Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Afstudeeralbum genomineerd voor Edison

Jazzmuzikant Efraïm Trujillo ging op z'n 49e naar het Conservatorium

Jazzmuzikant Efraïm Trujillo vroeg een Cultuurlening aan. Alles viel toen samen: zijn onderzoek naar de oorsprong van de Southern Blues en zijn eerste eigen conceptalbum ‘Blue’. “Dertig jaar heb ik het ‘volgehouden’ in het vak. Maar nu zie ik: misschien zit er nog wel veel meer in.”

Lange tijd stond hij een beetje aan de zijlijn, vertelt Efraïm Trujillo (1969). De woorden klinken opvallend uit de mond van een van de bekendste saxofonisten van Nederland. Trujillo speelde op het North Sea Jazz Festival en op zo’n beetje alle belangrijke jazzpodia. Hij was lid van de New Cool Collective, hij trad op met The Ploctones en met Fra Fra Sound. Maar liefst drie keer werd hij voor een Edison genomineerd. Maar, zegt hij: “Ik heb in zekere zin altijd op andermans plannen meegelift.” Waarom? Trujillo: “De drempel om er zelf helemaal voor te gaan is groot. Een eigen album- gecomponeerd en geproduceerd van a tot z- was altijd mijn droom, maar hoe pak je zoiets in aan?”

Een onderzoek naar rauwe jazz

In 2018 was hij op een punt aanbeland dat hij zin had in iets nieuws, vertelt de muzikant. Via via hoorde hij over een op te zetten conservatorium in China. Trujillo zou daar kunnen lesgeven. Dat leek hem wel wat. Al snel werd alleen duidelijk dat dit plan niet door kon gaan: hij miste een mastertitel om daar als docent heen te kunnen. Trujillo baalde flink. Lang zat hij niet stil: “Ik speelde altijd al met de gedachte om een album uit te brengen compleet gewijd aan mijn grote liefde voor de rauwe Southern Blues.” In gesprek met Cultuur+Ondernemen viel alles op zijn plek, vertelt hij enthousiast. “Als je een conceptalbum wilt maken, moet je allereerst een goed verhaal hebben. En zo kwam ik ook op het idee om weer terug naar ‘school’ te gaan en onderzoek te doen.”

Cum laude

In augustus 2018 kwam zijn conceptalbum ‘Blue’ uit. Hij werkte hiervoor samen met zijn band The Preacher Men. In de maanden voor de opnames experimenteerde hij volop, zegt Trujillo. Hij bouwde instrumenten na die de jazzmusici van New Orleans anderhalve eeuw geleden ook gebruikten. “Bij gebrek aan beter speelden zij bijvoorbeeld op instrumenten met maar één snaar. Ik wilde weten hoe zoiets ging, en welke techniek ze gebruikten.” Trujillo ging zo ver dat hij op een gegeven moment een snaar bevestigde aan zijn tuinhuisje. “Je hebt dan maar een heel beperkt aantal klanken tot je beschikking, er ontstaat zo meer een soort pulse.” Het was een boeiende tijd: “Zo’n project opent allerlei deuren. Dat merkte ik gelijk. Continu liep ik rond met nieuwe ideeën.” Het vormde de basis voor het onderzoek dat hij zou gaan doen aan het Conservatorium. In maart 2019 studeerde hij cum laude af.

Internationaal succes

‘Jij bent zo’n bom van ideeën, misschien heb je wat sturing nodig,’ liet een adviseur van Cultuur+Ondernemen de muzikant tijdens een sessie weten. Hij kreeg het aanbod om met korting een mentortraject te volgen bij Cultuur+Ondernemen. Trujillo dacht erover na en één duidelijke vraag bleef hangen: ‘Hoe ga ik met dit persoonlijke project de internationale markt veroveren?’ Hij kwam terecht bij mentor en agent Tami Toledo Matuoka, de aangewezen persoon door haar internationale netwerk in de muziekwereld.

Trujillo: “Hoe ga je jezelf op de internationale markt neerzetten en verkopen? Je ziet dat het bij muzikanten- die vaak enorm gepassioneerd zijn over wat ze doen- juist dat het hier misgaat.” Hij is even stil en vervolgt: “Wij muzikanten hebben toch ergens het idee dat hierover nadenken ten koste gaat van onze kunst.”

© Ferry Knijn

Mentoring

In vier sessies nam Matuoka hem mee in haar wereld van structuur, netwerken en consistent communiceren. Een wereld die Trujillo zelf ook al behoorlijk beheerst, vertelt ze. Ze hadden een duidelijk doel: de beurs Jazzahaed in Bremen. Een verzamelplaats voor boekers, programmeurs en muzikanten uit de jazzwereld, de ideale plek voor Trujillo om een internationaal netwerk op te doen. Matuoka: “Van tevoren bekeken we welke mensen goed zijn om te spreken, en wat de beste benadering is tijdens de conferentie. Wat voor informatie geef je ze bijvoorbeeld? En hoe wil je ervoor zorgen dat bepaalde festivaldirecteuren je blijven herinneren?”

Ze hadden het grote geluk dat Efraïm met zijn album ‘Blue’ op de dag van de conferentie genomineerd werd voor een Edison. Matuoka: “Je hebt dan gelijk een binnenkomer. Het was de perfecte manier om jezelf te kunnen promoten op de internationale markt.” Na de conferentie spraken ze ook nog twee keer af om te bespreken hoe je het best een follow up organiseert na zo’n eerste contact op een conferentie.

Trujillo kijkt terug op de sessies: “In een carriere van zo’n dertig jaar ontmoet je ontzettend veel mensen in het vak. Maar al die info heb ik niet zomaar voorhanden. Door het advies van Tami kreeg ik door: het bijhouden van details- met wie spreek je en waar hebben jullie het over - doen ertoe.” Door de gesprekken met zijn coach is Trujillo beter toegerust op de zakelijke kant van zijn werk:. “Je regelt ‘business-kant’ goed regelen, dat doe je niet in een weekje, realiseert hij zich: “Dertig jaar heb ik het volgehouden in het vak. Maar nu zie ik: er zit misschien wel meer in.”

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht