Skip naar content
Skip naar content

Verdieping PR-kansen voor culturele organisaties en makers

Media zoals kranten en tv-programma’s maken juist nu meer ruimte vrij voor kunst en cultuur. In tijden van quarantaine en onzekerheid blijken mensen daar extra behoefte aan te hebben. Voor jouw culturele organisatie of onderneming liggen hier offline én online PR-kansen om ook nu de waarde te tonen. Waar moet je op letten? Hoe pak je dat aan? Zoé Déjean, adviseur bij communicatiebureau De Wolven, geeft tips aan de hand van publicaties.

1. PR-kansen spotten

Op hun site en nieuwsbrief publiceren media regelmatig over cultureel nieuws. Ook nu is dat niet anders. We zien dat media extra aandacht besteden aan creativiteit in tijden van het coronavirus en dat ze extra formats ontwikkelen nu deuren zijn gesloten. Zo maakt de Volkskrant zes exposities zichtbaar in Noodmuseum Nederland en geeft de krant dagelijks een culturele tip. De Theaterkrant zet livestreams op een rij, See All This verzamelt wekelijks wat er online gebeurt, De Groene Amsterdammer tipt over de beste kunst voor thuis, VPRO draagt iedere avond verhalen voor en radiostation KINK komt met een kanaal voor enkel Hollandse hits. Allemaal kansen om als instelling of maker op in te spelen met artistiek werk.

Tips om mediakansen te spotten

  • Meld je aan voor nieuwsbrieven van de voor jou belangrijkste media. Zo blijf je gemakkelijk op de hoogte van culturele mediakansen.
  • Sla interessante artikelen op en bouw zo aan je perslijst met relevante journalisten.


2. Online werk tonen


Waar de kunstwereld het doorgaans vooral moet hebben van het ‘aura’ van het origineel en het fysieke bezoek, is het nu de taak op zoek te gaan naar online alternatieven. Deze digitale omschakeling is niet nieuw. Zo bestaat Google Arts & Cultures al een tijdje. Op een en dezelfde dag dwalen bezoekers door de zalen van het Rijksmuseum (Amsterdam), Guggenheim (New York) en Musea de Arte (Sao Paolo). Andere instellingen stappen over op digitale rondleidingen, voorstellingen en presentaties via socialmediakanalen zoals Instagram, Facebook en LinkedIn. Elke doordeweekse avond is om 20.00 uur een concert te zien op de Facebookpagina’s van veertien Europese concertzalen, Boom Chicago opent virtueel haar deuren via YouTube en Het Zuidelijk Toneel bracht een live monoloog via Facebook nadat de voorstelling plots werd beëindigd.

Tips om online werk te tonen

  • Door je werk digitaal te tonen, vergroot je je zichtbaarheid bij relevante journalisten die voortdurend op zoek zijn naar nieuwe inspiratie.
  • Ook bereik je een groter en meer divers publiek. Zo scoorde het Rotterdams Philharmonisch Orkest afgelopen maand een megahit met een thuisconcert. Het aantal vertoningen (op 21 april '20 ruim 2,6 miljoen views) van deze video is hoger dan het aantal bezoekers dat zij jaarlijks verwelkomen in de concertzalen.


3. Ook de randprogrammering kan online


Niet eerder zaten we met zovelen tegelijkertijd thuis. Mensen zoeken naar vermaak, een uitlaatklep en saamhorigheid in tijden van quarantaine en afstand. Kunst en cultuur spelen daarin een belangrijke rol. Nederland snakt naar toffe initiatieven die onze creativiteit een boost geven of gewoon zorgen voor wat afleiding. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het razendsnelle succes van Instagramaccounts als Tussen Kunst & Quarantaine en de zeventigjarige Orgel Joke.

Ook media organiseren activiteiten zoals de kunst in isolatie speurtocht van de Volkskrant en De Grote Matthäus-Passion Quiz van Trouw. Voor cultuurorganisaties bieden bestaande educatieprogramma’s en verdiepingsverhalen een goede basis voor interactieve uitdagingen en wedstrijden. Zo zet het Groninger Museum haar volgers aan het werk met doe-tips voor thuis en legt het Nationale Opera & Ballet in korte tutorials via IGTV danspassen uit. Leren van Kunst laat zien hoe Instagram Stories zich goed lenen voor korte intermezzo’s met het publiek.

Tips voor online intermezzo’s

  • Ga je voor een challenge? Zorg dat die aansluit op het werk dat je wil tonen of het verhaal dat je wil vertellen. Gebruik een hashtag of reik een prijs uit en nodig zo volgers uit mee te doen.
  • Zoek uit of er mogelijkheden zijn voor een samenwerking met voor jou relevante media. Denk aan audio-challenges of een podcast bij de radio, of een online quiz bij magazines en online cultuurredacties.


4. Verdienmodel aanpassen


‘De steun van het publiek houdt de moed erin bij musea, podia en filmdistributeurs’, kopte De Volkskrant. Daar waar abonnementen worden stopgezet en betaalmuren opgeheven, ontvangen instellingen ook reacties van fans die juist financieel willen bijdragen. Voor filmhuizen biedt online streamingdienst Picl een oplossing om toch inkomsten te generen. En voor comedy is er streamingplatform LiveComedyTV. Hard//hoofd verkoopt kunstprints om het internettijdschrift te redden. Continium Discovery Center biedt hun bezoekers de museumervaring in de vorm van verschillende sets om zelf gadgets in elkaar te zetten. Maar ook festivals kunnen ‘doorgaan’. Zo organiseerde DGTL het grootste digitale festival ooit en vroeg 40.000 kaarthouders hun ticket te bewaren voor volgend jaar voor meer financiële ruimte.

Tips voor aangepaste verdienmodellen

  • Media delen graag vindingrijke oplossingen voor de barre tijden waarin de cultuursector zich bevindt. Zorg dus dat relevante journalisten op de hoogte zijn van jouw aangepaste diensten.
  • Daarnaast raakt het coronavirus ook de advertentiemarkt. In Nederland luidden lokale kranten al de noodklok. Terwijl de kijkcijfers én behoefte aan kunst en cultuur hoog zijn, is adverteren momenteel relatief goedkoop.

Meer weten over digitale verdienmodellen in de cultuur? Lees ons overzichtsartikel en ontdek welk model geschikt is voor jou(w organisatie).


5. Jouw verhaal in de media


De mediakansen zijn in kaart gebracht en je hebt nieuws om te delen met de wereld. Hoe breng je dit nu aan de man? Je wil de journalist op weg helpen met educatieve en inspirerende content waar zijn publiek van kan leren. Heeft je verhaal een lokale insteek of is het te verbinden aan een recent nieuwsevent? Maak duidelijk hoe jouw nieuws van waarde is. Houd de tekst kort, concreet en relevant en zorg dat je het medium kent dat je benadert. Onderzoek welke onderwerpen populair zijn en op welke rubrieken jij kan inhaken met jouw invalshoek. Tot slot is het belangrijk de juiste journalist te selecteren. Welke journalisten zeggen/schrijven over jou/directe concurrenten of over relevante ontwikkelingen in jouw markt? Zij zullen het meest geïnteresseerd zijn in jouw nieuws.

Tips voor jouw verhaal in de media samengevat

  • Ken je journalist: onderzoek wie over voor jou relevante onderwerpen publiceert.
  • Ken het medium: zoek uit op welke rubrieken je kan inhaken met jouw invalshoek en zet dit in de titel van je bericht.
  • Maak duidelijk hoe jouw nieuws van waarde is voor die journalist en dat medium.
  • Vertel in een korte tekst een zo volledig mogelijk verhaal. Handig: De Wolven tipte eerder over de ideale opbouw van een persbericht.