Skip naar content
Skip naar content

Ervaringsverhaal Art in Music: de rebelse muziekschool van Artur Dijkstra - Talentlening

Muzikant Artur Dijkstra startte vrij snel na zijn afstuderen aan het Conservatorium met zijn muziekschool. Om zijn beroepspraktijk uit te breiden, vroeg hij een Talentlening aan. Hij vertelt erover in deze video.

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Video transcript

Arthur Dijkstra:

We zijn hier bij Art in Music, dat is mijn muziekschool. Wat ons onderscheid is dat we een beetje een rebelse muziekschool zijn.

Waarom ben je gestart met een muziekschool?

Nou, dat is eigenlijk gekomen door mijn toenmalige band. We hadden gewoon echt een eigen ruimte nodig. En ik dacht: dan gaan we opzoek naar een eigen bandruimte, repetitieruimte. Dan kan ik les gaan geven in die ruimte, om het een beetje te kunnen betalen. En dat was eerst bas les en toen begon het een beetje zo: ‘Ja, dan kan ik net zo goed een muziekschool beginnen, want ja, de muzikanten, de leraren heb ik dan al.’

Wat is jouw visie op muziekonderwijs?

Ik vergelijk het een beetje met praten. Je leert een kind praten, dan ga je ook niet woorden opschrijven en proberen eerst de woorden te laten lezen, als het ware. Nee, je gaat gewoon praten, je moet het gewoon doen. En die praktijk, dat werkt super goed voor kids. En op het moment dat ze dan kunnen praten, door dat instrument, gaan de emoties een hele belangrijke rol spelen. Dan kunnen ze die emoties die ze allemaal in hun leven hebben, kunnen ze kwijt.

Waarom heb je een lening aangevraagd via Cultuur+Ondernemen?

Ik had eerst al een andere locatie, die locatie was tijdelijk. Dus die locatie was voor 4/4,5 jaar. En je moet gewoon verder daarna. Als je een muziekstudio wilt bouwen, moet je inderdaad een geluid geïsoleerde ruimte bouwen. En dat betekent box in box constructie, met een halve meter isolatie. Lucht ook vooral ertussen, veel massa in de muur, dus naja dat is heel veel geld en heel veel werk.

Heb je andere vormen van financiering overwogen?

Ik wil op eigen benen staan, als muziekschool, en met subsidie maak je jezelf heel afhankelijk van een bepaalde stroom van geld die continu maar binnenkomt. En als die kraan dichtgaat, kun je inpakken. Met een lening, ja je moet gewoon die lening terugbetalen en je hebt gewoon wel een kostenplaatje, maar je schrijft je plan erop. Mijn financiële plan is natuurlijk gebaseerd op m’n draagkracht, om het maar zo te zeggen en die lening wordt dan gewoon op dat moment een onderdeel van de kosten die je hebt als je onderneemt. Ik weet in ieder geval: die lening is in 5 jaar afbetaald en dan is het van mij, dan is het klaar.

Hoe zie je de toekomst van Art in Music?

Ja groot, maar niet te groot. We zijn nu net iets over de helft van ook de capaciteit van deze twee ruimtes, dus op het moment dat we hier de capaciteit vullen, wil ik gewoon het overzicht kunnen behouden en ook die leerlingen een hele goede plaats kunnen geven in de muziekwereld, want dat is eigenlijk wat je wilt doen, je wil de creatieve monstertjes de muziekwereld in lanceren.

Wat zijn je dromen?

Ja dat is toch met mijn band doorbreken, dat blijft toch altijd hetzelfde als muzikant, ja je wilt doorbreken met je band!

Artur Dijkstra vroeg een lening aan om zijn beroepspraktijk uit te breiden. Met meer werkruimte op een nieuwe locatie kan hij meer muziekstudenten begeleiden en laten begeleiden.

Volwaardige muziekschool met eigen visie

Tijdens en na afloop van zijn afstuderen als musicus was hij al zeer actief als uitvoerend en docerend muzikant. Hij heeft een sterke visie op het gebied van lesgeven, die door veel collega muzikanten werd ondersteund. Zijn zoektocht naar een eigen repetitieruimte voor zijn bands bracht hem op het idee om een volwaardige muziekschool op te richten, waarin deze visie centraal staat.

Wie een cultuurlening verkrijgt, moet die ook weer terugbetalen.