Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Adviestraject

Ook voor creatieve zakenpartners

Van twee naar drie compagnons: hoe bestendig je die zakelijke samenwerking? Raul Balai, Diether Eichler en Erjee Vroling wilden gaan samenwerken binnen een creative agency. Bij dat proces bleek begeleiding van een coach gewenst. Via Cultuur+Ondernemen hielp Maarten Gulickx hen orde op zaken te stellen. Zowel coach als gecoachte vertelt over zijn ervaring.

Raul Balai, een van de twee mannen achter creatief bureau Het IJzeren Gordijn, legt de situatie uit: ‘Eigenlijk werkten we voorheen als drie zzp’ers. Ik werkte veel samen met mijn compagnon, maar ook met een andere collega. We moesten steeds alles zelf doen, van administratie tot acquisitie. Eind 2015 bedachten we: laten we onze krachten bundelen.’

Het vormen van een professioneel drietal bleek meer voeten in de aarde te hebben dan gedacht. ‘We liepen tegen wat dingen aan. Zakelijke afspraken, maar ook onze visie op belangen en doelstellingen. Het leek ons goed het daar met een coach over te hebben. Iemand die meer zicht heeft op veranderingsprocessen en er als buitenstaander naar kan kijken.’

Via Cultuur+Ondernemen kwamen ze in contact met Maarten Gulickx. ‘In zulke belangrijke gesprekken is er altijd een bepaalde rolverdeling met onderliggende dynamiek en spanningen. Als coach kan ik me waardevrij uitspreken. Bij coaching met meerdere mensen kijk ik altijd wat beter werkt: de partners los spreken, of samen. In dit geval was dat samen. Het moet een veilige setting zijn, waarin iedereen zich vrij voelt om alles te roepen wat ze willen.’

Raul vertelt over het huiswerk dat hij en zijn collega’s mee kregen van Maarten. ‘Hij droeg ons op om los van elkaar onze doelen voor over één, tweeënhalf en vijf jaar op een rij te zetten. Toen we daarover in gesprek gingen, bleken die voor iedereen heel anders. Heel goed hoe hij zoiets naar boven haalt. We hadden het nooit zo aangeraakt, hoewel we er al vaak over hadden gesproken.’

De coach vindt het goed om te prikkelen en, wanneer de situatie daarom vraagt, op een respectvolle manier te confronteren.  ‘Door mijn onpartijdigheid kan ik de olifant in de kamer benoemen. Mensen worden vaak opgeslokt door de waan van de dag. Daardoor blijven veel dingen onuitgesproken. Samen halen we die boven.’

Als de doelen en waarden dan duidelijk zijn geworden uit de coachingsgesprekken, is het net zo belangrijk ze om te zetten in een stappenplan, benadrukt Gulickx. ‘We zijn teruggegaan naar die kern, maar moeten ook een vertaalslag maken naar hoe we die gaan neerzetten.’ Balai vond het fijn dat er ook voor de uitvoering aandacht was: ‘We hebben samen met Maarten onze wensen en eisen zwart op wit gezet. Dat waren ook veel praktische zaken, zoals hoe we het zouden aanpakken met verloning.’

Uiteindelijk is door het adviestraject zijn bedrijf zelfs van naam veranderd. ‘We weten nu waar wij voor staan: zoeken naar de kern van een opdrachtgever, de achtergrond. Als je dan Het IJzeren Gordijn heet, roept dat toch vragen op. Daarom gaan we vanaf het tweede kwartaal door als Based on a True Story. We hebben nog ruimte voor nieuwe klussen!.’

Fotograaf Madeleine Sars

Coach Maarten Gulickx. Fotograaf: Madeleine Sars

© 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Framer Framed

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht