Skip naar content
Skip naar content

Ervaringsverhaal Danser Ilse Spruijt over ondernemen en lenen

Danser Ilse Spruijt vormt samen met theatermaker Leon van Uden I&L Entertainment. Zij is daar verantwoordelijk voor de zakelijke en productionele kant. We spraken haar over ondernemerschap, samenwerken, zakelijke groei en financiering; voor hun nieuwste voorstelling heeft het duo een Talentlening afgesloten.

Dankzij podiumervaring ben ik gevormd als ondernemer.
Portret Ilse Spruijt
Ilse Spruijt


Ilse Spruijt studeerde uitvoerend Jazz Musical Dans aan de Dansacademie in Amsterdam. Na haar afstuderen werkte ze als zzp’er en danste in verschillende theaterproducties. Tijdens een van die klussen ontmoette ze acteur en theatermaker Leon van Uden.

Alles wat nodig is

Ze speelden een tijdje samen in verschillende producties, en besloten hun krachten zakelijk te bundelen in I&L Entertainment. Ilse is de producent van de twee, terwijl Leon zich voornamelijk bezighoudt met de artistieke kant. “Ik run het kantoor, maak afspraken met de cast en crew, zorg ervoor dat iedereen aanwezig is op een doorpas met de kostuummaker. Daarnaast heb ik veel afspraken in theaters om voorstellingen die gespeeld worden te bespreken of samenwerkingen aan te gaan. Ik doe alles wat nodig is om het bedrijf draaiende te houden.”

Het helpt dat ze vroeger zelf op het podium heeft gestaan. “Mijn eigen podiumervaring heeft me gemaakt tot de ondernemer die ik nu ben. Daardoor weet ik precies wat een productie of onze medewerkers nodig hebben om een voorstelling tot een succes te maken.” En soms schiet ze nog in haar oude rol: “Als iemand op het laatste moment uitvalt in een van onze stukken, ben ik backup.”

Direct genomineerd voor musicalaward

Ilse en Leon proberen vaak te werken met een mix van gevierde acteurs en dansers en getalenteerde jongeren. In oktober 2013 ging de eerste productie van I&L Entertainment in première: Arthur en de Strijd om Camelot. “Die werd meteen genomineerd voor een award van Musicalworld. Dat was natuurlijk een groot compliment, en iets wat we mooi konden inzetten bij de publiciteit."

Affiche Toms magische speelgoedwinkel


I&L Entertainment is een VOF. Die rechtsvorm maakt dat sommige financiële mogelijkheden afvallen. “Subsidies kun je alleen aanvragen als je een andere rechtsvorm dan een VOF bent, en fondsen zijn voor ons daardoor ook geen optie.” Om de begroting voor die eerste voorstelling rond te krijgen, sloot het duo destijds een particuliere lening af via bekenden, legden ze eigen vermogen in en maakten ze gebruik van een zogenaamd microkrediet via Cultuur+Ondernemen. Later waagden ze zich ook nog aan crowdfunding, maar omdat ze het bedrag nét niet haalden sloten ze die campagne niet succesvol af.

cultuurlening via Cultuur+Ondernemen

Inmiddels werken ze aan hun derde productie, Toms Magische Speelgoedwinkel. De familiemusical is van december tot en met februari te zien. Als overbruggingskrediet hebben Ilse en Leon een cult aangevraagd via Cultuur + Ondernemen. “Zo kon de productie doorgang vinden. Als de publieksinkomsten zijn binnengekomen, lossen we de lening in één keer af.” Ook gaat de voorstelling Zomer Zonder Vrouw… in Grou, met Ernst Daniel Smid en Bartho Braat spelen in februari en maart 2018.

De begroting voor de nieuwe musical is dekkend, vertelt Ilse. “De bedoeling is natuurlijk wel dat we daarnaast iets overhouden, zodat we elk jaar een iets gezondere organisatie worden. Daarom zijn we, op dagen dat we niet spelen, op zoek naar andere samenwerkingspartners. Zo spelen we steeds vaker voor de zakelijke markt. Een interessante en groeiende markt na de crisis.

Het duo doet nu nog alles zelf binnen I&L Entertainment. “Preproductie, productie, postproductie, maar ook acquisitie, marketing, pr en communicatie, financiering, administratie, audities inplannen, repetities voorbereiden en alle andere taken die er nog bijkomen: het meeste komt op ons terecht. Soms hebben we een freelancer die meedenkt of bijspringt. Wel hebben we nu een fijne samenwerkingspartner gevonden in Triple T Agency die de verkoop van onze theatertours voor ons doet."

Ilse heeft een duidelijke visie voor de nabije toekomst: “In de ideale wereld hoef ik mezelf minder bezig te houden met de financiële zaken omdat we daar iemand anders voor hebben en stoppen we al onze aandacht echt in het bedrijf. Daarnaast kijk ik ernaar uit om meer mensen te betrekken bij de organisatie. Dan kunnen Leon en ik volledig focussen op waar we echt goed in zijn.”

Wie een cultuurlening verkrijgt, moet die ook weer terugbetalen.