Skip naar content

Rubriek Theatergezelschap Vis à Vis: makers van nu over hun lening van toen

Sluit je een lening af, dan heb je een plan. Om te investeren in groei, voor een overbrugging of als voorfinanciering. Maar hoe pakte het uit in de praktijk? Met verschillende ondernemers blikken we jaren later terug op de lening van toen. Heeft het hen geholpen en realiseerden zij hun plannen? Mascha Selhorst, zakelijk directeur van theatergezelschap Vis à Vis vertelt.

‘De cultuurlening van toen zette veel meer in beweging’

Zes jaar geleden sloot theatergezelschap Vis-à-Vis een cultuurlening af. Op een door de gemeente toegewezen terrein in Almere moest een locatie verrijzen, het liefst een multifunctioneel evenemententerrein met buitentheater, kantoor en horeca. Waar een groot publiek theaterspektakel kon beleven, niet alleen buiten in de zomer maar ook binnen in een gebouw voor winterprogrammering. Eerder, in 2018, vertelde toenmalig zakelijk leider Klaartje Wierbos erover in een eerder artikel. Tegenwoordig staat Mascha Selhorst aan het roer. Zij blikt terug op zes jaar bouwen, groeien, koukleumen en verbinden op ‘de mooist denkbare plek’.

Portret Mascha Selhorst
Mascha Selhorst

Mascha: “Een blokhut en verderop wat oude restanten van een tuincentrum, meer was er niet toen we begonnen. Dolblij met de kans op een vaste plek, zijn we dus nogal primitief gestart. Van de 11 jaar dat ik hier werk, roept deze begintijd nog steeds een nostalgisch gevoel op. Om het warm te krijgen moesten we hout hakken, letterlijk, om een kacheltje te stoken. Zaten we daar met dikke truien achter een laptop. In afwachting van de echte locatie, werkten we in kleine pipo wagentjes. Dat spreekt heerlijk tot de verbeelding, maar geloof me: in de herfst met modder en regen is het toch echt minder romantisch. Almere Poort/ Duin was echt een buitengebied, al is het maar 20 minuten van Amsterdam. Vaak hadden we niet eens internet.

Financiële mix

Bedrijfsmatig was het tijd voor een volgende stap; de kantoorhuisvesting moest beter, we wilden het jaar rond kunnen programmeren en bezoekers de mogelijkheid bieden hier te eten en drinken. Zo ontstond het idee van ‘De Rode Haring’: een multi-inzetbaar gebouw op een nieuwe plek, 500 meter verderop, met het uiterlijk van een rode Amerikaanse schuur. Dat betekende een flinke investering. Door het benaderen van verschillende partijen, kwamen we uit op een mooie financiële mix. Met hulp van de gemeente Almere, subsidies, crowdfunding, founding partners uit het bedrijfsleven en een lening van Cultuur+Ondernemen, kregen we het plaatje rond en konden we gaan bouwen.

Het werd precies wat we voor ogen hadden: een theater, een restaurant en kantoorruimte in één. Duurzaamheid is voor ons belangrijk, we houden graag rekening met de omgeving. ’De Rode Haring’ is dus energieneutraal, met zonnepanelen en al. De kaart van het restaurant is volledig vegetarisch en plantaardig. Het bouwen was een goede beslissing; we hadden deze ruimtes nodig maar tegelijkertijd zette het veel meer in beweging. Het was niet alleen een nieuw pand, er ontstonden ook nieuwe plannen en we zagen andere mogelijkheden. Het gaf een impuls aan onze creativiteit. Deze ruimte maakt ons bovendien flexibel; we kunnen het steeds veranderen om voor onze bezoekers nieuw en verassend te blijven.

Wintertheater

Al bijna 20 jaar maken we in de zomer spectaculaire openluchtvoorstellingen. Dankzij ‘De Rode Haring’ kunnen we het jaar rond een programmering bieden. Al vier winterseizoenen maken we speciale vertelavonden, eigenlijk het tegenovergestelde van onze zomervoorstelling; klein, kwetsbaar én binnen. Nieuwe initiatieven zijn altijd spannend omdat je steeds een ander publiek wilt aantrekken. Daar heb je een lange adem voor nodig. Ons wintertheater ‘Almere vertelt’ is een terugkerende reeks voorstellingen. Daaraan kan iedereen meedoen want gewone Almeerders hebben de meest bijzondere verhalen. Over je thuis voelen bijvoorbeeld, wat betekent dat? Mensen worden hier in twee avonden getraind door MEZRAB, het culturele centrum voor storytelling. Maar er zijn ook deelnemers die muziek willen maken of de rol van host voor hun rekening willen nemen. Het zijn intieme avonden van uitwisseling, heel bijzonder. Het voelt als de huiskamer van Vis-à-Vis waar we ook samen eten.

Pay-as-you-like

Om het voor iedereen toegankelijk te maken, hanteren we drie prijzen; een voor de kleine beurs, een voor de gemiddelde beurs en een hogere prijs voor mensen die dat goed kunnen betalen waardoor ze ook bijdragen aan de kleine prijs. Een sympathieke ‘pay as you like’- methode die goed werkt. Met kleinere programmeringen willen we heel bewust de poorten openen voor lokaal publiek; mensen binnenkrijgen die ons nog niet kennen. Het is een investering in de verbinding met onze omgeving. Wat leuk is: Almeerders zijn trots op Vis-à-Vis. Een paar jaar geleden dreigden we van deze locatie te moeten verhuizen. De hoeveelheid handtekeningen die toen is verzameld, heeft ons echt geraakt. Het was de grootste petitie die de gemeente ooit had ontvangen. Uiteindelijk konden we blijven.

Toekomst

Op dit moment is de zomervoorstelling voor zomer 2025 in de maak. Vanaf eind mei voeren we weer een nieuw, spectaculair stuk op in de buitenlucht. We zitten hier op de mooist denkbare plek, aan het water en maar 20 minuten van Amsterdam. Qua locatie zijn er opnieuw ontwikkelingen in verband met erfpacht die afloopt en definitieve inpassingen. Dat zal een investering zijn waar we wellicht weer een lening voor zullen afsluiten bij Cultuur+Ondernemen. We zorgen altijd dat onze plannen goed in elkaar zitten en dat we alle stakeholders aangesloten houden.

Kennis delen

Win overal informatie in; dat is mijn advies aan creatieve ondernemers die een stap willen zetten. Steek je licht op bij andere culturele organisaties. Mensen zijn altijd bereid hun verhaal te vertellen en tips te delen, dat is zo leerzaam. Ik bezocht bijvoorbeeld het Westergasterrein om meer te horen over hun aanpak met verhuur en prijsstelling. En door mijn contact met De Ceuvel, een broedplaats voor creatieve en sociale ondernemers, werd ik wijzer over culturele programmering en gebiedsontwikkeling. Inmiddels is het ook andersom; anderen komen hier om weer van ons te leren. Mooi toch, hoe dat werkt? Dat is de waarde van verbinding.”

Zes acteurs op het podium van Vis à Vis
Beeld uit de voorstelling 'SILO 8'

Meer weten over de mogelijkheden van de cultuurlening voor jouw onderneming? Bekijk onze informatiepagina of vraag een gratis adviesgesprek aan.