Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Wijze woorden

Zij delen hun ondernemerstips

Was je niet bij de lancering van de Culturele Financieringswijzer? We delen hier nog de belangrijkste wijze woorden die tijdens de middag zijn gesproken.

Een terugblik mét tips 

We vroegen directeur Titia Haaxma en adviseur Alexander Ramselaar naar wat een financieringsmix is en waarom het zo belangrijk is. Hun antwoorden hoor je in onderstaande video. Daarin delen bezoekers ook hun belangrijkste financiële les met je.  

Ervaringsdeskundigen

Tal van sprekers en experts deelden tijdens de middag hun kennis en ervaringen. Ook die hebben we hieronder gebundeld voor wie er niet bij kon zijn.

Nicolien Luttels zwaait deze zomer na 22 jaar af als zakelijk leider bij theatergroep Orkater. Ze heeft in die rol de nodige ervaring opgedaan in het zoeken en vinden van financiering. Haar advies aan makers: 'Het begint bij de inhoud. Zorg dat je een visie hebt. Kijk vervolgens welke elementen daaruit, zoals een locatie of een thema, aanspreken bij de partijen met wie je gaat samenwerken. Zoek altijd partijen met uitgangspunten die matchen met wat jij hebt bedacht; schrijf je plan nooit te veel naar hen toe, dan drijf je af van wat je wilde doen.'

Heiko Balster ontwerpt, ontwikkelt en produceert in eigen beheer producten voor op en om de eettafel. Die ziet hij als het sociale middelpunt van het huishouden. Hij wist, met hulp van onder meer crowdfunding en een Talentlening, zijn eigen bestekset op de markt te brengen. Voor startende creatief ondernemers heeft Heiko één tip: 'Schrijf je project helemaal uit en kijk of er een partij is die zich kan vinden in de door jouw geformuleerde missie en werkwijze.'

Boris Franssen, adviseur en trainer ondernemerschap, was als expert aanwezig bij de lancering van de Culturele Financieringswijzer. Zijn tip: 'Kijk met een langetermijnperspectief. Ga bij het zoeken naar financiering niet ijsschotsspringen, maar denk na over je strategie. Laat vervolgens aan potentiële investeerders ook blijken dat je een visie hebt.'

Roelof Balk, bestuurder van het Fonds Cultuur+Financiering, benadrukte tijdens de lancering de rol van belanghebbenden in je zoektocht naar geld: 'Een financieringsvraag gaat niet zomaar over geld. Achter geldverstrekkers zitten mensen met doelstellingen en belangen. Bedenk: wat kan ik doen en voor wie is dat relevant?'

Marion Beltman, adviseur voor de culturele sector, gaf tijdens de lancering van de Culturele Financieringswijzer een workshop over het vinden van je belanghebbenden. Wie geïnteresseerden benadert, moet zich volgens haar in ieder geval het volgende afvragen: 'Welke waarden en kwaliteiten bezit jij? Wat zou de ander nodig hebben? Wie zijn weer zijn of haar belanghebbenden? Doordenken in de keten is heel belangrijk, net als vragen stellen en inhaken op de ander.'

Alexander Ramselaar, adviseur financieren bij Cultuur+Ondernemen, gaf tijdens de lancering van de Culturele Financieringswijzer een workshop over gestapeld financieren. 'Vrijwel iedere maker benut tegenwoordig meerdere bronnen van financiering. Dat fenomeen noemen we 'gestapeld financieren'. Dan doemt de vraag op in welke volgorde je beoogde financiers aantrekt. Wie als eerste en wie juist als laatste? Bedenk dat financiers ook naar elkaar kijken en de ene financiering de andere kan uitlokken. Het kan zinvol zijn je project op te knippen in fases. Per fase kunnen verschillende soorten financiers relevant voor je zijn. En hoe concreter je een beoogd eindresultaat kan definiëren, hoe groter de kans dat je financiers kan overtuigen.'

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht