Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Alleskunner Martine Bakker volgde via Cultuur+Ondernemen een adviestraject bij Marion Beltman.

‘Ik raakte gestrest van het overal ‘ja’ tegen zeggen’

Ze schreef reclameteksten voor een vruchtensapmerk, ze treedt op als opkomend comedian in theaters door het hele land en ze produceert humoristische teksten voor tal van verschillende opdrachtgevers, waaronder bijvoorbeeld De Speld. Martine Bakker (32) is van allerlei markten thuis.

In het begin was dat vooral ontzettend leuk, zegt ze. Maar het afgelopen jaar werd het allemaal iets te veel. Martine: “Ik zei overal ‘ja’ tegen, en daar raakte ik gestrest van.” Ze wist dat ze scherpere keuzes moest maken, maar hoe doe je zoiets? Dat was het moment dat ze een oproep plaatste in de Facebookgroep ‘Ambitieuze meiden’ met de vraag om tips voor een coach. En zo kwam ze terecht bij Marion Beltman, als coach verbonden aan Cultuur+Ondernemen.

Meer focus

Coach Marion haalt het mailtje erbij met de hulpvraag van Martine en leest voor: “Ik zoek iemand die mij kan helpen doelgerichter te werken en die mijn patronen doorziet.” Martine reageert: “Toen ik Marion mailde had ik gelijk al zoiets van: ‘Zij wordt het’.” Na de eerste ontmoeting wist ze het zeker: “Marion snapt goed hoe het culturele wereldje in elkaar steekt, en ze is streng genoeg om mij te helpen een richting te bepalen.” Na de eerste sessie ontrolde zich een plan voor de drie andere sessies. Marion: “We maken samen een coachingsopzet, dat moet je vooral zien als een raamwerk, het zwaartepunt kan tijdens het proces ook nog veranderen.” Martine wilde tot een vijfjarenplan komen: “Mijn planning ging tot dan toe nooit verder dan een half jaar. Met een vijfjarenplan wilde ik proberen meer focus te krijgen.” Om tot het plan te komen was het van belang dat ze haar werkzaamheden en haar tijdsindeling eens goed onder de loep nam. Ook voerde ze verschillende opdrachten uit. Zo moest ze tien mensen uit haar zakelijke netwerk vragen wat haar positieve eigenschappen zijn. “Dat was best genant, maar ik heb het wel gedaan hoor.” Tijdens de volgende sessies besprak het duo de twijfels van Bakker en haar dromen, maar het ging natuurlijk ook over haar uurprijs, zegt Marion Beltman nuchter. Ze licht toe: “Ik stimuleer creatieven bijna altijd om te onderhandelen over de prijs.” Ze is even stil en vervolgt: “Kunstenaars zijn vaak zo gepassioneerd dat ze geneigd zijn om voor minder de opdracht ook op te pakken.”  

De juiste vragen

Door de sessies met haar coach besloot Bakker te stoppen met de reclameteksten die ze schreef voor een bepaald merk vruchtensap, vertelt ze. Ze wilde zich meer concentreren op haar ‘echte’ schrijfwerk. Bakker: “Marion adviseerde me niet zozeer, ze liet het me meer zelf inzien door de juiste vragen te stellen. Eigenlijk is ze een soort ‘businesspsycholoog’.”   Het coachingstraject heeft haar veel opgeleverd, vertelt Bakker. “Nog niet zo lang geleden zei ik altijd meteen ‘ja’ als ik werd gebeld voor een nieuwe opdracht. Nu zeg ik: ‘Ik ga er even een dag over nadenken, ik laat het je morgen weten.’ Ik stel mezelf vervolgens de vraag: ‘Helpt deze opdracht mij bij de realisatie van mijn uiteindelijke doel?’ Meestal is dat niet het geval, en dan doe ik het niet.” Wat dat doel is? Bakker lacht: “Dat boek moet geschreven worden, en misschien zijn het er wel zelfs wel drie.”  

Interesse in het volgen van een adviestraject?

Je leest er hier alles over. 

 

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht