Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Zes eigenschappen

Ondernemen: dit is ervoor nodig

Wie werkt in de cultuursector, runt met een team of in zijn eentje een onderneming. Welke eigenschappen komen daarbij van pas? Over deze zes beschikt een succesvol ondernemer volgens de Kamer van Koophandel.

1. Creativiteit

Er is creativiteit voor nodig om een idee op zo’n manier uit te bouwen dat het leidt tot een prachtbedrijf. Probeer out of the box te denken en voorzie het idee van een extra laag. Klanten die daar oog voor hebben zullen het sterke verhaal kunnen waarderen, en eerder vallen voor je idee.

2. Doorzettingsvermogen

Ondernemers leren met vallen en opstaan en laten zich niet snel ontmoedigen. Je moet veel van jezelf eisen, je goed concentreren en om nieuwe dingen te kunnen en willen leren, moet je doorzetten zonder ontmoedigd te raken.

3. Overtuigingskracht

Het is belangrijk producten en ideeën op zo’n manier te verkopen dat het enthousiasme opwekt en vertrouwen bij de ander schept. Vaar een eigen artistieke koers en zet tegelijkertijd de voelsprieten uit om de wensen en verlangens van klanten beter te begrijpen.

Hoe jezelf succesvol te presenteren? Bijvoorbeeld met de 'B hungry and get fed'-methode van Marlies Leupen. Lees er meer over >

4. Resultaatgerichtheid

In de beginfase van een bedrijf is het belangrijk een doel voor ogen te krijgen. Bepaal welke resultaten gewenst zijn en hoe daarnaar te handelen. Stel haalbare doelen, pas daar de beslissingen op aan en verlies de opgestelde doelen niet uit het oog.

5. Risicobereidheid

Ondernemers durven risico’s te nemen. Bij de lancering van een idee of product of het voeren van een commercieel gesprek, kun je negatieve feedback krijgen. Dit is moeilijk als het om werk gaat dat jij zelf gecreëerd hebt. Leer met die onzekerheid om te gaan.

6. Financieel inzicht

Een heldere blik op de financiën helpt te bepalen welke investeringen nodig zijn om te groeien. Werk vanuit een financieel plan, verdiep je in wat zaken kosten in een specifieke sector en houd rekening met btw en belasting.

Dit artikel komt uit Route Ondernemerschap: de Zakelijke Gids voor Kunstenaars en Creatieven, die ondernemers in de cultuursector helpt hun professionele route te vinden. Download de hele gids hier.

Bron van deze tekst: Ik Ga Starten van de KvK.

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht