Skip naar content
Skip naar content

Ervaringsverhaal Tessa de Boer (Maison the Faux): 'Wees brutaal en pak die telefoon'

In 2012 startten Joris Suk en Tessa de Boer vers van de modeacademie hun merk Maison the Faux. Wat begon als een modehuis met interdisciplinaire elementen, is nu uitgegroeid tot een ‘creatieve studio die zich voordoet als een modehuis’ met shows over de hele wereld en grootheden als Lady Gaga die hun ontwerpen dragen. De Boer vertelt over belanghebbende partijen vinden én enthousiasmeren, werken in opdracht en je eigen signatuur behouden.

Financiën "We begonnen ons bedrijf vers van de kunstacademie, totaal berooid. Als modelabel moesten we meteen elk half jaar fors investeren in nieuwe collecties, en dat ging niet zonder steun. Gelukkig hebben we al veel subsidies mogen ontvangen. Middels werken in opdracht verdienen we nu grotendeels ons eigen geld, maar voor onze halfjaarlijkse presentatie blijft financiële hulp onmisbaar, gezien de grote uitgaven die daarbij komen kijken. Zo hebben we voor onze show in 2017 in New York een Talentlening (inmiddels is deze opgegaan in de cultuurlening) aangevraagd, die we nu bijna hebben afbetaald.”

Ontwerpstudio “We maken mode, maar ook ruimtelijk werk, performances, kostuums en we doen zelfs interieuropdrachten. Toen Joris en ik begonnen, waren we nog erg gefocust op mode. Niet zo gek: we waren allebei net afgestudeerd aan ArtEz. Onze shows hadden altijd al elementen van performance, en ons idee was altijd al om mode te overstijgen. Langzamerhand heeft dat interdisciplinaire het overgenomen, en zijn we van een modelabel overgegaan naar een ontwerpstudio. Ons idee is en blijft altijd met een knipoog de wereld te bevrijden van bekrompen ideeën.”

Transitie “Onze bedrijfsstructuur is daardoor ook veranderd; werkten we voorheen als een atelier met een vast team van stagiairs en een studiomanager aan collecties, nu werken we veel meer met freelance ontwerpers en producenten. Onder de streep zijn we hetzelfde kwijt, maar we kunnen nu gespecialiseerder en vrijer werken.”

Presentatie “De halfjaarlijkse presentatie is gebleven. Na New York, Los Angeles en Parijs zijn we daarvoor terug in Amsterdam, onze veilige thuishaven. Dit voorjaar presenteerden we om dat te vieren tijdens Amsterdam Fashion Week MAISON pour MAISON, een huis voor ons modehuis. Denk performers in hemelbedden, verhuizers met steekkarretjes en modellen die daartussen paraderen. We proberen elke keer een balans tussen performance, mode en muziek te bereiken. Een bliss point, zoals wanneer bij eten alle smaken perfect in verhouding zijn. Alle facetten zijn voor ons gelijkwaardig.”

Bekijk in deze video de MAISON pour MAISON-show:

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Werk in opdracht “Met onze presentaties zetten we ons handschrift en onze identiteit neer. De opdrachten die we als ontwerpbureau krijgen, sluiten daarbij aan. Opdrachtgevers willen dat we ons laten gelden, zogezegd. De ene keer kunnen we een productie helemaal zelf vormgeven, soms zijn we meer toegepast aan het werk. Werken in opdracht gaat over balans: je moet achter je eigen ideeën blijven staan en tegelijk respecteren dat je die toepast voor iemand anders.”

Samenwerking “Een goed voorbeeld van een geslaagde samenwerking is die met dansgezelschap Club Guy and Roni. We werken veel voor hen als kostuumvormgevers, maar creëren ook presentaties in samenwerking. Zo zijn we nu bezig met een performance-installatie voor het festival Down the Rabbit Holle. Daarbij werken we vanuit hun talentprogramma: de Poetic Disasters Club. Wat begon als één opdracht, is dankzij een goede klik uitgegroeid tot een langdurige samenwerking, waarin we ons allebei kunnen doorontwikkelen."

Netwerktips “Wij weten goed wat we willen en zijn heel brutaal. Als ik een partij heb met wie ik iets zou willen, pak ik gewoon de telefoon op. Het helpt wel als je dan al een idee hebt van wat je samen zou willen doen. Benadruk de verbintenis die je al hebt, als je je aanbiedt. En maak contact vanuit oprecht enthousiasme. Weten wat je kan en waarbij dat aansluit, is heel waardevol. Het kan zijn dat het niks wordt, maar dan opeens jaren later wel. Wees niet bang voor afwijzing, vertrouw op je kunnen en stap met dat zelfvertrouwen op anderen af.”

Kennismaken “Weet wie er in je werkveld rondwandelen. De modecurator van het Centraal Museum in Utrecht kwam naar onze show. Toen dacht ik: het is interessant met haar kennis te maken; zij gaat over één van de belangrijkste modecollecties in de Nederlandse museumwereld. Zij was toen net bezig met het idee voor de tentoonstelling Uit de Mode, en haar ideeën bleken goed samen te vallen met de onze. Uiteindelijk hebben we de opdracht gekregen de inrichting van die tentoonstelling te ontwerpen.”


Toekomst “Door alle opdrachten is ons eigen werk wat naar de achtergrond geraakt. De komende tijd zouden we daar graag weer meer aandacht aan geven, om meer ruimte voor verdieping te creëren, zodat we nog multidisciplinairder kunnen worden, nog meer buiten het kader van de mode durven te opereren. Verder zou ik internationale opdrachten wel interessant vinden. We leven nu al de droom die we vijf jaar geleden hadden; heel veel wat we toen wilden, gebeurt. We hopen nu weer wat te vertragen om meer tijd in ons eigen merk te kunnen steken.”

Wie een cultuurlening verkrijgt, moet die ook weer terugbetalen.