Skip naar content
Skip naar content

Ervaringsverhaal Anna Stolyarova volgde een adviestraject

“Zonder Cultuur+Ondernemen was het moeilijk geweest te geloven in mijn museum als een onderneming.” Anna Stolyarova runt nu drie jaar het Street Art Museum Amsterdam.

Wat begon als een hobby, graffiti zetten met haar vrienden, is inmiddels uitgegroeid tot haar bedrijf. Om het museum verder te formaliseren en professionaliseren, volgde ze een adviestraject van drie maanden.

Business plan

De ‘Oekraïense Nederlander’ stichtte haar museum omdat ze vond dat er in het centrum van Amsterdam te weinig ruimte was voor graffiti. In Nieuw-West vond ze een open plek en nodigde ze internationale artiesten uit hun kunst op de muren te zetten. In het tweede jaar ontwikkelde haar museum zich tot een bewonersinitiatief binnen de buurt. Dit jaar kreeg ze steun van de gemeente voor de volgende stap. “Ik zei: als jullie me willen helpen, laat me dan studeren om ondernemender te worden. Als kunstenaar had ik nog nooit naar mijn museum gekeken vanuit dat oogpunt.”

Foto Street Art Museum


Haar doel werd het schrijven van een business plan. Daarvoor startte ze een adviestraject bij Cultuur+Ondernemen. “Veel instellingen schrijven het plan voor je en willen alleen je input. Bij Cultuur+Ondernemen moest ik het zelf doen. Dat vond ik veel fijner. Zo hielpen ze me mezelf beter te begrijpen, mijn ideeën zelf verder te ontwikkelen en te kijken hoe ik mijn voorzieningen optimaal kon gebruiken.” Drie maanden lang had Stolyarova elke week of twee weken een afspraak met een financieel of cultureel adviseur van Cultuur+Ondernemen. “Ze stelden moeilijke vragen om me te helpen onder woorden te brengen waar ik heen wil met het museum. Ik kreeg veel meer advies dan alleen over mijn business plan.”

Financieel gezond

Ze heeft door het adviestraject beter zicht op hoe ze haar museum financieel gezond kan houden. “De tours, die ik eerst sporadisch deed, zijn nu een kernactiviteit geworden voor de cash flow. Daarnaast heb ik meer vertrouwen gekregen in het geven van workshops als bron van inkomsten.” Ze zette een Raad van Bestuur op voor haar stichting en werd zelf algemeen directeur. De adviseurs hielpen haar leden voor het bestuur te vinden, zoals een voorzitter en een penningmeester.

Het netwerk van Cultuur+Ondernemen blijft Stolyarova gebruiken. “Af en toe win ik nog steeds advies in, bijvoorbeeld over belastingen of verzekeringen. Dingen waar ik als kunstenaar niet veel vanaf weet. Het is mooi dat het niet eenzijdig is: de adviseurs zoeken weer in hun netwerk naar iemand met een bepaalde specialisatie.” Ze is nu van vrijwilliger, ondernemer geworden. “Dankzij Cultuur+Ondernemen was het een soepele overgang.”

Ook geïnteresseerd in een adviestraject? Lees er meer over