hierop kan ik me uiten zoals me dat met woorden niet lukt.

Een kunstenaar mag denken als ondernemer

Het combineren van kunst en ondernemen vind ik soms lastig maar ik leerde dat het kan én mag. Om als musicus of kunstenaar te denken als ondernemer, valt niet mee. Ik had er een duwtje voor nodig. Voorheen zag ik vaak beren op de weg, dat slaat alle energie uit een plan. Nu denk ik sneller: we gaan het gewoon proberen. Ik ben erg blij met mijn lening. Een reguliere bank had hier weinig van begrepen. Net als een vliegmaatschappij niet snapt dat een viool mee moet in de cabine. Die gooi je niet bij de koffers in het ruim. Bij Cultuur+Ondernemen begrijpen ze dat. Ik kon daar praten in mijn eigen woorden.

Nu merk ik wat het doet; dit instrument opent deuren. Ik werd bijvoorbeeld ineens gevraagd een belangrijke masterclass over te nemen. Het klinkt raar, maar deze investering heeft mijn status verhoogd. Niet in aanzien maar in de uitdaging die het biedt. Bovendien was het mijn jongensdroom, hoe mooi is dat?

’Waarom speel jij op een gouden fluit?’, vroeg laatst een kind tijdens een workshop. Ik vond het een mooie, simpele vraag. Ook mijn antwoord was eenvoudig: ‘Omdat ik ‘m mooi vind klinken’, zei ik, ‘en hij is fijn om op te spelen.’ "Ik geloof dat ik daar een jongensdroom zag ontstaan.”

Als professioneel fluitist speelt Rogier de Pijper (40) in binnen- en buitenland zowel solerend als in verschillende orkesten. Zijn boek ’Flute Colors’, wordt verkocht in twintig landen. Rogier geeft cursussen aan amateur fluitisten en verzorgt masterclasses in verschillende landen. Met zijn nieuwste project, het Flute Colors Stedenproject, wil hij Nederlandse muziek en poëzie stimuleren. Vier dichters schrijven een gedicht over hun stad waarna vier componisten daar een korte compositie voor piano en dwarsfluit over schrijven.

Weten of de cultuurlening iets is voor jouw organisatie? Je vindt meer informatie op onze cultuurleningen pagina.