Skip naar content
Skip naar content

Video Financieringstips van fotograaf Misha de Ridder

Het nieuwste project van fotograaf Misha de Ridder illustreert goed hoe je als maker gestapeld kunt financieren. In een video-interview vertelt hij over zijn financieringsroute en geeft hij zes financieringstips.

Ben jij op zoek naar de juiste route voor financiering van jouw project, product of onderneming? Doe de Culturele Financieringswijzer.

Voor zijn nieuwste publicatie, High Up Close By, initieerde Misha de Ridder zelf een project over lichtval in de Oude Kerk. Daarvoor kreeg hij een opdracht fotografie van het Stadsarchief.

Voor het ontwikkelen van een specifieke printtechniek ontving hij steun van het Amsterdams Fonds voor de Kunst in de vorm van een Ontwikkelbudget.

Na afronden van de fotografie, richtte hij zich op het ontwikkelen van een boek. Daarvoor maakte hij gebruik van een Bijdrage Publicaties van het Mondriaan Fonds.

Dat vulde hij aan met een lening bij Fonds Kwadraat en voorverkoop van een speciale editie bij Foam Editions. Een bijdrage van uitgeverij Roma maakte de financiering rond.

Bekijk de video

In dit video-interview vertelt hij over zijn financieringsroute en geeft hij financieringstips, zoals: ‘Het hoeft niet altijd geld te zijn’.

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Video transcript

[Muziek]

Interviewster:

We zijn hier in het Stadsarchief Amsterdam. Op de tentoonstelling "Stad in Zicht" hangt namelijk werk van fotograaf Misha de Ridder en ik ga hem spreken over zijn nieuwste project en hoe hij de financiering daarvoor heeft rond gekregen.

Mischa de Ridder:

Ik ben Misha de Ridder. We zijn hier bij een tentoonstellingen waar mijn laatste project hangt: "High up Close By". Van het project ben ik ook een boek aan het maken. Het werk is gemaakt in de Oude Kerk in Amsterdam en het gaat over licht en kleur op de muren van de kerk.

Het begon eigenlijk gewoon met een lukraak bezoek aan de Oude Kerk. Ik zag iets in de kerk en ik heb daar een schetsje van gemaakt. Toen ben ik eens teruggegaan voordat ik ook maar andere partijen erbij ga betrekken of financiering ook maar te gaan regelen. Ik moet eerst zelf heel sterk staan, ik moet zelf eigenlijk eerst even heel helder hebben van: Ik heb een idee, kan dit, wil ik dit?

Interviewster:

Het lijkt echt bijna gewoon een abstract schilderij, maar je ziet dan dat hier zo net putjes en streepjes in zitten van alle mensen die er zijn langs gelopen.

Mischa de Ridder:

Ja, dat is het mooie van, dat het ook echt die realiteit is. Ik probeer die beelden zo te maken dat mensen er lang naar gaan kijken. Dat je niet in één keer ziet wat het is.

#1 Jij moet de kar trekken

De basis is goed werk. Op het moment dat je goed werk hebt, kun je daarin mensen meekrijgen. En je moet er ook zin in hebben. Jij moet die kar trekken, jij moet het allemaal gaan doen, zo'n heel boek maken en zo’n tentoonstelling. Niemand heeft daar feitelijk belang bij.

Interviewster:

Niemand wordt wakker en denkt: Ging Misha de Ridder nou maar eens de Oude Kerk fotograferen.

Mischa de Ridder:

Ging Misha maar een serie maken van de Oude Kerk. Nee, dat moet echt uit je zelf komen hè, je moet het ook gaan dragen.

#2 Het hoeft niet altijd geld te zijn

Via een collega kon ik een groot formaat inkjetprinters kopen. En ik heb eigenlijk zijn tweedehands printer afgelost door ja, uren eigenlijk voor hem te werken. Ik heb eigenlijk in natura dat betaald. Dat hoeft geen geld te zijn.

[Muziek]

#3 Zet steun om in nieuwe steun

Omdat ik natuurlijk al steun had van het Stadsarchief en ik had ook een sleutel gekregen van de Oude Kerk. Dus ik had eigenlijk van twee instituten al steun. En dan ja, dat kan je dan ook weer inzetten van kijk jongens, ik heb al steun en ik heb om die nieuwe stap te maken in mijn werk, gewoon financiering nodig.

#4 Wees niet bang om te lenen

Ik kies ervoor vooraf geld te lenen en dan naderhand dat op een slimme manier terug te verdienen. Dus met edities, speciale edities. Het gaat om die prints. Het gaat om het zien van het werk en dat je verliefd wordt. Voor andere projecten werkt dat wellicht anders en ik vindt dit een renteloze lening. Ik heb intussen al, ik doe het al heel lang ging via het fonds Kwadraat, en ik vind het zelf een hele prettig manier van werken. Dus op een gegeven moment krijg je er ook vertrouwen in.

#5 Houd je vaste lasten laag

De ultieme tip die ik zou willen geven aan culturele ondernemers, aan kunstenaars is: zorg dat je vaste lasten zo laag mogelijk zijn. Soms moet je inderdaad gewoon echt een beetje schrapen en honger lijden en soms is je financiële positie heel precair. En dat moet je er voor over hebben.

#6 Bouw je project op als een huis

En vergeet niet dat het allemaal bouwstenen zijn, dus dat je stapsgewijs te werk moet gaan. Als je geld wil hebben van bijvoorbeeld het Mondriaan Fonds, heb je een uitgever nodig. En ook om een uitgever te krijgen, moet je eigenlijk al een idee hebben voor je ontwerp, voor je werk. Alles haakt als het ware in elkaar. Daar is tijd en geduld voor nodig en vooral doorzettingsvermogen. Ik zou zeggen geef niet te snel op.

[Muziek]

Interviewster:

Nou, Misha had duidelijk een hoop ervaring op het gebied van ondernemen en financieren. En wil je nou zelf weten hoe je geld bij elkaar krijgt om je idee tot uitvoering te brengen, of wat financieringsmogelijkheden zijn? Ga dan naar www.culturelefinancieringswijzer.nl

[Muziek]

Deze video is het vervolg op het artikel over Misha de Ridder en zijn traject van financiering voor een nieuwe werkwijze. Zelf een idee voor een project? Bekijk dan de route van idee tot project op de Culturele Financieringswijzer.