Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

5 Tips

Jouw werk op een festival? Sta hier bij stil.

1. Vorm een goed idee van de context van het festival. Die is anders dan de white cube. Mensen komen niet voor de kunst, daar lopen ze tegenaan. Welke boodschap of welk thema heeft het festival? En hoe kan jouw kunst daarop inspelen?

2. Besef dat meewerken aan een festival ook een vorm van werkervaring is, en dat je leert omgaan met een opdrachtgever. Je kunt niet altijd autonoom je werk maken, er zijn vaak bepaalde vragen of eisen van het festival aan de kunstenaars. Houd daar rekening mee.

3. Bedenk goed wat je grenzen zijn in het desgevraagd aanpassen van je werk. Er zijn genoeg verhalen van kunstenaars wiens werk werd afgewezen voor een festival omdat het te confronterend zou zijn, of niet bij de ervaring zou passen.

4. Vraag je bij een open call af: is deze vraag voor mij duidelijk genoeg geformuleerd om werk te leveren dat aansluit bij de verwachtingen? Wil je meer uitleg, vraag die dan eerst, voordat je aan je inzending gaat werken.

5. Festivals kunnen ook juist een goed platform zijn voor interactie. Hoe kan je met jouw werk de doelgroep van het festival bereiken, met ze in discussie gaan of aan het nadenken zetten? Wat doe je met de reacties van het publiek?

Voor iedereen die zich wil oriënteren op de Nederlandse festivalwereld:
"De Festival Atlas 2016 geeft een overzicht en analyse van het landschap van film-, food- en muziekfestivals in Nederland in 2016. Dit is een druk en divers
landschap. Een landschap ook dat veel bezocht wordt en daarmee een
belangrijke culturele, sociale en economische factor is. Maar hoe ziet
dit landschap er nu precies uit?" Download de Festival Atlas 2016 gratis.

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht