Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Hoe de zakelijke kant verder te ontwikkelen?

November: Maand van het Ondernemerschap

In november vieren we bij Cultuur+Ondernemen ‘de maand van het ondernemerschap’. Hoe blijf je professionaliseren als leider van een culturele organisatie of als zzp’er? Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en ontvang een maand lang elke week handige tips, praktische tools en inspiratie van pionierende collega’s in je mailbox.

Elke week staat in het teken van een ander thema. Van weten waar je staat en bewust zijn van je omgeving, tot het anders durven doen en investeren in je toekomst. Laat je inspireren door leerzame interviews met experts, ontvang concrete handvatten en ga zelf aan de slag tijdens de vele workshops.

Wees als eerste op de hoogte van het laatste nieuws! Meld je hier aan.

Week  1: strategie en positionering

De focus in de eerste week: weten waar je onderneming staat. Onderwerpen als strategie, positionering en je verhaal vertellen komen aan bod. Zoom uit van de dagelijkse realiteit en vind zo de rode draad.

Marco Grob van het Centraal Museum ziet ondernemerschap als mentaliteit

Hoe kijken zakelijk leiders aan tegen ondernemerschap? Marco Grob ziet het als een mentaliteit. Onder zijn leiding stegen de bezoekersaantallen van het Centraal Museum spectaculair: van 145.000 tot 389.000. 'Ik zie mezelf als culturéél ondernemer. Er is altijd die balans tussen het realiseren van bezoekersaantallen en onze maatschappelijke opdracht om publieksgroepen te betrekken die wat minder vanzelfsprekend naar het museum gaan.' Grob is de eerste geïnterviewde in de nieuwe reeks 'Zakelijk Bekeken'. Lees het gesprek over strategie.

Je bent opgeleid als kunstenaar, maar hoe blijf je het ook?

Audiomakers Robin van Gelder en Renée Kapitein zoeken antwoord op de vraag hoe zij en anderen kunstenaar blijven. Hun zoektocht leidt ze langs lotgenoten, experts en ervaringsdeskundigen. Zo staan de twee ineens in een slaapkamer, midden in een volle balzaal en op het strand, starend naar de horizon. De eerste aflevering draait om het vinden van je verhaal. Luister op Spotify

Rosita Setz van LekArt leerde: zonder kritische blik geen koerswijziging

cde20b3b-67ea-4b03-9d91-9957c15ef6bb

Kunstfestival LekArt uit Culemborg gooit het roer om. Waar de organisatie begon als een lokaal initiatief, mikt zij nu op nationaal bereik met (inter)nationale programmering. Hoe te zorgen dat zo’n koerswijziging een succes wordt? Voorzitter Rosita Setz riep de hulp van een adviseur in. Samen evalueerden ze de vorige edities en keken ze vooruit. Setz: 'We hebben nu een stip op de horizon, we weten waar we naartoe werken. Daardoor maken we onze keuzes veel scherper.' Lees alle overwegingen en lessen.

Zo zet je je boodschap krachtig en geloofwaardig neer

10831cb3-61bd-4822-a8df-aabd92375328

Marlies Leupen ontwikkelde een methode om ondernemers, creatieven en beleidsmakers te helpen hun project te presenteren. Met B hungry & get fed geeft ze een 5-stappenplan voor de opbouw van een goed verhaal. Stap één: begin met een waarneming, zo help je toehoorders hun aandacht op jou te richten. Ontdek alle vijf stappen.

Zelf met Marlies over strategie praten? Houd onze Facebook en LinkedInin de gaten om kans te maken op een gratis consult.

Het Business Model Canvas als hulp bij strategische keuzes

82ed0736-b3e8-46b1-b690-54a29b22ceab

Nieuwe initiatieven bedenken, reageren op je omgeving, nadenken over bezoekersgroepen: ondernemen is schaken op meerdere borden tegelijk. Onderzoeken hoe die borden zich tot elkaar verhouden, kun je met het Business Model Canvas. Het invullen ervan helpt bij strategisch management. Op 28 november geeft adviseur Ben Wiegman een workshop over dit beroemde model. Hoe pas je het toe op jouw organisatie of onderneming? Schrijf je in.

Welke eigenschappen heeft een ondernemer nodig?

6cf75061-0b5b-4ee1-aa2f-f869fc5b7bad

Creativiteit, doorzettingsvermogen, overtuigingskracht: over welke van deze eigenschappen beschik jij? Wij lazen bij de Kamer van Koophandel zes kenmerken die onmisbaar zijn om succesvol te ondernemen. Leer waarom juist deze zes karaktertrekken belangrijk zijn.

Week 2

De focus in de tweede week: bewust zijn van wat er in de omgeving gebeurt. Inspiratie vinden bij onverwachte partijen, zoals de Verkadefabriek en NEMO deden bij Hema en Disney. Weten wat er leeft onder doelgroepen en relaties. Strategisch inspelen op ontwikkelingen. Ondernemen is kansen zien en pakken.

Jan Teeuwisse van museum Beelden aan Zee wil niet bouwen op subsidie

Hoe kijken zakelijk leiders aan tegen ondernemerschap? In de tweede aflevering van de interviewreeks 'Zakelijk Bekeken' spreekt Jan Teeuwisse over het vinden van steun (en geld) buiten de geijkte paden. Als directeur van particulier museum Beelden aan Zee kan en wil hij niet bouwen op subsidie; sponsors zijn voor hem heilig. 'Of het nou een vergrijsde vriend van het museum is of een trustee: je moet ze allemaal eren.' Lees hoe hij dat doet

Een goed begin is méér dan het halve werk

Wie begint met een goed gesprek met samenwerkingspartners, voorkomt veel extra werk, onduidelijkheid en irritatie later in het project. Om dat te faciliteren, is een nieuwe tool ontwikkeld vanuit het Sectorplan Cultuur. Welke vragen wil je vooraf beantwoord hebben? Welke afspraken moeten gemaakt zijn? Vind de antwoorden voor een sterke projectstart. Download bij de Boekman Stichting

Je bent opgeleid als kunstenaar, maar hoe blijf je het ook?

Audiomakers Robin van Gelder en Renée Kapitein zoeken in deze podcast antwoord op de vraag hoe zij en anderen kunstenaar blijven. In aflevering twee leren ze hun verhaal verkopen. Ze gaan langs bij netwerkspecialist Ernst van Dijk en acquisitiekoning Reinier Bosch. Die vindt dat je minimaal twee uur per dag aandacht voor je relaties moet hebben. Ook iets voor organisaties? Luister op Spotify

Hema en Disney als inspiratiebronnen voor Verkadefabriek en NEMO

Waarom en hoe verander je als organisatie van businessmodel? Directeuren Jan van der Putten van de Verkadefabriek en Michiel Buchel van NEMO Science Museum deelden tijdens 'Strategie in Beeld' hun ervaringen. Wat bleek: de heren lieten zich inspireren door het stijlboek van Hema en de aanpak van Disney. Hoe en waarom? Lees verder.

Acteur Michaël Bloos (Stichting Nieuwe Helden) schuwt commercie niet

Juist in samenwerkingen met commerciële partijen liggen volgens hem interessante kansen. 'Ik wil in gesprek met bedrijven zelf, in plaats van met subsidie tegen ze aan schoppen.' Zo heeft hij met Stichting Nieuwe Helden van Lucas De Man een jaar rondgelopen bij de Rabobank. Hij noemt dat project de beste artistieke beslissing uit zijn carrière. Leer meer van zijn Ondernemerslessen.

De belangrijkste vernieuwingen in de Code Diversiteit en Inclusie

Op 1 november is de Code Diversiteit en Inclusie (CodeDI) gelanceerd. Die volgt de Code Culturele Diversiteit op. Wat zijn de belangrijkste vernieuwingen? Waar moet je als culturele organisatie rekening mee houden, nu de nieuwe code gelanceerd is? Adviseur governance Djoeke Gerding geeft de antwoorden.

Zo ontdek je wie belang hebben bij jouw werk

Open deur: je hebt anderen nodig om wat jij doet succesvol te maken. Wie hebben belang bij wat je doet? Wat kunnen zij voor jou doen? Hoe bereik je deze partijen? Een stakeholdersanalyse helpt antwoorden te vinden op deze vragen. Je vindt er een handige tool voor in de Culturele Financieringswijzer

Zorg dat je gezien wordt: werken aan je online zichtbaarheid

Mensen gaan meer af op aanbevelingen van anderen, dan dat ze vertrouwen op reclame. Door social media goed te gebruiken, kun je je netwerk activeren en vergroten, en hiervan profiteren. Ontdek hoe je dat doet in ons overzichtsartikel vol praktische tips.

Vind een effectieve en passende acquisitiestijl

Acquireren is belangrijk. Daarvoor werk je aan je netwerk en probeer je samen kansen te pakken. Welke manier van netwerken past bij jou en je organisatie? Op 26 november geeft adviseur Krista Heijster de workshop Netwerk & Acquisitie, waarin ze met deelnemers op zoek gaat naar een passende acquisitiestijl. Schrijf je in.

Week 3:

De focus in de derde week: risico's. Omgaan met onzekerheden is een onvermijdelijk onderdeel van ondernemen. Of, zoals Marc Altink zegt: 'Ondernemen is beredeneerd risico nemen'. Wie niet waagt, die niet wint. 

Componist Michel van der Aa investeert in het experiment

Deze zomer gooide Van der Aa hoge ogen met 'Eight', een virtual reality opera-installatie. Dat werk is kenmerkend voor zijn experimentele oeuvre. "Om iets te kunnen laten zien aan potentiële financiers, moet je wél eerst investeren en dat is best spannend. Als maker moet ik eigenlijk mijn hele financiering al rond hebben, nog voordat ik onderzoek kan doen.” Lees verder in de derde aflevering van de interviewreeks 'Zakelijk Bekeken'.

Je bent opgeleid als kunstenaar, maar hoe blijf je het ook?

Audiomakers Robin van Gelder en Renée Kapitein zoeken in deze podcast antwoord op de vraag hoe kunstenaar te blijven. In aflevering 3 leren ze alles over het maken van een website en inzetten van social media. Ze raadplegen graffitikunstenaar Roy Valk: "De meeste opdrachten krijg ik via Instagram". Luister op Spotify

Marc Altink moedigt organisaties aan langs de rand van de afgrond te lopen

Marc Altink is interim-manager in de cultuursector en voormalig directeur van het Metropole Orkest. Hij moedigt cultuurmakers aan óók op het gebied van ondernemerschap grenzen op te zoeken. 'Het valt me op dat kunst vaak progressief is, maar de organisatie eromheen nogal conservatief. Zoek op zakelijk gebied juist ook de rand van de afgrond op.' Hij legt uit hoe hij dat voor zich ziet.

12 principes om je verdienvermogen te verbeteren

Een inspirerend boek uit de Verenigde Staten: Real Artists Don't Starve van Jeff Goins. De auteur gaat in tegen het idee dat in de kunstwereld geen geld te verdienen valt. Hij geeft 12 principes om je verdienmodel te vernieuwen. Lees de boekbespreking van cultuuronderzoeker Joost Heinsius.

Like onze Facebookpagina en volg ons op LinkedIn. We geven daar drie exemplaren van het boek weg.

Architectenduo Namelok investeerde te veel tijd. En kreeg die grote opdracht

Het Rotterdamse architectuurbureau Namelok kon dankzij een flinke opdracht verhuizen naar een groter kantoor en het team uitbreiden. Die opdracht binnenhalen was niet zonder risico. "Onze valkuil als jonge ondernemers is dat we soms veel tijd besteden aan een klus, terwijl er nog geen zicht is op betaling. In de twee jaar dat we bezig waren deze opdracht binnen te halen, stonden we altijd klaar en verdienden we nog niks." Ondernemersles één: vooraf afwegen of een project de investering waard is. Ontdek nog drie lessen van de jonge architecten.

 

Inspiratiesessie over risicomanagement

Is er voldoende inzicht in risico's voor de organisatie? Hoeveel ruimte is er om kansen te benutten? Wat is de rol van bestuurders of toezichthouders hierbij? Cultuur+Ondernemen en Mazars organiseren op 10 december een inspiratiesessie over het nut en belang van risicomanagement voor goed bestuur. Wees erbij.

Zo dek je risico's af voor je onderneming

Ziekte, schade, faillissement: sommige risico's kan je geheel of gedeeltelijk afdekken. Hoe je dat binnen je onderneming doet, legt de Kamer van Koophandel beknopt en overzichtelijk uit in dit artikel.

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht