Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Wat doen ondernemers met hun leningen?

Platenlabel The Bakery gebruikt talentlening om te groeien

Geen graaicultuur, veel keuzevrijheid en begeleiden boven verdienen: dat is het idee achter The Bakery. Het platenlabel is een collectief van zelfstandige creatieven, in plaats van een bedrijf met mensen in dienst. Oprichter Max Beekman vertelt over zijn idealen op het gebied van artiestenmanagement, en hoe hij zijn ‘kindje’ financieel tot een succes wil maken.

 

Anders
Max Beekman richtte drieënhalf jaar geleden ‘recordlabel 2.0’ The Bakery op, met het idee het helemaal anders te doen dan gangbaar is binnen de industrie. “Van oorsprong zijn labels ontstaan om de artiest te ondersteunen. Tegenwoordig sluiten veel grote productiemaatschappijen zogeheten 360-deals met artiesten. Dat betekent dat zij alles regelen, maar ook alles bepalen. Daarbij draait het soms meer om het geld verdienen dan om wat de artiest wil. Wij stellen dat weer centraal.”

Uitzendbureau
Een belangrijk aspect dat anders in elkaar zit bij The Bakery: er wordt gewerkt met zzp’ers in plaats van werknemers. “Wij hebben een groot bestand aan fotografen, bookers, regisseurs, designers, promotors en managers. Jonge, talentvolle creatieven. Die halen we uit ons eigen netwerk, krijgen we via via aangedragen of soms mailen ze ons zelf. We zijn eigenlijk een soort uitzendbureau, maar wij komen naar de opdrachtnemer toe met een opdracht, in plaats van dat die naar ons moet komen.”

Maatwerk
“Artiesten kunnen daaruit kiezen, en afnemen waar ze behoefte aan hebben. Mijn compagnon Fabian en ik bespreken met een band wat er nodig is en wat bij ze past, en begeleiden ze daarin. Vervolgens koppelen we ze aan de juiste zelfstandige voor de klus. De ene keer is dat alleen een live-fotograaf, de andere keer is het een heel pakket van management tot videoclip. Wat betreft artiesten hebben we geen vaste criteria, behalve dat er een vonk moet zijn als we het horen. Als we het tof vinden, willen we samenwerken. De bands die we nu managen, gaan van metal tot elektronisch, heel breed.”

Collectief
Het was in het begin wel lastig om de werkvorm van een collectief in goede banen te leiden. “Neem onze fotografie-afdeling. In het begin zagen we die echt als een collectief, met allemaal eenzelfde soort stijl. Dan gooiden we een klus in de groep, en was het: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Dat werkte niet. Nu proberen Fabian en ik meer de juiste fotograaf aan de juiste band te koppelen, en hebben we een bestand van mensen met allemaal net een andere stijl.”

Radertjes
Sowieso was de oprichting van The Bakery een proces van trial and error, vertelt Max. “We zijn vaak op onze smoel gegaan. In het begin werkten we iets te enthousiast aan ons netwerk. Hadden we dertig creatieven in ons bestand, maar een deel daarvan was niet echt aan het werk voor ons. Dus zijn we kritisch gaan kijken en teruggegaan naar twintig mensen. We willen wel dat alle radertjes op dezelfde snelheid draaien. Sindsdien zijn we weer met vijf gegroeid; nu zitten we dus op 25 creatieven.”

Uitbreiding
The Bakery krijgt langzaam steeds meer zichtbaarheid en bekendheid, zegt Max trots. “Ik merk dat onze naam rondzoemt.” Toch wilden hij en Fabian begin dit jaar grotere stappen maken. “We waren langzaam aan het groeien, maar het kon in onze ogen grootser. We wilden graag ook beginnen met het echt uitbrengen van platen. Daarom hebben we een Talentlening aangevraagd.”

Platen maken
“Eerst maakten we van honderd euro tweehonderd euro. Nu kunnen we hopelijk van die geleende 15 duizend euro het dubbele maken. Onze eerste échte officiële release vond drie weken geleden plaats, de plaat van het Broken Brass Ensemble. Ze touren nu door Groot-Brittannië en zijn keihard platen aan het verkopen. De productie van een tweede record is nog gaande. En ja, dat geld is allemaal opgegaan aan die twee projecten.”

Plannen
Meer plannen voor verdere uitbreiding zijn er ook al: er wordt gewerkt aan een festival en een heus podium. “We zouden het heel vet vinden als je al onze afdelingen kunt terugvinden op één fysieke plek, die tegelijk een muziekpodium is. We zijn nu in gesprek met de gemeente Utrecht over een locatie. En we hebben subsidie gekregen voor een festival. We willen met The Bakery echt alle aspecten van de industrie omvatten, daar werken we langzaam naartoe.”

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht