Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Lening zorgt voor continuïteit

Case IRVINX

Irving Vorster is in 2004 gestart met eigen modelabel IRVINX. Irving richt zich als zelfstandig ondernemer op het ontwerpen en verkopen van (dames) kleding. Hij ontwerpt couture (cocktail & gala) en prêt-à-porter (ready-to-wear) kleding. Daarnaast ontwerpt hij ook af en toe bedrijfskleding. In 2010 opende hij een couturesalon in het modekwartier van Arnhem. Voor de financiering van zijn nieuw ready-to-wear kledinglijn Road Couture nam hij contact op met Cultuur+Ondernemen.

Foto credits: foto Mano Yu - visagie Face facts

Hoe kwam je bij Cultuur+Ondernemen terecht?

“Via de nieuwsbrief van Cultuur+Ondernemen wist ik dat het mogelijk was om leningen af te sluiten. Ik heb een oriëntatiegesprek aangevraagd en samen met adviseur Renate Timmer besproken wat de beste optie voor mij was. Uiteindelijk heb ik besloten om een lening van €3000 af te sluiten om een nieuwe kledinglijn en tassen te produceren.”

Wat zijn jouw overwegingen geweest in de keuze voor een lening in plaats van een andere manier van financieren?

“Wat mij aansprak in het afsluiten van een lening bij Cultuur+Ondernemen is dat de rente gunstig is en het risico daardoor ook goed te overzien is. Daarbij werd ook in samenspraak met de adviseur goed gekeken naar de haalbare hoogte van de lening en bijbehorende aflostermijnen. Een alternatief als crowdfunding heb ik bewust niet gekozen omdat het complexer is en meer tijd in beslag neemt: je moet goed bestuderen hoe het in zijn werk gaat, weten waar je staat als ontwerper, over een breed netwerk beschikken en dan de voortgang continu in de gaten houden.”

Wat heeft de lening jou opgeleverd?

“Door deze lening heb ik mijn nieuwe collectie Road Couture kunnen maken. Dat betekent continuïteit van mijn business en professionaliteit. Ik heb kunnen kiezen voor aanbieders van hoogwaardig materiaal (delicate stoffen) en productie, waarmee de kwaliteit van mijn werk en mijn label gewaarborgd blijft. Daarnaast gaf dit ook ruimte om met eigen middelen en sponsoring de publiciteit rondom deze nieuwe kledinglijn groter te maken dan alleen een show van 20 minuten.”

Foto credits: foto Mano Yu - visagie Face facts

Wat zijn je dromen?

“Ik heb de ambitie om internationaal te werken. Het klinkt wellicht cliché maar Parijs staat toch wel bovenaan mijn lijst. Dit doe je niet op de bonnefooi, daar is veel voorwerk voor nodig. Zo ben ik nu aan het plannen om in het najaar in Parijs te showen. De werkelijkheid schep je door zelf te doen!

Heb je tips voor andere kunstenaars/creatieven?

“Bepaal duidelijk je richting met een tijdschema. Liever over lange tijd krachtig opbouwen met een goede fundering dan één keer een hype creëren. Denk dus na over hoe je kan continueren na de academie. Het is bijvoorbeeld ook aan te raden om niet alleen met creatieven te netwerken maar ook met decision makers buiten de fashion industrie. Zo ben ik zelf in contact gekomen met een hoteleigenaar waardoor ik nu ook company wear maak en zo ben ik ook met mijn sponsor in contact gekomen voor Road Couture. Je hebt dus een lange adem nodig: geef nooit op!"

Lees meer over IRVINX en bekijk de meest recente fashion video voor 'Road Couture'

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht