Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Marieke van Oosten (Korzo Theater) volgde een experttraject

"De coach heeft me geholpen echt terug naar de kern te gaan."

Marieke van Oosten, hoofd communicatie en marketing van het Korzo Theater in 's-Gravenhage, vond het tijd eindelijk de plannen voor strategische marketing eens echt op papier te zetten. Ze volgde via Cultuur+Ondernemen een traject bij Paul van der Meijs, een expert met veel marketingervaring en voormalig directievoorzitter van De Hypotheker. Met hem vond ze helderheid in de ruis in haar hoofd. "Paul heeft me geholpen echt terug naar de kern te gaan."

"Onze artistiek directeur heeft mij wel eens beschreven als een ronddraaiende spiraal zonder begin en einde", grapt Marieke van Oosten, hoofd communicatie en marketing binnen het Korzo Theater, "en zo is ook onze organisatie. We werken veel op projectbasis, houden bij wijze van spreken vijftig ballen tegelijk in de lucht." Dat is uitdagend, maar zorgt soms ook voor ‘ruis in je hoofd door alle dingen die je nog moet doen’, vertelt Van Oosten. Daarbinnen is het lastig ruimte te vinden voor het overkoepelende gedachtegoed.

Korzo Theater

Van Oosten: "Omdat er nieuwe plannen en belangrijke keuzemomenten aankwamen, had ik behoefte het verhaal van onze strategische marketing eens op papier te zetten. Echt na te denken over waarom we doen wat we doen, wie wij zijn, en waar onze focus ligt." Ze schakelde daarvoor, via het experttraject van Cultuur+Ondernemen, de hulp in van coach Paul van der Meijs, initiatiefnemer en mede-eigenaar van de nieuwe hypotheekprovider Romeo en ervaren in marketing binnen het bedrijfsleven. "Ik zocht iemand die me kon helpen mijn gedachtes te structureren."

Het bleek een goede zet: "Bij ons eerste gesprek klikte het meteen." Van Oosten hield met haar coach in een paar maanden meerdere sparringsessies. "Dan hadden we gewoon in een café afgesproken om anderhalf uur te bomen." Wat de rol van Van der Meijs was? Inspirerend materiaal aanleveren, en structuur aanbrengen in haar gedachten. "Het is heel fijn om met iemand te praten die buiten het bedrijf staat. Het gaf veel helderheid." 

Van Oosten deed zelf ook veel onderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van een confrontatiematrix. "Die besprak ik dan met Paul. En daardoor kon ik meteen filteren welke conclusies belangrijk waren, welke dingen prioriteit hadden." Na afloop van haar traject gaf ze een presentatie van haar bevindingen aan haar collega’s. "Mensen waren heel enthousiast. Ik merk dat die presentatie echt in goede aarde is gevallen."

Ze kon meteen haar opgedane inzichten toepassen bij het schrijven van het nieuwe Kunstenplan voor de organisatie. Daarnaast heeft Van Oosten meer ruimte ingebouwd om aan de langetermijnvisie te werken. Zo is ze nu bezig met community building binnen de vele theaterniches waarin Korzo actief is. "Het experttraject was superinspirerend. Samen met Paul is het me gelukt terug naar de kern te gaan. En wat daaruit is gekomen, kan ik nu inzetten om onze strategische marketing weer op een hoger niveau te brengen." 

Wil je meer weten over ons expertprogramma? Kijk dan op deze pagina of neem contact op met Martine

Korzo Theater

© Monday Movers

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht