Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Hoe de zakelijke kant verder te ontwikkelen?

November: Maand van het Ondernemerschap

In november vieren we bij Cultuur+Ondernemen ‘de maand van het ondernemerschap’. Hoe blijf je professionaliseren als leider van een culturele organisatie of als zzp’er? Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en ontvang een maand lang elke week handige tips, praktische tools en inspiratie van pionierende collega’s in je mailbox.

Elke week staat in het teken van een ander thema. Van weten waar je staat en bewust zijn van je omgeving, tot het anders durven doen en investeren in je toekomst. Laat je inspireren door leerzame interviews met experts, ontvang concrete handvatten en ga zelf aan de slag tijdens de vele workshops.

Wees als eerste op de hoogte van het laatste nieuws! Meld je hier aan.

Week  1: strategie en positionering

De focus in de eerste week: weten waar je onderneming staat. Onderwerpen als strategie, positionering en je verhaal vertellen komen aan bod. Zoom uit van de dagelijkse realiteit en vind zo de rode draad.

Marco Grob van het Centraal Museum ziet ondernemerschap als mentaliteit

Hoe kijken zakelijk leiders aan tegen ondernemerschap? Marco Grob ziet het als een mentaliteit. Onder zijn leiding stegen de bezoekersaantallen van het Centraal Museum spectaculair: van 145.000 tot 389.000. 'Ik zie mezelf als culturéél ondernemer. Er is altijd die balans tussen het realiseren van bezoekersaantallen en onze maatschappelijke opdracht om publieksgroepen te betrekken die wat minder vanzelfsprekend naar het museum gaan.' Grob is de eerste geïnterviewde in de nieuwe reeks 'Zakelijk Bekeken'. Lees het gesprek over strategie.

Je bent opgeleid als kunstenaar, maar hoe blijf je het ook?

Audiomakers Robin van Gelder en Renée Kapitein zoeken antwoord op de vraag hoe zij en anderen kunstenaar blijven. Hun zoektocht leidt ze langs lotgenoten, experts en ervaringsdeskundigen. Zo staan de twee ineens in een slaapkamer, midden in een volle balzaal en op het strand, starend naar de horizon. De eerste aflevering draait om het vinden van je verhaal. Luister op Spotify

Rosita Setz van LekArt leerde: zonder kritische blik geen koerswijziging

cde20b3b-67ea-4b03-9d91-9957c15ef6bb

Kunstfestival LekArt uit Culemborg gooit het roer om. Waar de organisatie begon als een lokaal initiatief, mikt zij nu op nationaal bereik met (inter)nationale programmering. Hoe te zorgen dat zo’n koerswijziging een succes wordt? Voorzitter Rosita Setz riep de hulp van een adviseur in. Samen evalueerden ze de vorige edities en keken ze vooruit. Setz: 'We hebben nu een stip op de horizon, we weten waar we naartoe werken. Daardoor maken we onze keuzes veel scherper.' Lees alle overwegingen en lessen.

Zo zet je je boodschap krachtig en geloofwaardig neer

10831cb3-61bd-4822-a8df-aabd92375328

Marlies Leupen ontwikkelde een methode om ondernemers, creatieven en beleidsmakers te helpen hun project te presenteren. Met B hungry & get fed geeft ze een 5-stappenplan voor de opbouw van een goed verhaal. Stap één: begin met een waarneming, zo help je toehoorders hun aandacht op jou te richten. Ontdek alle vijf stappen.

Zelf met Marlies over strategie praten? Houd onze Facebook en LinkedInin de gaten om kans te maken op een gratis consult.

Het Business Model Canvas als hulp bij strategische keuzes

82ed0736-b3e8-46b1-b690-54a29b22ceab

Nieuwe initiatieven bedenken, reageren op je omgeving, nadenken over bezoekersgroepen: ondernemen is schaken op meerdere borden tegelijk. Onderzoeken hoe die borden zich tot elkaar verhouden, kun je met het Business Model Canvas. Het invullen ervan helpt bij strategisch management. Op 28 november geeft adviseur Ben Wiegman een workshop over dit beroemde model. Hoe pas je het toe op jouw organisatie of onderneming? Schrijf je in.

Welke eigenschappen heeft een ondernemer nodig?

6cf75061-0b5b-4ee1-aa2f-f869fc5b7bad

Creativiteit, doorzettingsvermogen, overtuigingskracht: over welke van deze eigenschappen beschik jij? Wij lazen bij de Kamer van Koophandel zes kenmerken die onmisbaar zijn om succesvol te ondernemen. Leer waarom juist deze zes karaktertrekken belangrijk zijn.

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht