Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Steffen Morrison over creatief ondernemerschap en lenen

Van talentenjacht naar eigen label

Soulartiest Steffen Morrison werd vier jaar geleden bekend door zijn deelname aan The Voice of Holland. Sindsdien werkt hij nog harder aan zijn solocarrière, samen met Tjeerd Oosterhuis, de broer van zijn Voice-coach Trijntje. Twee jaar geleden vroeg hij een Talentlening aan, recent nog een Amsterdamse Cultuurlening. Hij vertelt over zijn ervaringen als creatief ondernemer.

Talent

“Vier jaar geleden deed ik mee aan The Voice of Holland. Ik koos voor het team van Trijntje. Zo ben ik in contact gekomen met haar broer Tjeerd, en na The Voice heb ik ook nog een tijdje in haar crew gezeten. Na mijn deelname ben ik veel gaan schrijven, met het doel om mijn muziek zelf uit te brengen, onder mijn eigen label Tall Tree Records.”

Team

“Zo’n professionaliseringsslag kan je als artiest niet alleen maken. Een goede boeker, iemand met kennis van A&R, een producer: zulke mensen om je heen helpen je om stappen te maken. Ik werk heel nauw samen met Tjeerd en zijn mensen, dat is heel fijn. Maar dat alles kost ook geld, dat ik niet volledig uit eigen zak kon halen. Vandaar dat ik een Talentlening heb aangevraagd. Het was de meest realistische optie, aangezien banken voor creatievelingen vrijwel uitgesloten zijn.”

Edison nominatie

“Het geld heb ik gebruikt om mijn eerste EP, Just Another Man, uit te brengen. Die verscheen in september vorig jaar. Dat leidde weer tot tv-optredens, bijvoorbeeld bij De Wereld Draait Door, en shows op festivals als Noorderslag. Dit jaar doe ik met mijn band wel 33 festivals. In het voorjaar werd mijn plaat genomineerd voor een Edison, in dezelfde categorie als Solange, de zus van Beyoncé, en Michael Kiwanuka. Toen was ik wel heel trots, ja.”

© Lauren Mae Murphy

Nieuwe plaat

“De cyclus van die eerste EP is bijna afgerond, in het najaar brengen we de laatste single uit. En heb je eenmaal iets uitgebracht, dan is natuurlijk de verwachting dat er meer volgt van dezelfde kwaliteit. Mijn team van ongeveer tien mensen, van een geluidsman tot een stylist, en ik werken al druk aan nieuw materiaal. In het nieuwe jaar wil ik een nieuwe EP uitbrengen.”

Financiële injectie

“En daarvoor geldt weer dezelfde financiële behoefte. Anderhalve maand geleden heb ik een Amsterdamse Cultuurlening toegekend gekregen. Uiteindelijk is natuurlijk het doel dat mijn creatieve onderneming zelfvoorzienend wordt, maar nu was een kleine injectie nog noodzakelijk.”

Kennis & kunde

“Als onderdeel van de lening ga ik ook een adviestraject volgen. Ik zie mezelf als creatieve ondernemer. Constant ben ik aan het schakelen tussen creatief en strategisch denken. In dat laatste zou ik graag meer kennis en kunde krijgen. Iemand die met beide benen in de cultuursector staat kan me daarbij denk ik goed helpen. Ik hoop op concreet advies, tips en tricks over hoe ik mijn bedrijf moet vormgeven. En hoe ik de verschillende activiteiten daarbinnen, zoals het uitbrengen van muziek en lesgeven, kan combineren."

Toffe content

“Eerst moet mijn onderneming levensvatbaar zijn en financieel gezond. Dat is het eerste concrete doel voor de nabije toekomst. En dat wil ik bereiken door nog meer toffe content te maken met mijn team. Als Steffen Morrison als artiest goed loopt, dan ga ik wel weer nadenken over wat ik nog meer zou willen.”

Vanaf oktober gaat Steffen weer de theaters in met de reprise van theater tour I'm a soulman, waarin hij de hoofdrol van Otis Redding speelt.

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht