Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Bij welk fonds kan ik terecht?

“Het gaat altijd over meer dan financieren alleen.”

Cultuur+Ondernemen begeleidt kunstenaars en culturele organisaties met financieringsvraagstukken. Femke Lakerveld is verantwoordelijk voor het adviesprogramma en tevens adviseur voor de pilot Financieren van Cultuur.

Bij welk fonds kan ik terecht? Die vraag krijgt Femke Lakerveld regelmatig. “Het antwoord is eenvoudig te geven en dan loopt iemand for the time being blij weg, maar voor de langere termijn heeft de klant daar weinig aan." Ze ziet het als haar rol om een kunstenaar of organisatie écht verder te helpen. “Als je bij ons komt bieden we niet alleen kennis, die je ook online of in een boek kunt vinden. Het gaat er om wat je doet met die kennis en hoe je die kan omzetten in een vaardigheid, in iets dat je je eigen kan maken en herhaalbaar is, bijvoorbeeld voor je volgende project.” Soms komt iemand binnen met een ogenschijnlijk zakelijke vraag over risicomanagement of een financieringsstrategie. Bij doorvraag blijkt er vaak veel meer achter te zitten.

Vraag achter de vraag

Zo’n 80 procent van de vragen die binnenkomen bij Cultuur + Ondernemen zijn financieringsvragen, maar die raken altijd aan andere vragen en thema's, vertelt Lakerveld. “Bijvoorbeeld: waar liggen de competenties van de kunstenaar of in een organisatie zelf om financieringsmogelijkheden aan te boren? En aan wie kan je hulp vragen binnen je netwerk?” In de meeste gevallen kom je uit bij de visie en de missie: wat zijn je doelen en hoe kan je dit organiseren? Een vraag die daarom vaak aan bod komt is: hoe zie je jezelf of je organisatie idealiter over 3 jaar? “Heel vaak blijken kunstenaars en culturele organisaties dat nog niet scherp te hebben of helder te kunnen vertellen; dan is financiering vinden een stuk lastiger. Pas vanuit je kennis van 'waarom doe ik dit', kan je bedenken: "Wie heeft er nog meer belang bij wat ik doe?” en kun je de stap naar stakeholders of mogelijke financiers maken.

Gebruik je persoonlijk verhaal

“Laatst was er een filmmaker die wilde weten hoe hij zijn nieuwe film kon financieren. Het viel me op dat hij begon te stralen als hij vertelde over het onderwerp van zijn film, het raakte hem persoonlijk. Toch had hij zelf het idee dat hij zakelijk moest blijven.” Ze legde hem uit dat alles begint met een goede pitch en dan kun je het persoonlijke verhaal juist heel goed gebruiken. “Ik zei: we kunnen nu wel een lijstje maken van potentiele producenten, maar als jij je verhaal nog niet op orde hebt, dan kan je eerst beter daar aan werken.” De filmmaker had het idee dat hij na het persoonlijke proces van een scenario schrijven nu zakelijk moest worden om naar buiten treden. Lakerveld legde de verbinding: dat persoonlijke is je kracht. “Als ik werd aangesproken door zijn bevlogen verhaal, dan was ik vast niet de enige.” Het is iets wat ze vaker tegenkomt: “Veel kunstenaars denken: mijn persoonlijke motivatie moet ik weglaten want ik moet nu switchen naar een zakelijke strategie, maar het gaat natuurlijk hand in hand. Als je zelf enthousiast bent over je project, dat kun je dat vervolgens vertalen naar iets waar een ander ook warm van wordt. Veel overtuigender.”

Neem je missie serieus

Formulier je doel en houd dat goed voor ogen, adviseert Lakerveld. “Als een muzikant bijvoorbeeld zegt: mijn doel is om mooie liedjes te maken, dan neem ik dat doel heel serieus.” Daarna is de vraag: hoe kan jij ervoor zorgen dat je die situatie bereikt? Dat betekent overigens niet dat alles anders moet: “Met een doel voor ogen gaan mensen soms anders aankijken tegen bijvoorbeeld die saaie bijbaan die ze hebben omdat ze zich realiseren: daarmee verdien ik toch maar mooi het geld om te kunnen doen wat ik wil."

Kijk verder dan ogenschijnlijk makkelijke oplossingen

Ook organisaties raadt ze aan te kijken naar de waarde van de meer perifere activiteiten; de activiteiten buiten de kernactiviteiten, juist om het eigenlijke doel te bereiken. “Je kunt als theatergezelschap denken: ik heb meer geld nodig dus we moeten meer kaarten verkopen, maar misschien maak je iets wat niet vanzelfsprekend een gigantisch publiek aanspreekt. “Dan kun je ook de niche die je hebt benadrukken en je richten op andere financieringsmogelijkheden. Denk aan het verhuren van je ruimte, je publieksparticipatie of -betrokkenheid versterken of simpelweg door nog eens kijken naar de kostenkant.” Als je je bestaansrecht en missie scherp hebt, kun je verder kijken dan de ogenschijnlijke makkelijke oplossing, daar is Lakerveld van overtuigd. “Méér publiek en méér inkomsten hoeft niet altijd het antwoord te zijn op het probleem.”

Interesse in een adviestraject financieren?

Je leest er hier alles over

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht