Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Theatergezelschap Opus One over het adviestraject

Van reizend gezelschap naar gevestigd theater

Theatergezelschap Opus One begon in 1987 met reizende voorstellingen. Recent is het roer omgegooid: ze betrokken het Zonnehuis in Amsterdam-Noord en verlegden de focus naar Broadway-muziektheater. Initiatiefnemer Maarten Voogel vertelt hoe een adviestraject bij Cultuur+Ondernemen heeft geholpen met de omschakeling, en adviseur Alexander Ramselaar legt uit waarin hij het gezelschap heeft geadviseerd.

Maarten Voogel ©Bob Bronshoff

Maarten Voogel, eigenaar en directeur van Opus One: “We bestaan al sinds 1987 als productiebedrijf, en deden altijd reizende voorstellingen die we zelf maakten. Twee jaar geleden is daar verandering in gekomen. We hebben ons gevestigd in het Zonnehuis in Amsterdam-Noord. Dat rijksmonument is in 1932 gebouwd ter bevordering van het  gemeenschapsleven van de buurtbewoners.”

“Niet alleen onze locatie is veranderd, ook onze aanpak. Sinds we in Theater Zonnehuis zitten, heeft er ook een artistieke koerswijziging plaatsgevonden. We kopen nu op voorhand rechten aan van grote Broadwayshows als Sweeney Todd en Kiss of the Spider Woman. Dat vergt een hele andere manier van financieren, en daar konden we expertise van buitenaf bij gebruiken. Daarvoor hebben we bij Cultuur+Ondernemen aangeklopt.”

Alexander Ramselaar, adviseur: “Met Maarten heb ik de organisatie- en financieringsstructuur tegen het licht gehouden. Opus One is een bv, het Zonnehuis een stichting. Hoe leg je de verschillende belangen van die twee partijen vast in een goede governancestructuur? Er is een spanning tussen artistiek en zakelijk. De stichting heeft een maatschappelijke doelstelling en kan zich geen grote risico’s permitteren. Daarom hebben we de risico’s van de musicalrechten volledig ondergebracht bij Opus One.”

Theater Zonnehuis ©Joyce Wasterval

 

Maarten Voogel: “We moesten de verhouding tussen die twee toekomstbestendig maken, de activiteiten van de stichting en ons bedrijf ontrafelen. Een transparante verstandhouding was van groot belang bij het binnenhalen van voorfinanciering. Dat werd extra duidelijk toen we werden opgenomen in het Kunstenplan. We krijgen nu twee jaar structureel subsidie, en daarvoor moest ons beleidsplan op orde zijn.”

“Voor het aankopen van de musicalrechten hebben we een aanvraag voor een Cultuurlening lopen. Ook daarbij heeft Alexander geadviseerd. Hij heeft ons enorm geholpen alle scenario’s te analyseren en evalueren. Hoe zorgen we bijvoorbeeld voor inkomsten als een voorstelling niet loopt? Wat zijn onze zekerheidstellingen?”

Alexander Ramselaar: “Ik neem bij het advies de positie in van een financierder. Hoe kun je als aanvrager je verhaal pakkend, goed doortimmerd en onderbouwd brengen? We hebben in het traject de organisatiestructuur onder de loep genomen. Het bedrijf en de stichting, waar Maarten allebei inzit, kunnen zo doorgaan, maar zijn zich nu bewuster van hun verhoudingen ten opzichte van elkaar en wat dat vanuit governance vraagt.”

Theaterstuk 'Telkens weer' 

Maarten Voogel: “De aanvraag wordt nu verwerkt. Verder zijn we bezig met de voorbereiding van een nieuwe voorstelling, The Bridges of Madison County. Die gaan we in juni spelen. Het aviestraject heeft stimulerend gewerkt en veel inzicht gebracht in financieringsmogelijkheden. We hebben ons functioneren van een andere kant bekeken, en weten nu extra goed dat het klopt waar we mee bezig zijn. Dat is fijn.”

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht