Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Wat doen ondernemers met onze leningen

‘Een echte Vermeer’ geproduceerd dankzij overbruggingskrediet

Reinier Selen is producent en eigenaar van Rinkel Film. Zijn bedrijf produceerde onder meer de prijswinnende films Van God Los en Lucia de B. Vorig jaar kwam "Een echte Vermeer" uit, waarvoor Rinkel Film een overbruggingskrediet van €40.000,- ontving van Cultuur+Ondernemen. ‘Door dat krediet kregen we onze productie rond.’

‘Budget bij elkaar krijgen voor een film is misschien wel het langst durende onderdeel van de productie’, vertelt Reinier Selen. ‘En een groot deel van mijn werk.’ Selen is filmproducent en eigenaar van productiebedrijf Rinkel Film. Vorig jaar kwam Een echte Vermeer uit, een film over Han van Meegeren. Hij vervalste schilderijen van Vermeer voor groot eigen gewin, maar raakte uiteindelijk verstrikt in zijn eigen leugens. Rinkel Film produceerde de speelfilm.

En dat kost geld: zo’n vier miljoen euro. Geld waarvoor Selen als producent verantwoordelijk is. En geld dat er nog niet altijd is op het moment dat het nodig is. ‘Kort gezegd loopt de uitbetaling van de financiers niet gelijk met de uitgaven. De laatste termijnen worden vaak pas uitbetaald bij oplevering, het moment waarop de film op het bureau van de investeerder ligt. Dat is vaak nog nadat de film in de bioscoop is verschenen.’

‘Dan zijn alle kosten natuurlijk al gemaakt. En daarvoor zitten we met een tekort in de cashflow. Meestal is er zo’n twee a drie ton krediet nodig om dat te overbruggen.’ Voor een deel daarvan, 40 duizend euro, sloot hij een lening af bij Cultuur+Ondernemen. ‘Banken maken het je tegenwoordig heel moeilijk. Ik ken Cultuur+Ondernemen al heel lang, en wist ook dat er mogelijkheden waren voor een lening, dus het leek me zinnig daar eens in te duiken.’

Hij is erg tevreden met de expertise en houding van de adviseurs. ‘Er is bij Cultuur+Ondernemen meer begrip voor wat we maken en de moeilijkheden die daar soms bij komen kijken. Als ik een garantie van het Filmfonds voorleg, wordt die begrepen en voldoende geacht. Dat zou bij een bank wel anders zijn, daar zou ik dan nog een extra garantie er bovenop moeten hebben. Bij Cultuur+Ondernemen begrijpen ze de branche.’

Bovendien is de organisatie een stuk minder commercieel. ‘Praktisch en juridisch gezien zijn de contracten voor het krediet helder en compact, en de eisen veel zachter. Er wordt geen exorbitante rente gevraagd, en ik hoef niet persoonlijk borg te staan. Een heel andere, veel prettigere opstelling.’

Waar het geld voor is gebruikt? ‘Dat kan ik niet precies per post aanwijzen. We hebben er onze productie door rond gekregen. En het stelde ons in staat onszelf uit te betalen, iets wat ik als producent vaak heel lang moet uitstellen door die betalingen in termijnen.’

Rinkel Film werkt nu aan een nieuwe speelfilm, waarvoor wederom een overbruggingskrediet bij Cultuur+Ondernemen op de planning staat. ‘Rafaël is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een Nederlandse vrouw en een Tunesische man, die tijdens de Arabische Revolutie naar Nederland willen. 

‘In samenwerking met Stichting Cinefonds werken we hiervoor ook met een nieuwe vorm van crowdfunding met een ANBI-status. Geïnteresseerden kunnen via ‘Steun Rafaël’ investeren, en dat geld is voor hen dan 125 procent aftrekbaar voor de belasting. De film is op een haar na gefinancierd, in september beginnen we met draaien.’

 

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht