Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Zorg dat je gezien wordt

Zo werk je aan online zichtbaarheid

Je kunt alle corporate regels overboord gooien en elke dag meteen na de gym in je sportkleding je atelier induiken. Je kunt ook gebruik maken van je creativiteit en de wereld opfleuren met je verschijning. Zorg dat je opvalt en gezien wordt. Vertel offline aan iedereen je plannen en laat daarbij natuurlijk ook weten waar je online bent te vinden. Over dat laatste hier meer.

Onderzoek de online kanalen

Voor je eigen promotie bedenk je eerst hoe je de buitenwereld de kans geeft kennis te maken met jou en je werk. Geef jezelf wat langer de tijd om je website, een online portfolio en je LinkedInprofiel op te tuigen. Als het er eenmaal netjes bijstaat, heb je er daarna veel minder werk aan. Denk aan een vast blok van bijvoorbeeld twee uur per week waarin je aandacht geeft aan je profilering naar buiten toe. Door een fotoalbum rond je nieuwe project op Facebook te zetten, of met wat Instagram Stories de voorbereidingen rond je expositie te laten zien. Maak onderscheid in de online kanalen die je benut. Onderzoek welke voor jou het meest efficiënt kunnen zijn.

Je website

Biedt je website een overzicht van recent werk of maak je er iets persoonlijks van? Je publiek gun je er een inkijkje mee in wat je kunt, maakt en doet. En ook je ervaringen kun je er een plek op geven. Door te reflecteren op wat je gedaan hebt en welke rol je hebt gespeeld in welk project. Je kunt anderen via je website ook laten reageren op wat je hebt gedaan. Andermans mening over je werk en aanpak kan in sommige gevallen heel waardevol zijn. In alle ervaringen kun je patronen herkennen aan de hand waarvan je doelen kunt stellen voor de toekomst.

Je onderneming op Facebook

Een Facebook bedrijfspagina biedt zakelijk meer voordelen dan een persoonlijke pagina. Aanmaken is gratis en vervolgens kun je er op adverteren. Social media-expert Kim Swagemaker raadt aan om voor ogen te houden wat je wil dat de pagina je oplevert. Elke maand een kunstwerk verkopen aan een ander bedrijf bijvoorbeeld. Maar of je nu meer bekendheid wilt, een stijging in de verkoop van je werk of deelnemers wilt werven voor een event, benader het kanaal vanuit een zakelijke perspectief, stel het publiek voorop en leer denken vanuit je doelgroep in alles wat je post.

Gerichte acties

Kim raadt aan te experimenteren met criteria om op Facebook een geschikte doelgroep te vinden. Als je die vervolgens afbakent, kun je mensen gericht confronteren met jouw werk. Want in Nederland zijn er 11 miljoen Facebookgebruikers. In Amsterdam 1,2 miljoen. Daarvan is de helft geïnteresseerd in kunst en cultuur. Als je alleen kijkt naar hoogopgeleide stadsmensen zijn het er 15.000, rekent ze voor. Als je vervolgens kijkt wie daarvan er in juli jarig zijn, heb je een doelgroep van 1.200. Dat is een te behappen doelgroep voor een gerichte actie.

En zo kun je ook targeten op specifieke doelgroepen op Instagram, dat een jongere doelgroep trekt. En op LinkedIn met zijn professionele gebruikersgroep en bedrijfspagina’s. Wees zo specifiek mogelijk. Geslacht, leeftijd, locatie, bijzondere leefstijl: hoe beter omschreven, hoe makkelijker het wordt om via het juiste netwerk je publiek te vinden. Als je eenmaal de tijd hebt genomen om je website en online profielen op te tuigen, begin dan maar eens € 50 per maand uit te geven aan dit soort reclame. Experimenteer met verschillende boodschappen en kijk wat werkt.

Vertrouwen opbouwen bij je klanten

Behalve je werk tonen, kun je ook je werkproces laten zien. Mensen houden ervan een kijkje in de keuken te krijgen, en op deze manier kun je een band opbouwen met je potentiële klanten. Het gaat altijd om de vraag wat jouw doelgroep interessant vindt. Want hoe zorg je ervoor dat mensen stoppen met scrollen door hun tijdlijn en jouw bericht gaan lezen? Met een bedrijfspagina kun je je bereik meten. Wat houdt je doelgroep bezig? Waar zitten zij mee? Als je daarover iets zegt, krijgen ze het idee dat jij ze snapt.

En vanaf dat moment kun je langzaamaan een vertrouwensband met ze opbouwen. En als zij jou vertrouwen, zullen ze positief over je berichten. Kim noemt dat an audience with an audience of audiences: iedere relatie heeft ook weer een eigen achterban en die heeft ook weer een publiek. Mensen gaan meer af op aanbevelingen via mensen die ze vertrouwen dan op reclame. Social media stellen je in staat hiervan te profiteren.

Nog negen praktische tips en bronnen:

1. Maak je website met hulp van Wordpress of Exto, dat je in staat stelt exposities te vermelden, een webwinkel te maken en in contact te komen met kunstliefhebbers. 

2. Kijk eens naar de tips van Eline Levering over de kunstenaar en haar/zijn website.

3. Veel ambachtelijk werk is te vinden op Etsy, de bekende handelssite voor creatievelingen en online ondernemers in het algemeen.

4. Behance is een portfolioplatform waar veel creatieve gebruikers hun werk op laten zien in disciplines als grafisch ontwerp, illustratie, fotografie, mode en beeldende kunst.

5. Word actief lid van een brancheorganisatie of kunstenaarscollectief. Als mensen je kennen, zullen ze je eerder vragen om mee te doen aan een project of opdracht.

6. Kijk ook naar bijeenkomsten buiten je de cultuursector. Op evenementen kun je goede contacten leggen en laten weten dat je open staat voor samenwerking. 

7. Bezoek evenementen zoals Art Rotterdam, de KVK Startersdag, Dutch Design WeekEurosonic Noorderslag en de Nederlandse Dansdagen.

8. Kijk op SlideShare (van LinkedIn) naar presentaties van succesvolle kunstenaars en haal er interessante voorbeelden uit over ondernemerschap in de cultuursector.

9. Bedenk goed wat je in de eerste 85 tekens van je LinkedIn-samenvatting zegt. Dit moet triggeren, want op de mobiele telefoon krijgen bezoekers niet meer te zien dan dat. In totaal kun je 2.000 tekens benutten.

10. Wist je dat veel video’s online worden bekeken zonder geluid? Kies er daarom voor ze te ondertitelen en gebruik iMovie of OpenShot voor het editen.

 Dit artikel komt uit Route Ondernemerschap: de Zakelijke Gids voor Kunstenaars en Creatieven, die kunstenaars helpt hun professionele route te vinden. Download de hele gids hier.

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht