Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Frisse Blikken op je beroepspraktijk

Deze rollen kun je als kunstenaar vervullen in andere sectoren

Elke kunstenaar kan een zinvol verschil maken in de wereld om hem of haar heen. De cultuursector is niet de enige die daarvoor mogelijkheden biedt. Wie het inspirerend of uitdagend vindt, kan ook aan de slag in het bedrijfsleven, de zorg of de reclamewereld. Binnen die andere sectoren kan je als kunstenaar een (of meer) van de volgende vier rollen vervullen: co-creator, initiatiefnemer, opdrachtnemer of social designer. We bespraken ze alle vier in de reeks Frisse Blikken.

Als kunstenaar is je realiteit van de dag vaak gemengd. Je beroepspraktijk kun je gemixt uitvoeren, met autonoom werk en/of werk in opdracht. Met elke project of klus vervul je een andere rol, of meerdere. In deze serie hebben we de verschillende rollen eens grondig onderzocht. Kom hieronder meer te weten over al die rollen, kijk welke er bij je passen en hoe je in die verschillende hoedanigheden opdrachten kan verwerven.

1: De kunstenaar als co-creator

Sommige ideeën zijn zo groots en complex dat het interessant kan zijn om ze samen met anderen uit te voeren. Een goede samenwerking kan een plan naar een hoger niveau tillen. Jij profiteert van de kennis en kunde van anderen, en anderen kunnen dat ook doen van de samenwerking met jou. Hoe je goede partijen vindt om mee in zee te gaan, en hoe je die samenwerking tot een succes maakt, lees je hier in het verslag van de eerste bijeenkomst.

2: De kunstenaar als initiatiefnemer

Je werk, maar eigenlijk alles in je leven geeft je veel inspiratie. Je bent maatschappelijk geëngageerd en je wil je werk en ideeën graag bij laten dragen aan een mooie wereld. Je laat je kunst tot volle glorie komen in relatie met de samenleving om jou heen. Als initiator ben je de kartrekker; zonder jou geen succes. Hoe maak je anderen ook enthousiast voor jouw initiatief? En: hoe vind je er financiering voor? Lees hier het verslag van de tweede bijeenkomst voor advies bij het nemen van initiatief als kunstenaar.

3: De kunstenaar als maker/opdrachtnemer

Het kan juist ook zijn dat je als kunstenaar pas bij de uitvoering in beeld komt. In andere sectoren worden kunstenaars omarmd om hun andere kijk op producten en diensten. Binnen het bedrijfsleven is men volop op zoek naar nieuwe vormen van bijvoorbeeld klantenwerving of verslaglegging, en daar kan je als kunstenaar van profiteren. Hoe maak je je voor dit soort klussen vindbaar? En hoe zorg je ervoor, als je de opdracht eenmaal hebt, dat je binnen de vraag je eigen waarden kunt behouden? Je leest het in het verslag van de derde bijeenkomst.

4: De kunstenaar als social designer

Aan veel taaie maatschappelijke vragen ligt een paradox ten grondslag: bestaande manieren van denken en doen houden het vraagstuk in stand en zullen dus nooit tot een oplossing leiden. Bijvoorbeeld als ecologie en economie samen gaan werken, hoe bouw je dan aan vertrouwen in de relatie? Of het goed betrekken van bewoners op een positieve manier bij de jarenlange verbouwing van een wijk in de stad? Als kunstenaar of designer heb je geleerd om hierin een vliegwiel van verandering te zijn. En dat komt mooi uit: innoveren staat vaak bovenaan het lijstje van veel organisaties. Hoe communiceer je jouw vernieuwende idee het beste? En leid je de uitvoering in goede banen? We hadden het erover tijdens de laatste bijeenkomst van Frisse Blikken. Lees hier het hele verslag van de vierde bijeenkomst.

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht