Bijeenkomst Slagkracht 2025 - Zakelijk leiders op toer
In dit onderdeel van het programma Slagkracht bieden we een selecte groep startend zakelijk leiders de kans om op locatie in gesprek te gaan met drie gerenommeerd zakelijk verantwoordelijken van uiteenlopende culturele- en creatieve organisaties. Op drie momenten in het najaar krijg je een kijkje in de keuken, ga je in een klein gezelschap in gesprek met een ervaren zakelijk verantwoordelijke en dompel je je onder in de thema’s waar diegene zich mee bezig houdt. We sluiten de toer af met een terugkomdag.
Wat zijn de drijfveren van deze leider? Hoe zorgt die voor een goede werk/privébalans? Wat doet de zakelijk leider om zijn team mee te krijgen? Wat zijn de aandachtspunten om een goed duo te zijn met een artistiek leider? In Zakelijk Leiders op toer gaan we in gesprek met zakelijk leiders die jou inspireren in jouw leiderschap, handvatten geven in het praktisch leiden van jouw organisatie en jou helpen om je te positioneren in het veld. Je staat stil om met collega’s in gesprek te gaan over jouw vak en te leren van een ervaren vakgenoot, op unieke wijze.
Stap regelmatig uit je dagelijkse bezigheden. En zoek een sparringpartner, binnen je organisatie of daarbuiten. Zakelijk leiders op toer kan ik iederéén aanraden, niet alleen zakelijk verantwoordelijken. Zo’n kijkje in de keuken is verrijkend voor je organisatie.
Wat gaan we doen?
Op drie momenten in het najaar van 2024 gaan we in een groep van maximaal 8 zakelijk verantwoordelijken langs bij drie gerenommeerde zakelijk leiders. We starten met een rondleiding (1 uur) en gaan dan in gesprek (2 uur) met de zakelijk leider.
We sluiten de toer af met een terugkomdag bij Cultuur+Ondernemen. Tijdens deze dag kijken we terug op de geleerde lessen en bespreken we hoe je deze kunt toepassen in je eigen praktijk. Daarnaast gaan we in gesprek over de thema’s die binnen de groep spelen.
We vinden het groepsproces belangrijk bij dit programma en gaan er vanuit dat deelnemers bij alle bijeenkomsten aanwezig zijn.
- Donderdag 11 september | 13.00 - 16.00 | Marieke van ‘t Hoff (Introdans) | Arnhem
- Donderdag 25 september | 13.00 - 16.00 | Yassine Boussaid (Meervaart Theater) | Amsterdam
- Donderdag 9 oktober | 13.00 - 16.00 | Renée Jongejan (Kunsthal) | Rotterdam
- Donderdag 30 oktober | 14.00 - 16.00 | Terugkomdag bij Cultuur+Ondernemen | Amsterdam
Wie kunnen zich aanmelden?
Bevlogen professionals die zich bezighouden met de zakelijke kant van een culturele of creatieve organisatie, die relatief startend zijn (1-5 jaar werkervaring in de zakelijke kant van de culturele sector) en zich willen ontwikkelen. De culturele of creatieve sector kan zijn: film, theater, tv, architectuur, fotografie, festivals, muziek, beeldende kunst, media, games, design.
Wat levert het op?
- Netwerkverbreding door ontmoeting met peers en gerenommeerde zakelijk leiders.
- Uitwisseling op thema’s die van belang zijn voor zakelijk verantwoordelijken.
- Inspiratie en nieuwe inzichten op de rol als zakelijk verantwoordelijken.
- Visiegesprekken met collega’s.
Benieuwd naar ervaringen van voorgaande deelnemers? Wij belden met ze om te horen welke lessen zij hebben opgedaan.
Bij wie gaan we op bezoek?
Tijdens het programma ga je langs bij de volgende zakelijk verantwoordelijken:
Marieke van ‘t Hoff
Marieke is zakelijk directeur bij Introdans, samen met artistiek directeur Roel Voorintholt voert ze de directie van dit Arnhemse dansgezelschap. Na een dansopleiding aan de Nel Roos Academie in Amsterdam en een korte danscarrière, volgde Marieke de studie kunst- en mediamanagement. Na die studie werkte zij enige jaren in staffuncties binnen de culturele sector, o.a. bij Het Nationale Ballet in Amsterdam. Vanuit de wens om breder te leren koos ze voor een loopbaan in het bedrijfsleven en had diverse functies als zakelijk manager/leider bij grote architectenbureaus. De passie voor dans bleef echter, en alle opgedane kennis komt nu samen in haar werk als zakelijk directeur bij Introdans.

Yassine Boussaid
Yassine Boussaid (1983) studeerde politicologie en geschiedenis maar koos uiteindelijk voor een baan in de kunst- en cultuurwereld. Hij ging aan de slag bij de afdeling Kunst en Cultuur van de gemeente Amsterdam en zat in verschillende adviescommissies, waaronder die van het Fonds Podiumkunsten. Sinds 1 februari 2019 is hij directeur van Meervaart. Meervaart Theater is dé plek in Amsterdam Nieuw-West voor cultuurparticipatie, cultuureducatie en presentatie met 2 podia en een uitgebreide talentontwikkelings- en educatie afdeling. Samen met de gemeente Amsterdam werkt hij aan een nieuw gebouw aan de rand van de Sloterplas.

Renée Jongejan
Renée Jongejan is zakelijk directeur bij Kunsthal Rotterdam sinds het najaar van 2023. Hiervoor was ze een vijftal jaren werkzaam als zakelijk directeur bij het Mauritshuis in Den Haag, na een interim adjunct-directeurschap bij het Frans Hals Museum in Haarlem. Destijds zette ze haar eerste schreden binnen dit vakgebied bij De Appel Arts Centre Amsterdam, als zakelijk leider. Ook de wereld van de podiumkunsten is haar niet vreemd, voordat ze de overstap maakte naar de bedrijfsmatige kant van een organisatie was ze werkzaam bij Toneelgroep Amsterdam (nu ITA) als hoofd marketing & communicatie. Zij is al jaren mentor in ons team Mentoring Culturele Organisaties, met name voor kunstpodia. Renée bekleedt diverse toezichthoudende functies in het culturele veld, waaronder onder meer momenteel die bij CODART en Nest.

Wat kan je verwachten van deze zakelijk leiders?
Marieke van 't Hoff
Sinds 2020 vervult Marieke van ‘t Hoff de rol van zakelijk directeur bij Introdans, een organisatie die al sinds 1971 een belangrijke speler is in de danswereld. Hoe blijf je als organisatie relevant in een continu veranderend landschap? Wat is de specifieke rol van een zakelijk leider hierin? Introdans staat bekend om zijn vermogen om in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen en zijn sterke interactieprogramma’s. Hoe creëert Marieke de voorwaarden die ervoor zorgen dat deze ambitieuze plannen werkelijkheid worden?
Yassine Boussaid
De Meervaart is bezig met de ontwikkeling van een nieuw gebouw aan de Sloterplas, een spannende stap voor deze culturele instelling. Wat is Yassine Boussaid’s rol in dit proces en hoe pakt hij dit aan? De Meervaart is niet alleen een theater, maar ook een cultureel knooppunt voor de regio, met bijzondere aandacht voor talentontwikkeling, educatie en de structurele ondersteuning van makers. Wat heeft hen in staat gesteld om zo’n centrum van cultuur te worden en welke lessen kan Yassine hierin delen?
Renée Jongejan
Renée Jongejan is als zakelijk directeur verantwoordelijk voor het optimaliseren van de bedrijfsvoering bij de Kunsthal en het verder ontwikkelen van cultureel ondernemerschap binnen het museum. Sinds haar start in het najaar van 2023 is zij volop aan de slag gegaan met deze uitdagingen. Hoe heeft zij haar aanpak vormgegeven en welke lessen kan zij hieruit delen?
Waar bestaan de kosten uit?
De kosten voor het programma zijn € 375,- exclusief btw. Hierin zit inbegrepen:
Drie bezoeken aan creatieve- en culturele organisaties in select gezelschap o.l.v. een procesbegeleider.
Een afsluitende sessie o.l.v. een procesbegeleider bij Cultuur+Ondernemen.
Een kosteloos oriëntatiegesprek als follow-up van jouw programmadag. Tijdens dit gesprek kan je persoonlijk advies krijgen van een medewerker van Cultuur+Ondernemen mocht je dieper op een situatie in willen gaan, of wanneer er vragen overblijven.
Reiskosten zijn niet inbegrepen.
Voor het financieren van dit programma willen je wijzen op de regeling van Werktuig PPO, een regeling van Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst (ACCT). Via deze regeling kan je een derde van de kosten terugvragen aangezien het gaat om het ontwikkelen van jouw vaardigheden in jouw professionele ontwikkeling. Dit is vrij makkelijk aan te vragen op www.werktuigppo.nl.
Hoe werkt de aanmelding en selectie?
Je kunt je tot uiterlijk 1 juli 2025 aanmelden voor dit programma. Er is beperkt plek voor dit programma, daarom selecteren we de deelnemers. We letten in de selectie op de samenstelling van de groep en motivatie van de deelnemers. Zorg ervoor dat je in de aanmelding je motivatie duidelijk toelicht. We nemen binnen een week na je aanmelding contact met je op met eventuele vragen of we bevestigen direct je selectie. Dan volgt ook de factuur.
Heb je vragen over het programma? Neem dan contact op met Karen de Meester.
Wat kan je nog meer uit dit ontwikkelprogramma halen?
Slagkracht is het programma waar je als zakelijk verantwoordelijke handvatten krijgt aangereikt om je te ontwikkelen en te professionaliseren binnen de zakelijke kant van de culturele en creatieve sector. Met Slagkracht bieden we een online en offline platform waar je maandelijks aan een programma kunt deelnemen over uiteenlopende onderwerpen, waarmee je een stevige basis legt in je vak.
-
Stuur een e-mail naar Karen de Meester karen@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Karen de Meester