Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Seminar: Op weg naar herhaalbezoek

In samenwerking met Holland Dance en het VSBfonds organiseerde Cultuur+Ondernemen afgelopen november de bijeenkomst ‘Op weg naar herhaalbezoek’ in Den Haag. Een seminar voor bestuurders van culturele organisaties en communicatieprofessionals, om meer inzicht te krijgen in hoe herhaalbezoek te creëren.

Bij culturele organisaties is een groeiend besef dat kwantitatieve en kwalitatieve data heel nuttig kunnen zijn voor de ontwikkeling van succesvolle marketingcampagnes. De praktijk leert echter dat veel van deze organisaties kansen laten liggen. Het seminar bood de aanwezigen handvatten om richting hun publiek acties te ondernemen. ‘We zijn er in geslaagd grote en middelgrote organisaties samen te brengen’, aldus Erika Happe, programmamanager bij Cultuur+Ondernemen. ‘Dit is belangrijk, want deze organisaties kunnen veel van elkaar leren en lopen in de praktijk tegen dezelfde vraagstukken aan’. Organisaties die tijdens het seminar een presentatie verzorgden waren het VSBfonds in combinatie met MIcompany en De Doelen, Holland Dance in combinatie met TU Delft, en Northern Light. In de presentaties kwam de noodzaak van het verzamelen en inzetten van data in marketingcampagnes naar voren. Hedwig Heeremans, van mede-organisator VSBfonds, had in haar werk als adviseur donaties kunst & cultuur al vaker contact met Cultuur+Ondernemen: ‘Zij komen naar ons met interessante projecten, of organisaties met een specifieke vraag.’ Ditmaal werd haar gevraagd deel te nemen aan de bijeenkomst. ‘Het is heel fijn voor ons om zo’n podium te krijgen.’

Publieksbinding
Het VSBfonds heeft een groot programma gestart rondom publieksbinding, in samenwerking met statistisch onderzoeksbureau MIcompany. Heeremans: ‘De kern van ons werk bestaat uit het beoordelen van aanvragen. Daarbij zijn de cijfers van een instelling van belang. Aan tien instellingen hebben we de expertise van MIcompany aangeboden, op het gebied van data-gedreven inzichten, om zo een overzichtelijk beeld te krijgen en best practices te creëren.’ De resultaten presenteerde één van haar collega’s tijdens het seminar. Belangrijk: het is vijf keer duurder om een nieuwe klant te werven dan om een bestaande te laten terugkeren. Dat maakt herhaalbezoek een interessant marketingdoel.

Structurele kennis
Eén van de instellingen die MIcompany onderzocht was concert- en congresgebouw De Doelen in Rotterdam. Marketing manager Mathijs Bouwman sprak namens de instantie over de resultaten. 'Heel concreet hebben we naar aanleiding van de resultaten een burenactie georganiseerd, die een zeer positieve return on investment had. Nog belangrijker daarnaast is dat het onderzoek ons veel structurele kennis heeft opgeleverd. We hebben inzichten gedestilleerd over hoe we meer omzet kunnen genereren, en hoe datagestuurd werken ons daarbij kan helpen.' Het seminar was volgens Heeremans van VSBfonds een goede plek om voorbeelden uit de sector een podium te geven. ‘Cultuur+Ondernemen heeft als doel het steunen van culturele organisaties in hun ondernemerschap. Dat was voor ons ook een belangrijke motivatie om ons programma te starten. Uiteindelijk kunnen we, door de resultaten en ervaringen te delen, de cultuursector ondersteunen en verder brengen.’  

Meer informatie
Wil je meer informatie? Neem dan contact op met Erika.

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht