Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Werken voor advies-, communicatie- en reclamebureaus

Trainingsacteur Hanneke Scholten aan het woord

Als trainingsacteur gebruikt Hanneke Scholten acteren vooral als ambacht. Soms mist ze in haar werk de kunst. Op de bijeenkomst 'Werken voor advies-, communicatie- en reclamebureaus' uit de reeks 'Werken in andere domeinen' heeft ze nieuwe ideeën opgedaan over hoe ze haar acteurschap ook als kunstenaar bij bedrijven kan inzetten. "Het heeft me gemotiveerd mezelf duidelijker te profileren."

"Ik ben niet alleen acteur in films en theater, ik ben ook zelfstandig ondernemer", legt Hanneke Scholten uit. Ze is veel actief als trainingsacteur. "Daar gebruik ik acteren om met mensen uit het bedrijfsleven bepaalde situaties te oefenen, en hoe ze daarmee om moeten gaan." Ze vindt het werk "superleuk", maar mist soms het kunstzinnige aspect. "Als trainingsacteur zijn acteren en theatermaken vooral een ambacht. Ik zou ook wel meer willen halen uit mijn kunstenaarschap, en dat inzetten voor bedrijven."

Scholten wist: ook daarvoor moeten binnen het bedrijfsleven mogelijkheden zijn. Maar hoe pak je dat aan? Waar liggen de kansen? Vragen waarop ze een antwoord hoopte te krijgen tijdens de bijeenkomst 'Werken voor advies-, communicatie- en reclamebureaus'. Vier succesvolle creatieven en opdrachtgevers vertelden op 13 september hoe het werkt als je aan de slag wilt voor bureaus.

Scholten: "Het was inspirerend om hun verhalen te horen. En ze bevestigden voor mij dat bedrijven ook behoefte hebben aan de manier van denken van kunstenaars. Nu wil ik onderzoeken hoe ik daar zelf mee aan de slag kan. De bijeenkomst heeft me gemotiveerd mezelf duidelijker te profileren en wat ik wil met mijn kunstenaarschap te definiëren."

Tegelijk mondde de bijeenkomst voor Scholten uit in een netwerkmogelijkheid. "Dat had ik van tevoren niet zo bedacht, maar het is erg goed geweest voor mijn netwerk. Ik heb met veel mensen gesproken. Het is nog te vroeg om over resultaten te praten - de bijeenkomst was nog geen twee weken geleden, maar ik kan wel zeggen dat sommige contacten een vervolg hebben gekregen."

Scholten ziet het werken in andere domeinen als noodzaak én kans: "De kunstensector staat door bezuinigingen zo onder druk dat mensen elders moeten zoeken voor werk. Maar het is ook mooi dat je als kunstenaar je creativiteit kunt inzetten in een andere sector, zonder al te dienstbaar te hoeven zijn. De visie van een kunstenaar kan voor bedrijven heel vruchtbaar zijn, dat is me op deze bijeenkomst gelukkig wel duidelijk geworden." 

Meer weten over de bijeenkomsten van de reeks 'Werken in andere domeinen? Lees dan verder.

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht