Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. 

Wij volgen de richtlijnen van de overheid en het RIVM tegen de verspreiding van het coronavirus. Meer informatie over de maatregelen die wij genoodzaakt zijn te nemen, vindt u hier.

Ervaring Baak Leiderschap Programma

Alexander Buskermolen, directeur Prinses Christina Concours: 'Spannend, maar super leerzaam'

Toen Buskermolen via de speciale regeling van Cultuur+Ondernemen een plek kreeg bij het leiderschapsprogramma van De Baak, zat hij ook net in een sollicitatieprocedure. Hij vertelt over zijn ervaring.

Persoonlijke ontwikkeling

Het stond al langer op het wensenlijstje van Alexander Buskermolen: een leiderschapstraining bij De Baak volgen. “Ik ben jong en ambitieus, daarom ben ik altijd bezig met mijn persoonlijke ontwikkeling. Toen ik me inschreef bij het instituut, wilde ik vooral leren over modern leiderschap, en hoe ik dat vanuit mezelf het beste vorm kan geven. Bijvoorbeeld: hoe zorg ik ervoor dat mensen meer eigen verantwoordelijkheid nemen?” legt hij uit.

Uit gesprekken bij De Baak bleek dat het Young Executives Program net te licht was - heel veel componenten daaruit had Alexander al behaald. “Maar het zwaardere Baak Leiderschap Programma paste juist perfect bij de leervraag waar ik op dat moment voor stond.”

Alexander meldde zich bij Cultuur + Ondernemen aan als belangstellende. Toen hij werd gebeld over een beschikbare plek bij het leiderschapsprogramma, schreef hij zich meteen in. Zo kon hij tegen aantrekkelijke voorwaarden deelnemen. “Het grappige is dat ik toen ook net in de sollicitatieprocedure zat voor mijn huidige functie als directeur van het Prinses Christina Concours. Mijn deelname aan deze training heeft daar absoluut een positief effect op gehad. Het kwam allemaal heel mooi samen.”

Zelfvertrouwen

Vóór zijn aanstelling bij het Prinses Christina Concours was Alexander zakelijk leider van het Ricciotti ensemble. Het directeurschap is voor Alexander - in functie en in ervaring - een flinke stap vooruit. Bij Ricciotti stuurde hij vier mensen aan, nu zijn dat er tien. Bij het Prinses Christina Concours zijn er veel meer stakeholders en er is soms een complexe dynamiek tussen de regionale inbedding en het landelijke platform dat zij hebben opgebouwd. Ook zijn de zakelijke belangen aanzienlijk groter. 

“Het programma heeft me meer vertrouwen gegeven in mijn bekwaamheid als leider. Natuurlijk kwamen er ook zaken naar boven die beter kunnen”, lacht hij. Zo merkte Alexander dat hij wat vaker de lijnen mag laten vieren. “Mijn coach en de andere deelnemers gaven me regelmatig terug: die lat van jou ligt wel erg hoog. Wees nou eens niet zo streng voor jezelf. Ja, dat vind ik dus echt heel erg lastig.” 

Het Baak Leiderschap Programma biedt een prettige, veilige omgeving om te oefenen. "Daardoor kon ik gewoon eens uitproberen wat er gebeurt als ik iets minder streng ben en wat meer loslaat. En het daar dan vervolgens met de andere deelnemers en trainers over hebben. Spannend, maar super leerzaam.”

Frisse blik

De kennismaking met andere sectoren - de deelnemers uit Alexanders trainingsgroep kwamen voornamelijk uit de corporate of overheidssector - ziet hij als een voordeel. “Door hun feedback keek ik met een frisse blik naar ons werkveld.” In de cultuursector is samenwerken vaak heel normaal, in de corporate wereld is dat minder vanzelfsprekend. “Daar zijn vaker eilandjes. Medewerkers kunnen makkelijker anoniem blijven. Dat maakt leiderschap in de cultuursector wel anders. Het contact is een stuk persoonlijker, en we moeten over het algemeen met weinig mensen heel veel werk verzetten.” Aan de andere kant, ziet hij nu, schieten we in de cultuursector soms wat door in het samenwerken. “Bekijk het eerst even zelf, en bedenk daarna pas of je anderen nodig hebt. Soms is dat beter dan maar weer meteen elkaar op te zoeken.”

Alexander Buskermolen © Majanka Fotografie

Alexander Buskermolen tijdens de uitreiking van de jazzprijs van het Prinses Christina Concours © Majanka Fotografie.

Uit je comfortzone

Het programma dat Alexander volgde neemt in totaal zo'n acht maanden in beslag. De training bestaat in totaal uit vijf modules, waarin uiteenlopende onderwerpen aan bod komen. De groep heeft één vaste trainer, aangevuld met onderwerp-specifieke trainers per module. Deelnemers voorzien elkaar steeds actief van feedback.

Wat is Alexander het meest bijgebleven? “Dat je echt als persoon centraal staat. Hoe jij handelt of overkomt als je even uit je comfortzone wordt gehaald. Zelf zie je dat niet, maar anderen kunnen daar heel mooi op reflecteren.” Alexander denkt terug aan een trainingsonderdeel, waarin hij en een andere deelnemer met elkaar moesten ‘vechten’. “Voor ons was het een spel, elkaar lekker uitdagen, maar voor de anderen zag het er nogal agressief uit. Totaal anders dan hoe wij het zelf hadden ervaren.”

Steviger in de schoenen

Alexander zit goed op zijn plek als directeur. En door de training staat hij nog steviger in zijn schoenen. “Soms is het pittig: ik werk met kritische, hoogopgeleide mensen in de toch redelijk conservatieve klassieke muzieksector. Voor mij is het belangrijk om leiding te geven op een manier die mij past, die dicht bij me staat. Door deze training weet ik mijn weg steeds beter te vinden.”

 

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht