Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Route Ondernemerschap - Van kunstenaar naar creatief ondernemer

Verslag 4e bijeenkomst - Zichtbaar blijven

Een serie van 4 bijeenkomsten over jouw weg naar ondernemerschap langs de haltes van je eigen verhaal, je financiering, je doelgroep en in beeld blijven.

Door Joost Heinsius

Bijeenkomst 4: Zichtbaar blijven

Wat is je verhaal? Daar ging de eerste bijeenkomst over. Hoe je je werk financiert kwam aan bod in de tweede bijeenkomst. In de derde werd het onderwerp acquisitie behandeld. En in de vierde bijeenkomst is het thema: hoe blijf je zichtbaar. En dan vooral op social media.

Zonder doel schiet je met hagel

Dat is een duidelijke uitspraak. Kim Swagemakers begon bij Ilse.nl (één van de eerste online zoekplekken), maar werkte ook voor TedX en Linda. Kortom, ze staat al ruim 20 jaar aan het digitale front. Het gebruik van sociale media groeit explosief, dus hoe val je op? En welk medium gebruik je? Waar zit je doelgroep? Een duidelijk doel formuleren: ‘meer volgers’ accepteert Kim niet als antwoord. Wat wil je bereiken met meer volgers? Elke maand een kunstwerk verkopen aan een ander bedrijf is een beter en concreter doel. Of je nu meer bekendheid wilt, een stijging in de verkoop van je werk of deelnemers werven voor een event, het gaat om audience first. Oftewel leren denken vanuit je doelgroep. Dat gaat niet vanzelf bij kunstenaars die gewend zijn te denken vanuit hun eigen werk. Kim neemt Facebook als voorbeeld. De meeste mensen nemen hun eigen naam of bedrijfsnaam als uitgangspunt voor hun Facebookpagina. Maar je kunt ook de vraag van je doelgroep nemen, bijvoorbeeld de naam ‘Vind je fotografie leuk?’, en tips geven vanuit je expertise als fotograaf. Het werkt sowieso beter om niet alleen je product te tonen, maar ook je werkproces te laten zien. Mensen houden ervan een kijkje in de keuken te krijgen, en zo bouw je meer een band op met je (potentiële) klanten. Het gaat altijd om de vraag: wat vindt jouw doelgroep interessant? Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld met 2 miljard gebruikers. Als je Facebook ziet als bevolking van een land, is Facebook het derde land ter wereld in grootte (na China en India). Facebook heeft heel slim je directe bereik onder je volgers steeds verder verlaagd, vijf jaar geleden bereikte je nog al je volgers, nu nog maar 13%. Je moet dus meer doen om mensen te bereiken. Facebook verdient aan adverteren. En met een eigen bedrijfspagina kun je adverteren, begin maar eens €100 per maand uit te geven aan reclame. Experimenteer met verschillende boodschappen en kijk wat werkt.

Wie is jouw doelgroep? En waar vind je die?

Hoe bereik je binnen Facebook jouw doelgroep? Kim geeft een voorbeeld van de mogelijkheden die Facebook biedt om je doelgroep af te bakenen. In Nederland zijn er 11 miljoen Facebookgebruikers, in Amsterdam 1,2 miljoen. Daarvan is de helft geïnteresseerd in kunst en cultuur. Dat is nog steeds een te grote doelgroep. Als je alleen kijkt naar vrouwelijke pensionada’s zijn het er 15.000. Als je vervolgens kijkt wie daarvan er in juli jarig zijn, heb je een doelgroep van 1200. Dat is een te behappen doelgroep voor een gerichte actie, vindt Kim. Zo kun je met alle mogelijke criteria binnen Facebook experimenteren om de juiste doelgroep te vinden voor jouw werk. En Facebook is nog maar één van de grote sociale netwerken. Zo trekt Instagram vooral jongeren, LinkedIn wat oudere professionele gebruikers en Pinterest vooral vrouwen. Je moet dus eerst zelf nadenken wie jouw doelgroep is: man/vrouw, leeftijd, levensfase, locatie, interesses, enzovoort. Hoe beter omschreven, hoe makkelijker het wordt om via het juiste netwerk je publiek te vinden.

Aandacht

Kim introduceert het ‘je stinkende best doen’-principe. Ze heeft liever dat je één heel goed bericht post dan vijf matige. Want hoe zorg je ervoor dat mensen stoppen met scrollen door hun tijdlijn en jouw bericht gaan lezen? Met een bedrijfspagina kun je je bereik meten. Kim maakt soms wel 10 versies van een bericht om te testen wat werkt, en meerdere versies voor meerdere doelgroepen. Wat houdt je doelgroep bezig? Waar zitten zij mee? Als je daarover iets zegt, krijgen ze het idee dat jij hen snapt. Dat is de eerste stap naar het opbouwen van een relatie. Want als zij jou vertrouwen, zullen ze positief over je berichten. Kim noemt dat an audience with an audience of audiences, iedere relatie heeft ook weer een eigen achterban en die heeft ook weer een publiek. Mensen gaan meer af op aanbevelingen via mensen die ze vertrouwen dan op reclame. Zorg wel voor een goede link naar je bedrijfspagina en/of je website.

Drie maanden content van één artikel?

Kim maakt van elk onderdeel van een artikel dat ze op internet plaatst een tweet, een Facebook-post, een link op LinkedIn, een Instagram-verhaal en van de plaatjes een video. Zo kan ze langere tijd vooruit met haar verhalen. Als je maar je stinkende best doet….

Of dagelijks vloggen?

Voor de meesten is dat een brug te ver, maar Jip Heijmerink maakt daar haar werk van. Samen met Blijde Ligthart is zij een cultuurvlog gestart: My Daily Shot of Culture. Daarop laten zij dagelijks zien wat voor interessants gebeurt in de kunstsector, en bereiken zij een jongere doelgroep dan de meeste cultuurinstellingen. Daarom worden zij steeds vaker gevraagd om een vlog te maken over een tentoonstelling, voorstelling of bijeenkomst. Op Facebook hebben ze binnen een half jaar 2000 likes binnen gehaald. Jip is dus een ervaren social mediagebruiker. Uiteraard is zij het eens met Kim als het gaat om jezelf een doel te stellen en je doelgroep te bepalen, maar zij benadrukt ook het belang van een goede planning. Welke evenementen vinden de komende maanden plaats die voor jou van belang zijn en met welk doel wil je daarover berichten? Zet in je agenda wanneer je berichten gaat maken en posten. En wat is je call to action, wat wil je dat de lezers van je bericht gaan doen? Wees niet bang om persoonlijk te zijn, gebruik beeld en wees vooral creatief. In groepjes gaan we aan de gang om te bekijken wie we volgen op Facebook en waarom, of we wel eens gereageerd hebben op een bericht, en hoe we dat kunnen vertalen naar onze eigen Facebookpagina. De een blijkt vooral subsidieverstrekkers te volgen, de ander kunstenaars en culturele instellingen en bij anderen loopt het persoonlijke en bedrijfsmatige behoorlijk door elkaar. En dan gaan we zelf oefenen in het maken van een vlog. Wat heb je te melden, wat laat je zien? Dat is best spannend, maar er komen mooie resultaten uit. Jip heeft nog wat tips: vraag je persoonlijke kring van mensen om alles wat je post te liken, zodat je bericht beter verspreid wordt. En help elkaar daarmee. En als zij hun vrienden ook willen uitnodigen om je pagina te liken, des te beter. Vertel niet alleen online, maar ook offline aan iedereen je plannen (maar laat ze wel weten waar ze je online kunnen vinden). En nog wat praktische tips: gebruik bijvoorbeeld iMovie of OpenShot Video Maker om je video’s te editen, zet er ondertiteling bij want veel video wordt bekeken op de smartphone zonder geluid. Om je berichten gepland op social media te plaatsen kun je gebruik maken van programma’s als Hootsuite, Buffer en voor Twitter: Tweetdeck.

De route naar ondernemerschap

Van ‘wat is je verhaal’ in de eerste bijeenkomst, financiering in de tweede en acquisitie in de derde bijeenkomst tot ‘hoe blijf je zichtbaar’ in de laatste bijeenkomst, van diep nadenken over wat jou speciaal maakt tot het maken van een eigen vlog voor jouw doelgroep, de hele route naar ondernemerschap is voorbijgekomen!  

 

Joost Heinsius is cultureel adviseur. Voor zijn onderneming Values of Culture & Creativity schrijft hij onder meer over de verbindingen tussen kunst en samenleving; over het samenspel en de spanning tussen artistieke, sociale en economische waarden. 

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht